مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

«اینکه گفته می‌شود اجرای طرح پزشک خانواده در این دولت متوقف شده درست نیست» این بخشی از سخنان وزیر بهداشت در پاسخ به منتقدان است.

پزشک

قاضي زاده هاشمي مي‌گويد:« اتفاقاً برعكس، در همين دولت 1600پزشك خانواده به شبكه بهداشتي كشور اضافه شده و اكنون حدود 5 هزار پزشك خانواده در كشور فعالند.» وي گفته است: پزشك خانواده اكنون در تمام شهرهاي زير 20هزار نفر مستقر است و در بسياري از شهرهاي بالاي 20هزار نفر و زير 50هزار نفر نيز پزشك خانواده حضور دارد.

اظهارات قاضي‌زاده هاشمي درباره فعاليت پزشك خانواده پاسخ به حجت‌الاسلام ابوترابي‌فرد، نايب‌رئيس مجلس است كه هفته پيش وزارت بهداشت را متهم به جدي نبودن در اجراي طرح پزشك خانواده كرده بود. بخش ديگري از انتقادات ابوترابي‌فرد متوجه طرح تحول نظام سلامت بود. وي اين طرح را به جهت اتكاي زياد به منابع مالي دولتي مورد انتقاد قرار داد و وزارت بهداشت را متهم كرد كه يك‌چهارم بودجه كشور را مي‌بلعد. وي همچنين در هزينه‌كرد يك درصد ماليات بر ارزش افزوده كه مي‌بايست براي نظام ارجاع در مراكز درماني روستاها و شهرهاي زير 20هزار نفر جمعيت هزينه مي‌شده و نه حقوق پزشكان و پرسنل وزارت بهداشت تشكيك كرده و خواستار ارائه گزارش هزينه‌كرد، اين مبلغ به مجلس شده بود.

با وجود اينكه طرح پزشك خانواده براساس قانون بايد تا پايان سال‌جاري در سراسر كشور اجرا شود، وزير بهداشت همچنان بر اين باور است كه اجراي اين طرح زيرساخت‌هايي لازم دارد كه فراهم‌كردن آنها زمان لازم دارد.

  • زيرساخت‌هاي لازم طرح پزشك خانواده

از مواردي كه به‌عنوان زيرساخت اجراي طرح پزشك خانواده نام برده مي‌شود يكي كمبود پزشك عمومي داوطلب و كمبود پزشك متخصص خانواده است. اخيرا وزارت بهداشت اعلام كرده است براي تربيت 70پزشك متخصص خانواده آزمون برگزار مي‌كند تا اين عده را براي هيأت علمي مورد نياز خود در زمينه پزشك خانواده تربيت كند. زيرساخت ديگري كه آماده نيست پرونده الكترونيك سلامت است كه وزير بهداشت بارها لازمه اجراي طرح پزشك خانواده را وجود پرونده الكترونيك سلامت دانسته است.

  • درمان به جاي پيشگيري

قاضي‌زاده هاشمي همچنين اجراي طرح پزشك خانواده كه در دولت قبل در 2استان فارس و مازندران شروع شده بود را داراي اشكالات و نقايص دانسته است. وزير بهداشت گفت: مهم‌ترين اشكال اين است كه پزشك خانواده در وضعيت كنوني نسخه‌نويس است درحالي‌كه نظر وزارت بهداشت اين است كه پزشك خانواده نسخه ننويسد و درمان‌محور نباشد بلكه پيشگيري‌محور باشد.

  • ابتدا مراقبان سلامت بعد پزشك خانواده

وزير بهداشت برنامه وزارت براي ادامه طرح پزشك خانواده را اينگونه تشريح كرد: برنامه ما اين است كه ابتدا زيرساخت اجراي نظام ارجاع را بر مبناي شبكه بهداشتي-درماني كشور فراهم و تكميل كنيم و مراقبان سلامت و همزمان در كنار آنها پزشكان خانواده نيز در سراسر كشور مستقر شوند. به گفته قاضي‌زاده هاشمي بهتر است كه در يكي‌دو سال اول برنامه، مراقبان سلامت در كشور گسترش يابند و مردم را زير پوشش خدمات اوليه سلامت ببرند، براي همه ايرانيان پرونده الكترونيك سلامت تشكيل شود و بعد درصورت نياز افراد بيمار را به پزشك خانواده ارجاع دهند.

مراقبان سلامت در پايگاه‌هاي بهداشتي 12هزار و 500نفر را زير پوشش قرار مي‌دهند. هر 4 پايگاه به يك مركز جامع خدمات سلامت كه پزشك خانواده نيز در آن مستقر است، مرتبط مي‌شود و به اين ترتيب نظام ارجاع شكل مي‌گيرد.وزير بهداشت مي‌گويد: اين مدل اكنون در كشور در حال گسترش است، از روستاها، شهرهاي كوچك و حاشيه شهرها شروع شده و به‌تدريج به شهرهاي بزرگ و كلانشهرها نيز گسترش پيدا مي‌كند.

  • 21سال در نوبت پزشك خانواده

طرح پزشك خانواده، نخستين بار در سال 1373به تصويب رسيد ولي تا سال 1384گامي در جهت اجراي آن برداشته نشد. در زمستان‌1383مجلس حدود 300ميليارد تومان به اجراي بيمه روستاييان و اجراي طرح پزشك خانواده اختصاص داد. سال‌84 آخرين روزهاي مسئوليت مسعود پزشكيان، وزير بهداشت دولت هشتم بود كه طرح پزشك خانواده در روستاها آغاز شد. گام بعدي اجراي اين طرح در دوره وزارت مرضيه وحيد دستجردي برداشته شد. در آن دوره اين طرح به‌صورت پايلوت در 2 استان فارس و مازندران به اجرا درآمد. دولت بايد تا پايان سال‌جاري اين طرح را به‌طور كامل اجرا كند.

کد خبر 318139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha