همشهری آنلاین: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که برای بررسی و پیگیری حادثه منا به عربستان سفر کرده است گفت: همراهان همه جان باختگان درخواست دارند انتقال اجساد به ایران صورت بگیرد.

ایسنا نوشت: دکتر سید حسن هاشمی در ارتباط تلفنی با شبکه خبر افزود: مدیریت کار با سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری است و ما نیز اطمینان می دهیم که هر کاری لازم باشد انجام می شود و کارها با هماهنگی و به خوبی پیش می رود.

وی درباره همکاری عربستان با هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران گفت: در بدو ورود مشکل خاصی نداشتیم و آنها همکاری کردند و هم اکنون هم کارها پیش می رود ،بالاخره فاجعه بزرگی رخ داده است آنها نیز به هیچ وجه آمادگی چنین حادثه ای را نداشته اند و تلاش می کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه حال عمومی مجروحان و امکانات بهداشتی خوب است، افزود: عملکرد هیئت پزشکی حج خوب است زیرا در ساعات اولیه بعد از حادثه باعث شد تا تعداد زیادی از حجاج نجات یابند و همچنین در ادامه نیز کمک رسانی به مجروحان و مصدومان شد به طوری که خود حجاج نیز راضی بودند.

دکتر هاشمی گفت: تعدادی از مصدومان و مجروحان در بیمارستانهای سعودی بستری اند که هیئت پزشکی حج در حال سرکشی به آنها هستند و رسیدگیهای کامل انجام می شود.

وی افزود: از بابت مجروحان مشکلی نیست البته تعدادی بدحال داریم که در اولین فرصت به تهران منتقل خواهند شد.

وزیر بهداشت درباره وضعیت روحی روانی حجاج گفت: حقیقتاً وضعیت خوبی است و کاملاً با فضای ایران متفاوت است و حجاج روحیه خیلی خوب و آرامی دارند.

دکتر هاشمی با اشاره به حضورش در کاروانی که اکثر مردانشان یا جان باخته بودند یا مفقود بودندگفت: در این کاروان روحیه خانمها بسیار بالا بود و حتی بعضی از آنها مادر شهید بودند و بیشتر روحیه می دادند ، همه صبور بودند زیرا با خدا معامله کرده اند.

وزیر بهداشت گفت: تنها درخواستی که همراهان جان باختگان داشتند انتقال اجساد به داخل ایران است که این کار مهم از سوی مسئولان ایرانی در حال پیگیری است و البته تا بحال هم پیکر هیچ یک از حجاج ایرانی اینجا دفن نشده است.

وی اضافه کرد: البته تعدادی از جان باختگان کشورهای دیگر در مکه دفن می شوند.

دکتر هاشمی افزود: همچنان که گفتم کار در اینجا راحت نیست و به نظر می رسد باید صبور بود و با تعامل کار را پیش برد.

وزیر بهداشت همچنین در خصوص برنامه کاری امروز خود اظهار داشت: در صورت صلاحدید دولت می مانم تا امور با مسئولان مربوط بهتر پیش برود.

وزیر بهداشت افزود: آنچه مهم است این است که ما بیش از ده ها هزار ایرانی داریم که هنوز در مکه هستند و 35 هزار نفر دیگر هم در مدینه به سر می برند که طی 20 روز آینده در عربستان هستند از این رو باید متوجه و مراقب آنها باشیم.

دکتر هاشمی یادآور شد: در عین حال حج واجب شرعی است و باید به نحوی عمل و صحبت کنیم که این باب همچنان باز باشد مگر اینکه حاکم شرع یا مراجع محترم تشخیص دهند که به گونه ای دیگر عمل شود.

وزیر بهداشت در پایان اظهار داشت: فکر می کنم با صبوری ، آرامش و انصاف موضوع را باید دنبال کرد و هم ما و هم عربستان به نحوی عمل کنیم که از خانواده ها رفع نگرانی شود.

کد خبر 308949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha