همشهری آنلاین: فرش‌های موجود در مراکز میراث فرهنگی، کاخ موزه‌ها، موزه‌های دولتی، خصوصی و... توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حفاظت و شناسایی می‌شوند.

Carpet

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شکوفه مصباحی مسئول بخش پژوهشی - تخصصی حفاظت و مرمت فرش پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی با بیان این مطلب تصریح کرد که قالی از مهمترین صنایع دستی ایران است که مجموعه‌ای از هنرها و صنایع را در بر گرفته است و جهانیان به استناد قالی پازیریک خاستگاه آن را ایران می‌دانند.

او ایران را از معدود کشورهای جهان دانست که دارای موزه تخصصی فرش است و افزود: در حال حاضر نمونه‌های ارزشمندی از قالی ایرانی زینت بخش موزه‌ها و مجموعه‌های صاحب نام ایران و جهان است.

به گفته وی ساختار آلی مواد تشکیل دهنده فرش، کیفیت و چگونگی تهیه مواد اولیه و بافت اثر، ابعاد متفاوت و بزرگ، وزن بالا و ... باعث می‌شود شرایط نمایش و نگهداری آن ها بسیار حساس و با دشواری همراه باشد.

این پژوهشگر با بیان اینکه بیشتر فرش های تاریخی و موزه‌ای با گذر زمان متحمل آسیب های متعدد شیمیایی، فیزیکی، مکانیکی و... شده‌اند خاطرنشان ساخت که با توجه به اهمیت موضوع فرش و همچنین معرفی ارزش‌های این هنر - صنعت اصیل ایرانی، حفاظت و صیانت از این گروه از آثار بسیار مهم است.

مصباحی گفت: در این راستا نیازهای پژوهشی مربوط به شناسایی فرش‌های موزه‌ای و تاریخی، شیوه نمایش آنها در موزه و کاخ موزه‌ها ، شرایط مخازن نگهداری فرش، فن‌شناسی، آسیب‌شناسی، روش علمی شستشو و مرمت این گروه از آثار در پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مطرح است.

به گفته او ، بخش پژوهشی حفاظت و مرمت فرش پژوهشکده با هدف شناسایی و حفاظت از فرش‌های موجود در مراکز میراث فرهنگی، کاخ موزه‌ها، موزه‌های دولتی ،خصوصی و... فعالیت خود را از سال 1388 آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه فرش مفهومی کلی است و شامل انواع قالی، گبه، گلیم و... می‌شود افزود: بخش حفاظت و مرمت فرش پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخ - فرهنگی در نظر دارد در سال جاری ضمن تعامل با مراکز دارای فرش، نیازها و وضعیت حفاظتی آنها را بررسی و اولویت‌های اجرایی و پژوهشی در حوزه فرش را شناسایی، معرفی و اجرا کند.

مسئول بخش پژوهشی - تخصصی حفاظت و مرمت فرش پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی هم اندیشی و ارتباط با مراکز مرتبط داخلی و خارجی، ارایه و اجرای طرح‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای در راستای تحقق اهداف بخش حفاظت و مرمت فرش را از دیگر اهداف این بخش اعلام کرد.

وی تصریح کرد: ارایه دستور العمل جامع حفاظت و مرمت فرش ، مدیریت طرح ، مشاوره، ساماندهی، پاسخگویی در راستای حفاظت و مرمت فرش، تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای ساماندهی و ترمیم فرش‌های موزه‌ای منطبق با اصول علمی مرمت آثار نیز از دیگر اهداف این بخش است.

این پژوهشگر، همکاری با محققین‌، دانشجویان و علاقمندان به حفاظت و مرمت فرش در راستای پژوهش‌، پایان‌نامه‌، اجرا و آموزش و برگزاری دوره‌های تخصصی را نیز از اهداف پیش روی بخش پژوهشی - تخصصی حفاظت و مرمت فرش عنوان کرد.

کد خبر 308589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha