همشهری آنلاین: معاون اول قوه قضاییه از دولتمردان خواست با استفاده از ظرفیت قانونی و سیاسی، دولت آل‌سعود را تحت فشار قرار دهند.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای در گردهمایی بزرگ بسیجیان قوه قضاییه با اشاره به فاجعه منا، گفت: حکام آل‌سعود نمی‌توانند از بار سنگین مسئولیت در این حادثه بزرگ شانه خالی کنند و باید پاسخگو باشند.

وی افزود: در روز عید قربان که تمام مسلمانان به عشق کعبه برای مناسک حج آمده بودند، این‌طور مظلومانه کشته و مجروح می‌شوند و باید مسئولین دولت عربستان پاسخگو باشند و مسببان آن مجازات شوند و تمام خسارت‌های مادی و معنوی به خانواده‌های داغدار جبران شود.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: مکه سرزمین امن الهی است و باید در آن آرامش حاکم باشد، اما حکام آل‌سعود نمی‌توانند مسئولیت این فاجعه را با فرافکنی، رد مسئولیت کنند. مگر می‌شود در یک روز و در یک ساعت بیش از چند هزار زن و مرد مسلمان بدون هیچ‌گونه وسیله‌ای و حتی یک قطره آب، این‌گونه به خاک و خون کشیده شوند. کجا هستند مدافعان حقوق بشر که ببینند این افراد تنها با چند حوله و بدون هیچ وسیله‌ای، اینگونه دردناک کشته می‌شوند.

محسنی‌ اژه‌ای با بیان اینکه آل سعود نمی‌توانند از بار سنگین این مسئولیت شانه خالی کنند افزود: آل‌سعود موظف است تمام تعهدات خود را نسبت به حجاج محقق کند و باید تمهیدات لازم را در این مراسم با تجربه‌ای که از گذشته بود، انجام می‌داد. آنها کوتاهی کرده‌اند و در خون جانباختگان مسئولند و افرادی که سبب این بی‌حرمتی در مکه و منا شدند، باید شرعاً و قانوناً پاسخگو باشند.

وی با طرح این پرسش که چرا بعد از وقوع حادثه اقدامات مناسب برای نجات زائران انجام نشد؟ گفت: حتی اگر آب هم به روی برخی از این مصدومان می‌پاشیدند، آنها جانشان در خطر نمی‌افتاد و این نشان‌دهنده بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی آنهاست. نکته دیگر اینکه چرا اجازه ندادند دیگران برای کمک بیایند و چرا آثار جرم را مانند دوربین‌ها مخفی کرده‌اند و حتی اجازه عکس و فیلم ندادند و حتی نگذاشتند حجاج مصاحبه کنند؟

سخنگوی دستگاه قضا افزود: اگر این مساله اتفاقی است، عذرخواهی می‌کردند و کمک می‌گرفتند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: چرا اجازه نمی‌دهند مجروحین به سرعت درمان شوند و چرا اجازه شناسایی اجساد را ندادند.

محسنی‌ اژه‌ای تصریح کرد: از دولت و دولتمردان می‌خواهیم با قدرت و عزت از همه ظرفیت قانونی و سیاسی و دیپلماتیک استفاده کرده و حکام آل سعود را تحت فشار قرار دهند.

کد خبر 308961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha