محمد باریکانی: برنامه پیشنهادی سازمان میراث فرهنگی که قرار بود با توجه به آن، پیش‌نویس برنامه ششم توسعه کشور در حوزه فعالیت‌های کلان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تدوین شود در ظاهر به‌کار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیامد و پیش‌نویس نوشته شده برای ارسال به دولت توسط آن سازمان پاسخگوی نیازهای میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور نشد.

میراث فرهنگی

بي توجهي پيش نويس برنامه ششم توسعه به موضوعات مرتبط با ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كار را به جايي رساند كه زمزمه‌هاي اعتراض به آن از سوي فعالان و حتي معاونان سازمان ميراث فرهنگي نيز شنيده شد.

  • واكنش‌هاي مأيوسانه

در نخستين واكنش‌ها بهمن نامور مطلق، معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرد: « تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم تا قبل از رفتن برنامه ششم توسعه به مجلس تغييرات لازم در آن ايجاد شود. با نمايندگان مجلس هم صحبت كرده‌ايم تا اگر دولت در اين برنامه از صنايع‌دستي حمايت نكرد، مجلس به اين حوزه توجه كند؛ ما اميدواريم اصلاحات لازم در اين برنامه تا پيش از ارسال به مجلس انجام شود چون اگر صنايع‌دستي در برنامه ششم توسعه ديده نشود، ضربه مهلكي به آن وارد خواهد شد.»

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور نيز به تبصره‌هاي موجود در برنامه ششم درخصوص ميراث فرهنگي كشور واكنش نشان داد و در گفت‌وگويي كه چندي پيش با ايسنا داشت اعلام كرد:«اميدواريم برنامه ششم توسعه در دولت مطرح شود تا دستگاه‌ها نسبت به اين برنامه‌ها آگاهي پيدا كنند، چون سازمان ميراث فرهنگي نيز نياز دارد نقشه راه خود براي 5سال آينده را بداند.»

حتي مهدي حجت از بنيانگذاران سازمان ميراث فرهنگي و قائم‌مقام سابق اين سازمان در آغاز به‌كار دولت تدبير و اميد و رئيس ايكوموس ايران نيز نتوانست اعتراض خود به پيش نويس برنامه ششم توسعه را پنهان كند. او به بندهاي برنامه ششم توسعه در حوزه ميراث فرهنگي اعتراض كرد و گفت: برنامه ششم كه مختصر به مجلس ارائه مي‌شود جايي براي ميراث فرهنگي و صنايع‌دستي ندارد و حداكثر به جمله «به ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري توجه بيشتري شود» ختم خواهد شد. به گفته حجت برنامه ششم توسعه در حوزه ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري همچون برنامه چهارم توسعه مفصل نيست.

  • خطر در كمين محوطه‌هاي باستاني

حميده چوبك، رئيس پژوهشكده باستان‌شناسي نيز به همشهري گفته است، پيش نويس برنامه ششم توسعه نتوانسته پاسخگوي مسائل باستان‌شناسي و ميراث فرهنگي ايران باشد. چون متأسفانه موضوع ميراث فرهنگي به‌ويژه باستان‌شناسي در برنامه‌هاي كلان كشور تعريف نشده است. او با تأكيد بر نقش استراتژيك موضوعات ميراث فرهنگي، باستان‌شناسي و هويت و تاريخ كشور در حفظ تماميت ارضي و يكپارچگي فرهنگي در ايران گفت: حفاظت از مواريث فرهنگي و باستان‌شناسي و سرمايه‌گذاري و تأمين اعتبارات حوزه ميراث فرهنگي بايد در اولويت‌هاي برنامه ششم توسعه كشور قرار مي‌گرفت چون در شرايط كنوني محوطه باستاني بزرگي به نام ايران به‌دليل فعاليت‌هاي عمراني و ساختمان‌سازي‌‌هاي بي‌رويه در خطر است. تشكل‌هاي ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نيز با احساس خطر از تدوين برنامه ششم توسعه بدون توجه به 3حوزه زيرمجموعه سازمان ميراث فرهنگي در نامه‌اي سرگشاده به رئيس‌جمهور نسبت به بي‌توجهي برنامه ششم به موضوعات مرتبط با ميراث فرهنگي و باستان‌شناسي كشور انتقاد كردند.

  • نامه اعتراض جامعه باستان‌شناسي ايران

جامعه باستان‌شناسي ايران در تازه‌ترين اعتراض‌ها به پيش‌نويس برنامه ششم توسعه با انتشار بيانيه‌اي اين پيش‌نويس را ضعيف خواند و اعلام كرد: در دولت گذشته، ساختار سازماني و حاكميتي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، تحت‌تأثير تصميمات سياسي وغيركارشناسي قرار گرفت و انتظار مي‌رفت دولت كنوني در برنامه ششم توسعه، ضمن جبران مافات، با بررسي علل وقوع اتفاقات فاجعه‌بار با تصويب قوانين جديد و بازدارنده، تضمين‌كننده حفظ ميراث گرانبهاي اين سرزمين كهن باشد.» جامعه باستان‌شناسي ايران در بخش ديگري از بيانيه خود آورده است:«در تدوين برنامه ششم توسعه كشور در زمينه تخصصي و حرفه‌اي مرتبط با ميراث فرهنگي، نشانه‌هاي غيركارشناسي فراوان ديده مي‌شود و از منظر تخصصي براي بخش ميراث فرهنگي و باستان‌شناسي ايران اميدبخش نيست!»

کد خبر 320063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha