همشهری آنلاین: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها ویراست دوم کتاب تیترنویسی اثر دکتر مجید رضاییان را در ۲۳۲ صفحه منتشر کرد

تیتر

نویسنده در ویراست جدید این کتاب به مبحث ساختار تیتر از نظر نشانه‌شناسی و تیترهای بینامتن پرداخته و تأثیرپذیری تیتر میزبان از تیترهای میهمان را با نگاه افرادی همچون ژولیو کریستوا و ژاک دریدا مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

وی در این کتاب به سه کاربرد مهم تیتر همچون «تشبیه مطلق» «مشروط» و تفصیلی از نظر ژورنالیستی اشاره نموده و سپس انواع تیترنویسی را از نظر «فرمی» و نگاه نقدگرایانه، بررسی کرده است.

رضائیان در ادامه به تفاوت تیترهای چاپی و اینترنتی و روند تیترنویسی در وب 1 و وب 2 پرداخته و به وجوه تمایز در نسل اول اینترنت و شبکه‌های اجتماعی یا وب 2 را اشاره کرده است. وی چالش‌های پیش‌رو در ژورنالیسم حرفه‌ای یا شبکه‌های اجتماعی که از آن به روزنامه‌نگاری جایگزین یاد می‌شود را مورد کنکاش کرده است.

در چاپ دوم این کتاب فصلی به نام «ساخت تیترها در اتاق تیتر» اضافه شده است. این قصل حاوی تجربیات تیترنویسی و سردبیری نویسنده در اتاق‌های تیتر و شوراهای تیتر است.

در ویراست جدید تیترنویسی رضاییان به موضوعاتی همچون: تیترشناسی پیش از تیترنویسی؛ با زبان تیتر؛ ساختار تیتر؛ اطلاعات پیام و کارکردهای تیتر؛ ویژگی‌های تیتر؛ تکنیک‌های تیترنویسی؛ انواع تیتر؛ جایگاه تیتر در انواع و سبک‌های روزنامه‌نگاری؛ موسیقی در تیتر؛ تیترنویسی فرمی و ساخت تیترها در اتاق تیتر پرداخته است.

علاقه‌مندان و روزنامه‌نگاران برای تهیه این کتاب می‌توانند به واحد فروش کتاب این دفتر مراجعه کنند.

کد خبر 308908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha