پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه آموزش طب اطفال هیچ کمبودی نداریم، افزود: مرگ و میر کودکان در مقایسه با گذشته کاهش قابل توجهی داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه بیست و هفتمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان، اظهار داشت: عمده ترین درخواست متخصصان طب اطفال، کمک به ارتقا این رشته است و این عده علاقه مند هستند که بتوانند خدمات شایسته‌تری را به مردم ارائه دهند.

وی تصریح کرد: در قالب طرح تحول نظام سلامت در سال جاری شاهد گسترش اورژانس و تخت مراقبت های ویژه نوزادان خواهیم بود که به ما کمک می کند تا اطفالی که وزن آنها در برخی موارد کمتر از ۵۰۰ گرم است را زنده نگه داریم تا از میان آنان افراد برجسته و تأثیر گذاری برای کشور تربیت شده و موجب پیشرفت و ارتقای کشور شوند.

هاشمی از اضافه شدن حدود ۱۰۰۰ تخت مراقبت های ویژه نوزادان در سال جاری به تخت های کشور خبر داد و گفت: بسیاری از شهرهای کشور تخت های مراقبت های ویژه نوزادان دارند و همکاران ما در طب اطفال به افزایش زنده ماندن کودکان در وزن های غیر عادی و نارس بودن اطفال در کشور کمک خواهند کرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت، سرمایه قابل توجهی را برای تجهیز بیمارستان ها و مراکز درمانی به بخش‌های مراقبتهای ویژه کودکان اختصاص داده تا مشکلات مردم روز به روز کاهش یابد.

هاشمی همچنین در خصوص طرح نیروی انسانی گفت: یکی از موضوعات مهم در طرح نیروی انسانی طول دوره ها است که امیدواریم بتوانیم در گام چهارم طرح تحول نظام سلامت در حوزه آموزش بویژه رشته های پزشکی کودکان تحولاتی را ایجاد کنیم

وی افزود: باید در این راستا به پرستارانی که در این حوزه فعالیت دارند و جزء نجیب ترین گروه های پزشکی بوده و به ارتقای آموزشی علاقه مند هستند، نیز توجه شود.

وزیر بهداشت تأکید کرد: بخشی از آسیب های بیماری های اطفال که مردم باید به آن توجه زیادی داشته باشند، بیماری های مادرزادی است که باعث گرفتاری زوج و خانواده های آنان و نظام درمانی کشور می شود بنابراین اگر لازم است تست هایی انجام شود و اگر کودکی دارند که دچار بیماری یا ناهنجاری مادرزادی است حتما در حاملگی های بعدی از مشورت پرهیز نکنند و به حرف پزشکان توجه کنند و متخصصان ژنتیک نقش ویژه ای در این زمینه دارند که متاسفانه در نظام درمانی از آنها غافل هستیم و خانواده ها نیز به اضافه وزن کودکان توجه کنند چرا که ظرف کمتر از ۱۰ سال بیش از ۶۰ درصد آمار اضافه وزن در کشور افزایش پیدا کرده است.

هاشمی یکی از علل اصلی مرگ و میر کودکان را سوانح دانست و گفت: والدین باید در این مورد توجه ویژه داشته باشند چرا که تنها تصادف نیست که موجب مرگ فرزندان می شود بلکه برخی اوقات سوانح ناشی از بی مبالاتی های والدین نسبت به کودکان نیز از عوامل مرگ و میر است که می توان از آن پیشگیری کرد.

وزیر بهداشت در خصوص برنامه های وزارت بهداشت برای کاهش کودک آزاری گفت: این رسانه ها هستند که می توانند در کاهش این امر نقش داشته باشند و البته نمی توان چشمان خود را به عواملی مانند عوامل اقتصادی که موجب کودک آزاری ببندیم زیرا فقر یکی از عوامل مهمی است که می تواند باعث کودک آزاری شود و کودکان کاری که در خیابان ها می بینیم به دلیل فقر است و لازم است تا در حوزه اقتصادی تصمیمات انقلابی گرفت که بر عهده سیاست گذاران اصلی کشور است.

هاشمی ضمن قدردانی از وزارت آموزش و پرورش در خصوص کنترل بیماری های دهان و دندان و ارائه خدمات به دانش آموزان کلاس اول ابتدایی، ابراز امیدواری کرد: طبق وعده قبلی ظرف ۱۸ ماه به مقطع دبستان سراسر کشور خدمات ارائه شود، ضمن اینکه امید می رود بتوانیم به مقاطع بالاتر نیز خدمات پیشگیری از بیماری های دهان و دندان ارائه کنیم.

کد خبر 309849

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha