مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: ۲۴میلیون نفر زیر پوشش خدمات پزشک خانواده قرار گرفتند که سال آینده به حدود ۵۰میلیون نفر افزایش می‌یابند.

پزشک خانواده برای  ۵۰میلیون نفر تا پایان سال آینده

 علي‌اكبر سياري افزود: برنامه پزشك خانواده كه تاكنون ناقص اجرا مي‌شد، در اين دولت تكميل، تقويت و اصلاح شد. وي نقص عمده پزشك خانواده را درمان‌محور بودن آن دانست و گفت: پزشك خانواده سلامت‌محور نبود.
پزشكان عمومي در مطب مي‌نشستند و ويزيت مي‌كردند و به ازاي ويزيت بيمار حقوق دريافت مي‌كردند.

اجراي برنامه پزشك خانواده سال84 از روستاها آغاز شد و پس از آن شهرهاي زير 20هزار نفر هم تحت پوشش اين طرح قرار گرفتند. تلاش‌هاي وزراي بهداشت پيشين براي گسترش اين طرح به سراسر كشور ناكام ماند و درنهايت به اجراي آن در 2 استان فارس و مازندران رضايت دادند.

  • انتقاد به دولت جديد

با روي كار آمدن دولت جديد و اجراي طرح تحول نظام سلامت، يكي از انتقادها به وزارت بهداشت اهميت ندادن به اجراي پزشك خانواده بود. وزير بهداشت در پاسخ به منتقدان با رد اين ادعا بر اجراي پزشك خانواده تأكيد كرد و گفت: در اين دولت تعداد پزشكان فعال در طرح پزشك خانواده را از 2200پزشك به 5000پزشك رسانده‌ايم. آماري كه به‌گفته معاون بهداشتي وزير بهداشت اكنون به 6600پزشك رسيده است.

  • كمبود پزشك

البته به گفته كامران باقري‌لنكراني وزير اسبق بهداشت براي گسترش پزشك خانواده به سراسر كشور به 30هزار پزشك عمومي نيازمنديم و اين آمار با آنچه اكنون وجود دارد، فاصله زيادي دارد.درمان‌محور شدن پزشك خانواده را پيش از اين وزير بهداشت هم به‌عنوان مهم‌ترين اشكال اجراي اين طرح متذكر شده بود و گفته بود كه پزشك خانواده اكنون نسخه‌نويس شده است. قاضي‌زاده‌هاشمي برنامه وزارت بهداشت را براي ادامه اجراي پزشك خانواده، استقرار مراقبان سلامت به جاي پزشكان عمومي دانسته بود. علت عمده اين تغيير كمبودي است كه در تعداد پزشكان عمومي كشور وجود دارد. با اينكه سال‌هاست از تربيت بيش از نياز پزشك عمومي در كشور سخن گفته مي‌شود، اجراي طرح پزشك خانواده نشان داد كه كشور با كمبود جدي پزشك مواجه است به‌طوري كه سخنگوي وزارت بهداشت مي‌گويد تربيت پزشكان لازم براي اجراي كامل طرح پزشك خانواده، 10سال زمان مي‌برد.

حالا وزارت بهداشت مي‌خواهد با تغييراتي كه در طرح پزشك خانواده داده است و تجهيز خانه‌هاي بهداشت و استقرار مراقب سلامت به جاي پزشك، سطح گسترش پزشك خانواده را افزايش دهد. در طرح جديد وزارت بهداشت پزشكان در مراكز سلامت مستقر مي‌شوند و به‌جاي 3-2هزار نفر، 12هزار نفر را تحت پوشش خود دارند. اين پزشكان به گفته معاون وزير بهداشت با استفاده از خودرو به‌صورت گردشي به روستاها سر مي‌زنند.

  • پيشگيري محوري

وزارت بهداشت براي تغيير مسير پزشك خانواده از درمان‌محوري به پيشگيري‌محوري، به پزشكان مستقر در طرح پزشك خانواده سرانه‌اي با عنوان حق‌الزحمه پرداخت مي‌كند. ناصر كلانتري رئيس مركز مديريت شبكه وزارت بهداشت كه متولي اصلي پزشك خانواده است از بيمه‌ها خواسته است كه به جاي پرداخت هزينه براساس خدمت، براساس سرانه به وزارت بهداشت، هزينه پرداخت كنند.

گام ديگر وزارت بهداشت در گسترش پزشك خانواده، ايجاد زيرساخت‌ها در حاشيه شهرهاست. وزير بهداشت به مناسبت دهه فجر با افتتاح 2هزار و 875 مركز سلامت كه بخش عمده آنها در حاشيه شهرها بودند را افتتاح كرد. به‌گفته مسئولان وزارت بهداشت، بيش از 10ميليون نفر از حاشيه‌نشينان شهرها تحت پوشش اين مراكز قرار مي‌گيرند و به اين ترتيب زيرساخت‌هاي پزشك خانواده در حاشيه شهرهاي بزرگ نيز فراهم مي‌شود. وزير بهداشت گفته بود تيمي كه در اين مراكز سلامت استقرار دارند، شامل يك مراقب سلامت، يك كارشناس سلامت روان و يك كارشناس تغذيه است. اين مراكز حلقه اول نظام ارجاع در پزشك خانواده را تشكيل مي‌دهند.

  • تفكر پزشك خانواده مربوط به 50 سال پيش است

وزير بهداشت: روزي كه به اجبار براي كسب رأي اعتماد به مجلس رفتم، درباره پزشك خانواده توضيح دادم و گفتم كه اجراي آن 10 تا 15سال طول مي‌كشد. ما قول بي‌جا نمي‌دهيم. اگر درست پيش برويم، حدود 12سال كار داريم. برنامه پزشك خانواده را با قدرت و توان ادامه خواهيم داد. اين كار بسيار سخت و پيچيده است. پزشك خانواده يك برنامه كوتاه‌مدت نيست و سازوكار آن سال‌هاي زيادي زمان مي‌برد. ما هنوز سنگ بناي اوليه را در پزشك خانواده دنبال مي‌كنيم. براي نظام ارجاع به IT نياز داريم. در همه اين سال‌ها چند برنامه در اين خصوص نوشته شده است. با كاغذ نمي‌شود بيمار را ارجاع داد. كار پزشك خانواده محدود به مهر زدن شده است و او احساس مي‌كند كه يك منشي است. بيمار هم تصور مي‌كند ما سدي را ساخته‌ايم كه دسترسي به متخصص سخت‌تر شود. پايه برنامه پزشك خانواده در سال1353 گذاشته شد. امروز 50سال با آن تفكر فاصله داريم و ظلم است اگر به همان شيوه فكر كنيم. هر برنامه‌ريزي براي شبكه‌هاي بهداشت و درمان بايد بر مبناي همين پولي باشد كه در حال حاضر براي اين امر اختصاص داده شده است. اصرار من براي عدم‌استقرار پزشك در پايگاه‌هاي سلامت تنها به‌خاطر كمبود منابع است.

کد خبر 325293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha