یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

گروه اجتماعی ـ‌ مینا شهنی: پس از آنکه نتایج طرح پایلوت پزشک خانواده و نظام ارجاع استخراج و بار‌مالی مورد نیاز آن نیز مشخص و تأمین شد، طرح پزشک خانواده را انجام می‌دهیم.مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اعلام این خبر گفت:

پزشک

آنچه در برخی رسانه‌ها عنوان شد که سازمان بیمه‌سلامت قصد اجرای طرح را ندارد، کذب است، ما هرگز نگفته‌ایم طرح پزشک خانواده را در تهران اجرا نمی‌کنیم.محمدباقر هداوند، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به اینکه طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع به‌صورت پایلوت کار خود را در 8 استان کشور آغاز کرده است، گفت: پس از آنکه نتایج طرح پایلوت استخراج و بار مالی مورد نیاز آن نیز مشخص و تأمین شد، برای تسری آن به سایر نقاط کشور و به‌ویژه استان تهران حتما هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم. مسلما سازمان بیمه‌سلامت ایران طرح پزشک خانواده در استان تهران را اجرا خواهد کرد؛ البته اجرای این طرح نیازمند و مستلزم فراهم شدن زیرساخت‌ها و هماهنگی‌های لازم است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: تعیین بار مالی مورد نیاز و انجام اقدامات لازم برای تأمین منابع مالی باید از طریق نتایج طرح پایلوت صورت گیرد تا بدین وسیله بتوانیم در سایر استان‌ها و استان تهران طرح را اجرا کنیم. همچنین نقاط ضعف و قوت طرح پزشک خانواده باید در طرح پایلوت مشخص شود تا بتوان نسبت به رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت اقدام کرد. به گفته هداوند، فراهم کردن زیرساخت‌های نرم‌افزاری (IT) مورد نیاز و نیز اصلاح آن از دیگر نکاتی است که در اجرای طرح پزشک خانواده، باید به آن توجه شود و درصورت محقق شدن توقعات موجود از اجرای طرح پایلوت پزشک خانواده می‌توان طرح را در قالب وسیع‌تر و بدون عیب و نقص اجرایی کرده و براساس نتایج به‌دست آمده می‌توانیم طرح پزشک خانواده را در استان تهران که حساسیت‌های خود را به‌دلیل مسائل جمعیتی دارد، اجرایی کنیم.

شبهه‌ها از کجا آمده‌اند

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته بود که مخالف اجرای طرح پزشک خانواده در تهران هستیم و به‌دلیل کمبود اعتبارات این طرح را اجرا نخواهیم کرد. همچنین دلیل دیگری که مانع اجرای طرح پزشک‌ خانواده می‌شود این است که قرار بود وزارت بهداشت نتایج اجرای نسخه جدید وزیر بهداشت را در 8 استان به ما اعلام کند اما تا‌کنون نتایج استان‌ها مشخص نشده است.

با تعیین شرایط از سوی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت و درحالی‌که وزیر بهداشت اعلام کرده بود که طرح پزشک خانواده از شنبه(پریروز) در تهران اجرا می‌شود، بروز یک ناهماهنگی برای اجرای این طرح مشخص شد. به هر حال اجرای طرح پزشک خانواده نیازمند حمایت، همکاری و هماهنگی وزارت بهداشت از یک‌سو و سازمان بیمه سلامت از سوی دیگر است و چنانچه این دو وجه ماجرا نتوانسته‌باشند به تفاهم کامل برسند عملا اجرای این طرح امکان ندارد و خبرهایی که از اجرای طرح پزشک خانواده در تهران به گوش می‌رسد نوعی بازی تبلیغاتی خواهد بود.

یکی درمیان

در عین حال مهدی شادنوش، قائم‌مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ظهر دیروز اعلام کرد که طبق ابلاغ دکتر محمدحسن طریقت‌منفرد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران ادامه دارد مگر اینکه خود وزیر بهداشت توقف آن را اعلام کند. او به خبرگزاری ایرنا گفت: هرچند اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران ابلاغ شده است اما بیمه‌ها با اجرای این برنامه هماهنگ نیستند و مخالفت‌هایی را دارند. پاسخ وزارت بهداشت به بیمه‌ها درباره اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران ظرف چند روز آینده از طریق برگزاری یک نشست خبری مطبوعاتی اعلام خواهد شد.

کد خبر 221097
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز