همشهری آنلاین: رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تصریح کرد: رژیم آل سعود در حادثه منا مسئول است و اگر نمی‌تواند به وظیفه خود در حفظ امنیت حجاج عمل کند، بگوید تا کشورهای اسلامی به وظیفه خود برای حراست، حفاظت و تامین امنیت حجاج عمل کنند.

ولایتی

به گزارش فارس، علی اکبر ولایتی در حاشیه دیدار پترویچ رشتنکوف رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک روسیه که صبح امروز برگزار شد در جمع خبرنگاران به تشریح دیدار خود با وی پرداخت و بر ضرورت گسترش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان ایران و روسیه تاکید کرد.

وی ملاقات خود را با همتای روسی‌اش دوستانه و سازنده خواند و اظهار داشت: ادامه این گفت‌وگوها در مسکو و اجلاس بعدی در اصفهان برگزار می‌شود و امیدواریم سلسله جلساتی بین ایران و روسیه به گسترش روابط دو جانبه کمک کند؛ چرا که ایران و روسیه در زمینه عراق، یمن و سوریه مواضع مشترکی دارند و مقابله با تروریسم و افراطی‌گری و حمایت از تمامیت ارضی کشورهای عراق، سوریه و یمن از جمله دیدگاه‌های مشترک دو کشور است.

ولایتی تصریح کرد: این گفت‌وگوها می‌تواند مقدمه همکاری‌های بیشتر دو کشور باشد و ما به چشم‌انداز روابط ایران و روسیه به عنوان یک مجموعه روابط استراتژیک نگاه می‌کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به سوالی مبنی بر حادثه خونین مکه و ناکارآمدی دولت عربستان در این حادثه گفت: به جهان اسلام و مسلمانان و همه هموطنان گرامی و خانواده‌های داغدار که در این مصیبت بزرگ صدمه دیده‌اند و عزیزانشان شهید و یا مفقود شده‌اند تسلیت عرض کرده و امیدوارم خداوند به بازماندگان کسانی که در این سفر مقدس و عزیز شهید شدند اجر جزیل و به خانواده‌های آنان صبر جمیل را عنایت کند.

ولایتی ادامه داد: بدون تردید حکومت عربستان سعودی در برابر این حادثه بسیار بزرگ مسئول است و باید به مسئولیت خودش عمل کند و فرافکنی کردن و تقصیر را به کردن دیگران انداختن از بار مسئولیت دولت عربستان کم نمی‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک خاطرنشان کرد: آن‌ها خود را خادم حرمین شریفین می‌دانند و باید به وظیفه خود به نحو احسن عمل کنند اما متاسفانه در طی سال‌های گذشته شاهد کم کاری‌ها بودیم و آتش سوزی‌های متعددی که اتفاق افتاده موجب شده که عده‌ای از مسلمانان جان خودشان را از دست بدهند، حوادث امسال اوج حوادث بسیار ناگوار بود که حکایت از آن دارد که دولت عربستان سعودی آن طور که باید به وظایف خودش عمل نکرده و قدرت لازم را در ایجاد نظم و امنیت و تامین امنیت و حفظ جان حجاج انجام نمی‌دهد.

ولایتی خاطرنشان کرد: باید سازمان همکاری اسلامی در این زمینه فکر کنند و باید دور هم جمع شوند و برای آینده حرمین شریفین فکری کنند. چرا که از این سرزمین مقدس باید حراست شود و زائران بیت‌الله که موقعیت و وضعیت بسیار مهمی دارند و مهمان خداوند هستند در نهایت عزت و امنیت از آن‌ها پذیرایی شود.

وی تصریح کرد: اگر آن‌ها نمی‌توانند به وظایف خود عمل کنند اعلام کنند تا از دیگر کشورهای اسلامی و حکومت‌های مسلمان به وظایف خودشان در جهت حفاظت و حراست و امنیت حجاج عمل کنند.

ولایتی تصریح کرد: وظیفه عربستان است که نهایت همکاری را با سفارت جمهور اسلامی ایران، مسئولانی که اعزام شدند و ستاد بعثه داشته باشند و در بیمارستان‌ها جستجوی لازم صورت بگیرد تا هرچه زودتر تکلیف مفقودین روشن شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از تحلیل گران حادثه منا را نوعی همکاری عربستان و رژیم صهیونیستی می‌داند و با توجه به اینکه بسیاری مسئولان ایرانی در حج مفقود و شهید شده‌اند خاطرنشان کرد: بدون تردید همکاری عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در حوزه‌های مختلف منطقه امری نیست که آنرا بتوانند مخفی کنند اما در این رابطه من اطلاعی ندارم اما به هر حال آنچه صورت گرفته است سوءظن برانگیز است چرا که برخی از افراد رده بالای جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های فنی علمی و سیاسی در این حادثه مفقود و شهید شدند و دولت عربستان باید در این زمینه پاسخگو باشند.

کد خبر 308868

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha