همشهری‌آنلاین: دوره هشتم تخصصی گزارش موسیقی (شماره مسلسل ۷۶) ویژه "میکیس تئودوراکیس" (متولد ۱۹۲۵) آهنگساز شهیر یونانی منتشر شد.

گزارش موسیقی

به گزارش همشهری‌آنلاین این آهنگساز که بیشتر در ایران برای ساخت موسیقی فیلم‌های"زوربای یونانی"(محصول 1964) به کارگردانی کاکویانیس و بازیگری آنتونی‌کوئین و ایرن پاپاس، "Z" (محصول 1969) به کارگردانی کوستا گاوراس و بازیگری ایو مونتان، "حکومت نظامی"(محصول 1973) به کارگردانی کوستا گاوراس و بازیگری ایو مونتان، "سرپیکو" (محصول 1973) به کارگردانی سیدنی لومت و ایفای نقش آل پاچینو، و بسیار فیلم‌های دیگر، و همچنین ترانه‌های مردمی‌اش برای جنبش‌های آزادی‌خواهانه مشهور است، در خصوص خلق قطعات سمفونیک و مجلسی و اپرا نیز آثار قابل توجهی دارد که می‌توان به اپراهای سه‌گانه"مدئا"، "الکترا" و "آنتیگونه" براساس اسطوره‌های یونان باستان اشاره داشت.

 میکیس تئودوراکیس پس از اتمام تحصیل در کنسرواتوار آتن، در سال 1954 به پاریس عزیمت کرده و نزد "الیویه مسیان" آهنگساز پیشرو به تحصیل آهنگسازی می‌پردازد. وی چندین بار جوایز بین المللی برای آثار خود دریافت می کند که از جمله می‌توان به جایزه ای برای کنسرتو پیانو اشاره داشت که از دست دیمیتری شوستاکوویچ دریافت می کند.
این شماره نیز مانند همیشه در راستای انتشار نسخه های تخصصی، به همراه لوح فشرده (CD) صوتی حاوی گزیده آثار این آهنگساز می‌باشد.

در این ویژه‌نامه، با نگاهی به زندگی موسیقایی تئودوراکیس، همچنین مروری جامع به فعالیت‌های اجتماعی وی در جهت استقلال و آزادی و جنبش‌های بشردوستانه پرداخته شده است که مشتمل بر مرور تاریخ‌نگاری رویدادهای یونان از سال 1925 تاکنون می‌شود.

سه گفت وگوی متمایز با میکیس تئودوراکیس صورت گرفته است که در آنها وی به طرح دیدگاههای موسیقایی در حوزه‌های مختلف می‌پردازد.

در فصل مروری بر آثار موسیقی، گونه‌های متنوع موسیقی این آهنگساز مورد توجه قرار داده شده است که شامل آثار سمفونیک (سمفونی‌ها و کنسرتو پیانوها) آثار مجلسی، کانتات ها و اوراتوریوها، اپراها، موسیقی فیلم، و ترانه‌های مردمی می‌شود.
در راستای مرور آثار موسیقایی تئودوراکیس، نشست‌های کارشناسی با مهران روحانی، نادر مشایخی، کیومرث پیرگلو، و تورج زاهدی صورت گرفته است که از بخش‌های خواندنی این شماره است. همچنین یک یادداشت از مهران پورمندان بر موسیقی فیلم‌های این آهنگساز شهیر را می‌خوانید.

کد خبر 309401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha