همشهری آنلاین: شاهراده ترکی فیصل مدیر سابق سازمان اطلاعات رژیم سعودی چهارشنبه گذشته در واشنگتن در یک دیدار علنی با یائیر لبید رهبر حزب آینده‌ای در راه است رژیم صهیونیستی در نیویورک به گفتگو پرداخت.

 دیدار علنی مقامات امنیتی سعودی و رژیم صهیونیستی در واشنگتن

به گزارش  ايرنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی نبأ، یک مقام اسراییلی عضو موساد اعلام کرد که این دیدار بنابر تمایل رسمی سعودی ها انجام گرفت.

ترکی فیصل نه تنها به این دیدار بسنده نکرد بلکه در یک گفت وگوی ویژه با روزنامه صهیونیستی هاآرتص شرکت کرد.

این دیدار همزمان با دعوت شکل گرفته از سوی عبدالفتاح السیسی در 27 دسامبر گذشته انجام گرفت که سیسی از آن به عنوان گسترش صلح از سوی دیگر کشورهای عرب با رژیم اسراییل یاد کرد.

در همین راستا مصر و اردن محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین را تحت فشار قرار دادند تا برای اجرای تهدید خود مبنی بر لغو توافقنامه اسلو یک سقف زمانی مشخص نکند.

شاهزاده ترکی فیصل در مصاحبه با هاآرتص خاطرنشان کرد: اعراب در گذشته حاضر به برقراری صلح با اسراییل نشدند اما این اسراییل است که هم اکنون می گوید در حال حاضر صلح نه.
وی نتانیاهو را به دورنگری دعوت کرد و از او خواست تا آمادگی خود را برای انجام مذاکرات با فلسطینیان بر اساس طرح صلح اعراب اعلام کند.

ترکی فیصل وجود همکاری میان اسراییل و عربستان را انکار و تاکید کرد: تا زمانی که اسراییل به صلح صلح اعراب نپیوسته امیدی نیست تا از همکاری عربستان با آن در هیچ زمینه ای چه علنی و چه پشت پرده سخن به میان آوریم .

اما به نوشته نبأ، دیدار مقامات سعودی با اسراییل پرسش های بسیاری در مورد ماهیت این همکاری برانگیخته است.

ترکی فیصل تا کنون بارها در گذشته با مقامات صهیونیست دیدار و گفتگو کرده است. وی طی چند سال گذشته با مقامات بلندپایه اسراییل از جمله سرلشکر ذخیر عاموس یدلین رییس سابق شبعه اطلاعات نظامی و رییس فعلی مرکز تحقیقات امیتی ملی در دانشگاه تل اویو دیدار و گفت وگو کرده است.

کد خبر 309249

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha