همشهری آنلاین: پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با هدف جلوگیری از تخریب آثار چوبی موزه‌ای و معماری کارگاه آموزشی برگزار می‌کند.

Heritage

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حمید فدایی عضو هیات علمی و مسئول علمی و اجرایی برگزاری کارگاه با اعلام این خبر خاطرنشان ساخت که دومین کارگاه آموزشی روشهای تشریح، تشخیص و حفاظت از چوب‌های تاریخی روزهای چهارم تا ششم آبانماه در محل پژوهشگاه برگزار می‌شود.

وی گفت: آثار چوبی در قالب اشیای موزه‌ای و آثار معماری، بخشی مهمی از میراث فرهنگی ما را تشکیل می‌دهند که در معرض تخریب و فرسایش قرار گرفته‌اند.

او با اشاره به اینکه ارایه هرگونه حفاظت و درمان از چنین میراثی خود نیازمند شناخت همه‌جانبه‌ای است، افزود: درحال حاضر پیوند بیشتر بین دانش چوب‌شناسی و حوزه حفاظت و مرمت می‌تواند بخشی از مشکلات آثار چوبی تاریخی را در کشور مرتفع کند.

به گفته فدایی، نوشین طغرایی (عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور) مهین سهرابی (عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا)، محسن محمدی (عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان) و برسابه سالک آزاد (کارشناس ارشد پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی) در مدت سه روز برگزاری کارگاه، بصورت نظری و عملی، دانش و تجربه و مهارت خود را در زمینه روش‌های شناسایی آثار چوبی و همچنین مباحث حفاظت از چوب‌های تاریخی به شرکت‌کنندگان انتقال خواهند داد.

مسئول علمی و اجرایی کارگاه تاکید کرد: محتوای نظری این دوره که با شناخت عملی بر روی نمونه‌های چوبی همراه خواهد بود، کارآموزان را با عملیاتی شدن مفاهیم آموزشی آشنا خواهد کرد.

مباحث آموزشی در کارگاه شامل مباحث نظری و علمی شناخت چوب و حفاظت چوب است.

مباحث شناخت چوب شامل: ساختمان و عناصر تشکیل‌دهنده چوب، ویژگیهای میکروسکوپی برای شناسایی چوب، تفسیر ارتباط چوب و محیط رویشگاه، نمونه‌برداری و آماده‌سازی نمونه‌های چوب در آزمایشگاه و تهیه اسلایدهای چوبی و تشریح و تشخیص عملی چوب است.

 مباحث حفاظت چوب نیز به موضوع‌هایی چون تشخیص وجود پوسیدگی در چوب، اصول حفاظت چوب: پیشگیرانه، درمانی، حفاظت چوب در مواجهه با شرایط محیطی و فیزیکی، مهمترین استحکام بخش‌های چوب و قابلیت‌های کاربردی آنها، معرفى و مقایسه نقش رزینهاى طبیعى و سنتتیک در حفاظت چوب، جایگاه دانش سنتى در بومى‌سازى روش‌هاى حفاظت و مرمت آثار چوبی و کاربرد عملی استحکام بخش‌ها برای حفاظت چوب و بررسی معایب و محاسن آنها اختصاص دارد.

کد خبر 311458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha