دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

دکتر علی کائیدی: بدون تردید اجرای برنامه پزشک خانواده‌‌،آثار و پیامدهای بسیار زیادی برای سیستم بهداشت و درمان کشور به‌دنبال خواهد داشت.

پزشک خانواده

 اجراي اين برنامه ،همچون طرح تحول نظام سلامت‌، منشا آثار و بركات بسيار مطلوبي براي مردم است. با اجراي اين برنامه ، همه مردم به طور يكسان از خدمات سلامت برخوردار خواهند شد . به تعبير بهتر، هر فرد يك پزشك خانواده دارد ، آنهم پزشكي كه هميشه‌، آسان و با هزينه كم در اختيار اوست و سلامت او را رصد مي‌كند . در پزشك خانواده پيشگيري و درمان با هم و به موازات هم، پيگيري خواهد شد.

در تمام كشورهايي كه برنامه پزشك خانواده در آنها اجرا مي شود، رضايت مندي مردم در حوزه سلامت بالاست .حال اين سوال مطرح مي شود كه چرا با تمام آثا رخوبي كه اين برنامه دارد اما از سال‌ها قبل تاكنون ، اين برنامه با وجودآنكه تكليف قانوني دولت ها است ،در كشور اجرايي نشده است؟

به نظر مي رسد ، قبل از هر چيز، به عنوان نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي بايد بگويم كه مجلس ، بايد ماموريت اصلي خود كه نظارت است را بيشتر تقويت كند ، اين نظارت ، به ويژه بايد در باره برنامه هايي كه جزو تكاليف قانوني دولت ها ست ،جدي تر و مستمر‌تر انجام شود.

در همه حوزه ها از اقتصاد و فرهنگ گرفته تا بهدا شت و درمان ، آموزش و پرورش و ساير حوزه‌ها، بر طبق برنامه هاي توسعه كشور، تكاليف قانوني وجود دارد كه بر عهده دولت هاست اما يا برزمين مانده و يا به طور كامل در كشور اجرايي نشده است .نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي ، بايد نسبت به پيگيري اجراي تكاليف قانوني توسط دولت ها ، سختگيري بيشتري داشته باشند .برنامه پزشك خانواده هم از اين نوع است. پزشك خانواده از دولت نهم در روستاهاي كشور كليد خورد.

اجراي اين برنامه از همان سال 84 با فراز و نشيب هايي روبه رو بود و درست و منظم اجرا نمي شد و وقتي دليل را جويا مي شديم،‌اعلام مي‌كردند كه ساز و كارها و ابزار و امكانات كافي‌، فراهم نيست. اين سازو كارها چه وقت فراهم مي شود‌؟ چرا بايد پس از اين همه سال ، ساز و كار اجرايي چنين برنامه اثر بخشي‌، فراهم نشود؟

با يك مثال ، سخنم را واضح تر بيان مي كنم .يكي از موانع اجراي پزشك خانواده ،كمبود پزشك آموزش ديده در اين زمينه است. پزشكي كه پس از دوره عمومي به طور خاص ، آموزش و مهارت هاي لازم را براي پزشك خانواده در كشور كسب كرده باشد.حال آنكه از سال 84 تاكنون و يا حتي سال‌ها قبل از آن همچنان گفته مي شود كه هنوز پزشك متخصص خانواده ، تربيت نشده است . چرا ازآن سال‌ها تاكنون ، براي تحقق اين مهم ، اقدامي انجام نشده است ؟ اين همه سال چه كرده ايم؟

کد خبر 310177

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha