وزیر بهداشت به ادعای برخی منتقدان مبنی بر حذف پزشک خانواده از سوی وزارت بهداشت واکنش نشان داد و ضمن تأکید بر اهتمام دولت به این موضوع یادآوری کرد که هنوز با پزشک خانواده ایده آل، فاصله زیادی داریم.

پزشک خانواده

دكتر سيدحسن هاشمي كه پيش از اين نيز در اين موضوع مردم را به صبوري دعوت كرده بود، در واكنش به اينكه گفته مي‌شود طرح تحول نظام سلامت جايگزين آن شده است، گفت: اينها همه خيال پردازي است و شايعه هم الي ماشاءالله در جامعه زياد است.

به گزارش خبرگزاري مهر، وي با بيان اين مطلب كه قصه پزشك خانواده با صبر و تحمل حل مي‌شود، افزود: فكر نمي‌كنم هيچ دولتي به اندازه اين دولت در مورد پزشك خانواده اهتمام داشته است و اگر به استان‌ها سر بزنيد، خواهيد ديد كه تقريبا كمبود پزشك خانواده نداريم. چيزي نزديك به ۱۵۰۰پزشك خانواده در شهرهاي زير ۲۰ هزار نفر و شهرهاي زير ۵۰هزار نفر تكميل شده‌اند.

وي با تأكيد بر اينكه اين پزشك خانواده مدنظر ما نيست، تصريح كرد: هنوز با آن پزشك خانواده خيلي فاصله داريم و دليلش هم اين است كه زيرساخت‌ها ايجاد نشده و درصدد هستيم آنها را تأمين كنيم. نخست، مسئله آموزش كه خيلي مهم و از آن مهم‌تر، نظام ارجاع است. براي اين كار، ابتدايي‌ترين خدمت، خدمات آي تي و فناوري اطلاعات است كه براي آن هم هيچ بستري فراهم نشده و در حال برنامه‌ريزي و برنامه‌نويسي هستيم. اينها را بايد ايجاد كنيم تا به آن پزشك خانواده مورد نظر برسيم. هاشمي گفت: قبل از اينكه مجلس به من رأي اعتماد بدهد، به نمايندگان مردم گفتم كه پزشك خانواده را اگر با همين اعتبارات و جديتي كه وجود دارد، بخواهيم در سراسر كشور ايجاد كنيم، بين ۱۰ تا ۱۵ سال طول مي‌كشد و الان كه يك سال و اندي از دوران خدمت ما گذشته است، بيشتر به آن حرف اوليه باور دارم؛ ضمن اينكه كارهاي خوبي در معاونت بهداشت به‌ويژه در2 استان فارس و مازندران، شاهد بوده‌ايم. وي افزود: معتقدم در اين دولت، اگر بتوانيم زيرساخت‌ها را كه شبكه بهداشتي است، ايجاد كنيم و فناوري اطلاعات را به‌وجود بياوريم و پزشك خانواده را از نظر مهارت و آموزش، درست تربيت كنيم و تخصص پزشك خانواده را در كشور ايجاد كنيم، براي ما كافي است؛ به‌ويژه كه 2 استان مازندران و فارس را به‌عنوان الگو، به‌نحوي ساماندهي كنيم كه‌ همه ايران مشتاق باشند پزشك خانواده در روستاها و شهرها حضور داشته باشد.

  • دولت نيازمند حمايت خيرين سلامت

وزير بهداشت همچنين در بازديد از نحوه روند پيشروي پروژه فوق‌تخصصي 800تختخوابي مهدي كلينيك گفت: حمايت از تمام نيك‌انديشان و نيكوكاران را وظيفه خود مي‌دانيم و افتخار مي‌كنيم كه با تمام وجود همراه شما خيرين هستيم. دكتر سيدحسن هاشمي با بيان اينكه بدون ترديد دولت به تنهايي قادر به رفع همه مشكلات مردم در حوزه سلامت نيست، گفت: اتمام اينگونه پروژه‌ها در حوزه سلامت و در بخش دولتي، بيش از 30سال زمان نياز دارد و اين در حالي است كه در حاشيه استان تهران و شهرستان‌هايي مانند ملارد، شهرقدس و شهريار جمعيت بسيار بزرگ كارگري با وضع درآمدي زير متوسط زندگي مي‌كنند كه اين شهرستان‌ها با جمعيت بيش از يك ميليون نفر، فاقد امكانات مناسب بهداشتي و درماني هستند. وي همچنين گفت: دولت نيازمند حمايت خيرين در حوزه سلامت است و در همه جاي دنيا دولت‌ها از ظرفيت بخش خصوصي استفاده مي‌كنند و عمدتاً مردم در بخش خدمات سرمايه‌گذاري مي‌كنند.

  • درباره پزشك خانواده

پزشك خانواده از جنجالي‌ترين موضوعات حوزه درمان و سلامت كشور در سال‌هاي اخير است. موضوع پزشك خانواده، در قانون بيمه خدمات درماني همگاني در سال1373 به تصويب رسيد و در ماده12 آن مشخص شد كه بايد خدمات بيمه درماني و بهداشتي چگونه به روستاييان ارائه شود. همچنين ميزان سرانه‌اي كه دولت بايد از طريق بيمه خدمات درماني تأمين كند، معلوم و گفته شد كه در آغاز كار بايد معادل حدود 40درصد سرانه شهرنشينان باشد. درنهايت، زمستان1383 مجلس شوراي اسلامي با تغيير رديف‌هاي اعتباري، حدود 300ميليارد تومان به اجراي بيمه روستاييان و اجراي طرح پزشك خانواده اختصاص داد. از ابتداي سال1384 به‌تدريج با تأمين اعتبار، جذب پزشكان خانواده از طريق دانشگاه‌هاي علوم پزشكي زيرنظر وزارت بهداشت شروع شد. پس از آن اجراي اين طرح به‌صورت آزمايشي در چند استان آغاز شد اما كار عدم‌تمايل پزشكان براي اعزام به مناطق محروم و بي‌توجهي سازمان‌هاي بيمه گر براي تحقق حقوق و مزاياي پزشكان حاضر در اين طرح اجراي آزمايشي اين طرح را با كاهش شديد نيروي انساني مواجه كرد. در دولت‌هاي قبلي نيز اجراي اين طرح در تهران چندين بار به تعويق افتاد و هرگز به‌صورت كامل اجرا نشد.

کد خبر 285258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha