همشهری آنلاین: پس از اعلام مرگ رییس مبارزه با جرایم بزرگ بغداد، بعد از گذشت ۳ روز از فاجعه منا و کشف جسد او در بین مفقودان حادثه، همسر این مسئول ارشد امنیتی عراق در اظهاراتی عنوان کرد که یک گروه همسرش را به همراه چند تن از همراهانش از بین جمعیت بیرون کشیده و ربودند و بعد از ۲روز، مقام‌های عربستان جسد بی جان او را تحویل دادند.

اظهارت همسر مسوول ارشد امنیتی عراق در خصوص ربودن و قتل شوهرش در منا

به گزارش خبرنگار ایرنا، همسر اسماعیل حمید زایر السویدی رییس بخش جرایم بزرگ در بغداد که در شبکه های اجتماعی بطور گسترده ای منتشر شده، گفته که همراهان همسرش همگی از افسران شایسته امنیتی عراق هستند که هنوز سرنوشت آنها نامعلوم است.

رییس بعثه حج عراق شامگاه شنبه گذشته اعلام کرد که جسد یکی از مفقودان حجاج عراقی شناسایی شده و نامش 'اسماعیل حمید زایر' و از اهالی بغداد است و اکنون برای دریافت جسد او و انتقالش به عراق تلاش می شود.

چند ساعت بعد از اعلام این خبر، وزارت کشور عراق در بیانیه ای اعلام کرد که فرد فوت شده، رییس بخش مبارزه با جرایم بزرگ در بغداد است و به دنبال آن 'محمد الغبان' وزیر کشور مرگ او را به خانواده و دوستان اسماعیل زایر تسلیت گفت.

بخش جرایم بزرگ در سازمان امنیت عراق مسوولیت پرونده های تروریسم، قاچاق، پولشویی و باندهای تبهکار را بر عهده دارد.

هنوز مقام های رسمی عراقی صحت اطلاعات اعلام شده از سوی همسر اسماعیل زایر را تایید نکرده اند اما در شبکه های اجتماعی با پیوند دادن مرگ این مسوول امنیتی عراق و نیز برخی مسوولان بعثه ایران، به اصل وقوع حادثه منا ابراز تردید کرده اند.

یکی از کاربران که بر خود نام 'ابوآمنه' گذاشته با انتشار اظهارات همسر اسماعیل زایر در ادامه آورده است که 'آیا مرگ افسران ارشد امنیتی عراق نمی تواند دلیلی بر برنامه از قبل طراحی شده سازمان اطلاعات عربستان برای قتل این افراد باشد و با صحنه سازی حادثه منا خواسته است بر این جنایت خود سرپوش بگذارد؟'

از طرفی سایت های خبری عراق، اظهارات شخصیت برجسته مطلع از اوضاع و احوال خاندان سعودی معروف به مجتهد را منتشر کرده اند که در آن گفته است، دوربین های مدار بسته کار گذاشته شده در مسیر حرکت حجاج در صحرای منا، 2ساعت پیش از وقوع فاجعه، شرایط را بحرانی گزارش کردند.

مجتهد در تازه ترین اطلاعاتی که در صفحه شخصی خود در 'توییتر' منتشر کرده افزوده است که مسوولان ناظر بر دوربین های مدار بسته قبل از 2ساعت، شرایط خطرناک ازدحام و فشار جمعیت حجاج را در صحرای منا رصد کرده و به مقام های سعودی گزارش داده بودند اما مسوولان امر هیچ گونه اقدامی نکردند.

وی با متهم کردن 'محمد بن نایف' ولیعهد عربستان به عنوان مسوول اصلی نظارت بر مناسک حج ادامه داد که مسوولان ناظر بر دوربین های مدار بسته وقتی شرایط را بحرانی دیدند حتی از طریق بی سیم ها نسبت به بحرانی بودن شرایط اعلام خطر و در پشت بی سیم ها داد و فریاد کردند اما بازهم به گزارش های آنها توجهی نشد.

مجتهد ادامه داد: محمد بن نایف اکنون با جدیت تلاش دارد که تصاویر گرفته شده دوربین های مدار بسته و همچنین گزارش های مسوولان زیر دست به خارج درز نکند.

براساس اعلام قبلی مسوولان عراقی، عراقی ها در حالی آماده استقبال از اولین گروه های حجاج خود هستند که هنوز سرنوشت مفقودان این کشور در فاجعه منا مشخص نشده است.

کد خبر 308884

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha