همشهری آنلاین: تمامی تنوع معماری روی زمین ناشی ازتنوع اقلیمی، طبیعی و فرهنگی در معماری دست‌کند که دارای ادبیات خاص است، وجود دارد.

Beheshti

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در دومین همایش بین‌المللی معماری دستکند گفت: معماری دست‌کند متأسفانه و خوشبختانه خیلی ساده، فاقد تزیینات و در حجاب فرو رفته است متأسفانه از این جهت که زبان معماری دستکند بسته بوده و نمی‌تواند از خود و ویژگی‌هایش سخن بگوید و خوشبختانه از این جهت که این نوع معماری بدون حجاب بی پرده خود را معرفی می‌کند.

وی افزود: مثل فارسی "مشت نمونه خروار است " در یک جاهایی درست و گاهی غلط به نظر می‌رسد.

او گفت: اگر انواع و اقسام معماری را در ادوار مختلف تاریخی کشور از این زاویه که اینها دلالت بر فرهنگ سرزمین‌مان دارند مورد توجه قرار دهیم می‌بینیم فرقی ندارد که میدان نقش جهان را به مثابه یک آیینه در نظر بگیرید یا گنبد سلطانیه را، زیرا که هر دو آیینه‌هایی پیش روی یک چیز هستند، درست است که شکل آنها با هم فرق می‌کنند ولی چون یک چیز را در خودشان منعکس می‌کنند می‌توانیم بگوییم که مشت نمونه خروار است.

بهشتی اظهار داشت: ذهنیت جامعه معماری در دوره معاصر و از زمانیکه تأمل در شناخت معماری ایران را به انواع مختلف شروع کردیم تا مدتها عبارت بود از معماری بخشی از حاشیه غربی کویر ایران که خلاصه می‌شد در شهرهایی نظیر اصفهان، نایین و ...

وی افزود: در این ذهنیت هیچ وقت معماری سواحل خلیج فارس، کردستان ، شمال البرز و ...نمی گنجید و این شیوه‌های معماری در نظرشان عجیب و غریب می‌آمد.

بهشتی با اشاره به اینکه معماران آن آثار را از جهت اینکه جزیی از آثار تاریخ معماری ما هستند مورد توجه قرار نمی‌دادند، افزود: شاید به همین دلیل است که یک حوزه‌ای مثل معماری دستکند زمان بسیار کوتاهی است که مورد تأمل قرار گرفته و تا قبل از این جامعه معماری ما از کندوان، میمند و... به عنوان یک استثناء یاد می‌کردند و معتقد بودند که اینها قاعده نیستند.

وی با ابراز خرسندی از پرداختن به این موضوع درسالهای اخیر تصریح کرد که برگزاری همایش اول معماری دستکند و به دنبال آن همایش دوم بصورت بین‌المللی توجه ما را به حوزه معماری دستکند بیشتر و دانش ما را در این مورد افزون خواهد کرد.

بهشتی تاکید کرد: در مورد معماری دستکند باید این آمادگی ذهنی را داشته باشیم که تمامی تنوعی که در معماری روی زمین وجود دارد در رابطه با معماری دستکند نیز وجود دارد و این تنوع ناشی از تنوع اقلیمی، طبیعی و فرهنگی سرزمین ایران و بهانه پدید‌آوردن این نوع معماری و کاربرد آن است.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه متأسفانه و خوشبختانه معماری دستکند خیلی ساده و پیش پا افتاده و فاقد تزیینات مجلل است افزود: متأسفانه زبان معماری دستکند بسته است و در حجاب فرو رفته زیرا اگر با آرایه‌هایی که در معماری معمولی وجود دارد همراه بود به راحتی از سازنده‌اش، هدف از شکل گیری اش و ... سخن می‌گفت.

وی افزود: خوشبختانه از آن جهت که در معماری عرفی ما یک حجابی است که باعث می‌شود ما حقیقت وجودی معماری خودمان را به جا نیاوریم این حجاب در معماری دستکند موجود نیست و او بی پرده‌تر خود را معرفی می‌کند.

بهشتی اظهار داشت: تجربه ای که در معماری دستکند داشته‌ایم این است که در مدت 10-12 سال در این حوزه پیشرفت کرده‌ایم و معماری دستکند در حال حاضر دارای ادبیاتی شده است و البته این نگاه نسبت به انواع دیگر معماری خیلی خوب است.

معماری موقت

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر ضرورت بررسی انواع دیگر معماری در ایران تصریح کرد: یکی از انواع معماری که ما در گذشته داشته‌ایم "معماری موقت " یا همان چادری است که وجود عمارت چادرخانه در کاخ گلستان نشان از اهمیت آن دارد.

بهشتی افزود: اگر به عکس‌ها، نقاشی ها، گزارش‌ها و... دقت کنیم می‌بینیم که در اماکن تاریخی هنگام برگزاری مراسم مختلف نظیر اردوهای جنگی‌، شکار، سفر، کوچ و... فضای بنا و ساختمان اصلی آنقدر بزرگ نبوده که تمامی افراد در آنجا جای داده شوند و مشکل جانمایی افراد با استفاده از معماری موقت مرتفع می‌شده است.

او گفت: این هم یک نوع معماری است که تا کنون مورد غفلت واقع شده است و امیدوارم در آینده بسیار نزدیک شاهد برگزاری اولین همایش معماری موقت در ایران باشیم.

بهشتی در پایان خاطرنشان ساخت: نکته مهم دراینجا اینست که تا زمانیکه به سراغ آنچه از معماری گذشته برای ما باقیمانده است نرویم و دانشمان را نسبت به آن بسط ندهیم صحبت از تاریخ معماری کار ساده‌ای نخواهد بود.

کد خبر 309934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha