مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۴
۰ نفر

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: باید انگیزه‌های لازم برای پزشکان عمومی به‌گونه‌ای باشد که حاضر باشند در طرح پزشک خانواده حضور پیدا کنند.

طرح پزشک خانواده

عليرضا زالي افزود: در سال ۸۳ و در زمان شكل‌گيري اوليه پزشك خانواده در روستاها نحوه پرداخت به پزشكان عمومي مناسب بود و جذابيت‌هاي اقتصادي لازم ايجاد شده بود اما‌ در سال‌هاي بعد به‌دليل تغيير در سرانه پرداخت، كاهش جذابيت صورت گرفت و ريزش داشتيم.

طرح پزشك خانواده از ابتداي اجرا تاكنون با موافقت‌ها و مخالفت‌هاي زيادي مواجه بوده است. آغاز اجراي پزشك خانواده به سال 84 برمي‌گردد. اين طرح ابتدا در روستاها اجرا شد و بعد به شهرهاي زير 20هزار نفر هم رسيد. كمبود پزشك و مشكلات ديگر باعث شد طرح تنها در 2 استان فارس و مازندران به صورت آزمايشي اجرا شود. تير‌ماه 91 پزشك خانواده در فارس و مازندران اجرا شد. مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت وقت گفت كه پزشك خانواده رضايتمندي 100درصدي مردم را به‌دنبال خواهد داشت، اما تنها پس از گذشت 3ماه از اجراي اين طرح صداي اعتراض برخي پزشكان بلند شد. ابتدا جمعي از پزشكان خانواده شهرستان‌هاي استان فارس بيانيه‌اي صادر كردند و خواستار توقف اجراي پزشك خانواده در فارس شدند. امضا‌كنندگان اين بيانيه كه تعدادشان معلوم نبود بدون نام، خودشان را پزشكان عمومي 17شهرستان استان فارس معرفي كرده بودند.

از اشكالات مهم اين پزشكان به طرح پزشك خانواده حجم زياد كار و كم‌بودن سرانه پرداختي بود. آنها معترض بودند كه چرا بايد 8ساعت در روز كار كنند و 7ساعت هم به‌صورت تلفني در دسترس باشند تا مردم بتوانند سؤالاتشان را بپرسند. از نظر آنها انجام «اين حجم گسترده وظايف با استانداردهاي علمي، منطقي، جهاني و قوانين جاري كشور خودمان مغايرت» داشت. اين در حالي است كه مسعود صالحي، رئيس وقت ستاد اجرايي پزشك خانواده وزارت بهداشت 24ارديبهشت 92 گفته بود كه درآمد پزشكان خانواده در ‌ماه بين 7تا 9ميليون تومان است. هم‌اكنون هم پزشكان عمومي كه در طرح پزشك خانواده استان فارس همكاري مي‌كنند، درصورتي كه تمام‌وقت باشند، 14ميليون و درصورتي كه نيمه‌وقت باشند، 8ميليون تومان دستمزد ماهانه پرداخت مي‌كنند. گويا مطالبات پزشكان بيش از اين مبالغ است.

اشكال ديگري كه پزشكان در نامه خود به آن اشاره كرده بودند اين بود كه پزشك خانواده با عادت‌هاي مردم در تضاد است. آنها معتقد بودند مردم عادت كرده‌اند براي هر بيماري‌اي به پزشك متخصص مراجعه كنند. پزشكان عمومي شاغل در اين طرح مي‌گفتند كه به‌خاطر اقبال مردم به متخصصان، پزشكان عمومي به منشي پزشك متخصص تبديل شده‌اند و فقط دفترچه بيمار را براي ارجاع به متخصص مهر مي‌زنند. در طرح پزشك خانواده، تنها درصورتي مي‌توان به پزشك متخصص مراجعه كرد كه پزشك خانواده تشخيص دهد بيمار نياز به مراجعه به متخصص دارد. در غيراين صورت اگر كسي مستقيم به پزشك متخصص مراجعه كند، بيمه‌ها هزينه‌هاي درماني بيمار را پرداخت نمي‌كنند. مدتي پيش نماينده مرودشت در مجلس و پيش از اين هم يكي از نمايندگان شيراز، گفته بودند كه مردم فارس از طرح پزشك خانواده ناراضي‌اند و خواستار تعطيلي اين طرح در استان فارس شده بودند.

نماينده شيراز خواسته بود كه رضايت مردم در مورد اين طرح به‌نظرسنجي گذاشته شود. محمدهادي ايمانيه رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز اما خلاف اين نظر را دارد. او مي‌گويد در مورد پزشك خانواده كمتر از اثرات مثبت و تغييرات ايجاد شده براي مردم سخن گفته شده و بيشتر نكات منفي به اطلاع مردم رسيده است. به گفته ايمانيه بيشترين رضايتمندي از اين طرح مربوط به دهك‌‌هاي پايين جامعه بوده كه پيش از اجراي اين طرح اصلا امكان مراجعه به پزشك را نداشته‌اند. ايمانيه از كاهش فرهنگ مراجعه به متخصص به سبب اجراي اين طرح نيز گفت و افزود: هر 6‌ماه كه رضايتمندي مردم از اين طرح سنجيده مي‌شود، ميزان رضايت چند درصد افزايش مي‌‌يابد.

  • ارجاع با اجبار نمي‌شود

وزير بهداشت: لازم است براي طرح پزشك خانواده پيوست رسانه‌اي درنظر گرفته شود. بايد اقدامات صورت گرفته، تغييرات مثبت و رضايتمندي كه در اين برنامه حاصل شده است به اطلاع همه مردم و مسئولان برسد. بايد اقدامات و برنامه‌ها بيش از گذشته به اطلاع مردم برسد. با اجبار نمي‌توان مردم را به سوي پزشك خانواده تشويق كرد. بايد مجموعه‌اي از امتيازات را براي مردم درنظر گرفت و به افرادي كه در چرخه نظام ارجاع هستند، خدمات ويژه ارائه داد تا مردم اين برنامه را بپذيرند.

  • ويزيت 2000 توماني

رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز: وقتي مردم در استان فارس به پزشك خانواده مراجعه مي‌كنند، حداكثر پرداختي‌شان 2هزار تومان است و داروهايي كه تجويز مي‌شود اگر تحت پوشش نظام بيمه‌اي باشد، كاملا رايگان در اختيارشان قرار مي‌گيرد و اگر احيانا نياز به ارجاع به متخصص و فوق تخصص باشد نيز بيمار فقط 3هزار تومان پرداخت مي‌كند. درصورتي كه در ساير استان‌ها حتي اگر فرد زير پوشش بيمه باشد، به جاي 2هزار تومان، 10تا 11هزار تومان براي پزشك عمومي پرداخت مي‌كند و 30درصد هزينه دارو نيز به‌عهده بيمار است؛ ويزيت متخصص نيز 21هزار تومان است.

کد خبر 321966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha