همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون اصل نود در رابطه با مشکلات زمین خواری گفت: به عنوان مثال ما هرمزگان هم بحث زمین خواری را داریم و هم بحث دریا خواری را، به طور مثال در بحث دریاخواری شاهد هستیم که در شهر درگهان در شهرستان قشم دریا بدون توجه به بحث حریم دریا و بدون توجه به مسائل زیست محیطی خشک می‌شود.

به گزارش فارس، محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس و ابوالقاسم جراره نماینده مردم بندر عباس در مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه شب- 31 شهریور- در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع زمین خواری پرداختند.

  • زمین خواری بخشی از فساد اداری و اقتصادی است

پورمختار در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون سرعت زمین خواری در کشور گفت: هر روز گزارشات مختلفی پیرامون زمین خواری به ما داده می‌شود لذا زمین خواری بخشی از فساد اداری و اقتصادی محسوب می‌شود که آثار و عوارض منفی در بر دارد.

وی با بیان اینکه در این نوع مفاسد پای یک مسئول در میان است ادامه داد: از یکی از مسئولین پیرامون موضوع زمین خواری سوال کردم و ایشان جواب داد که این مسئله بر ما تحمیل می‌شود.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به بی توجهی و عدم مسئولیت مسئولین و دست اندرکاران امر پیرامون این موضوع بیان کرد: وزارت کشور متولی این موضوع در کشور است لذا باید اذعان داشت که صددرصد این مسئله مرتبط با عملکرد مسئولان است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا پای نمایندگان درگیر این موضوع است گفت: این مسئله به موضوع گردنه حیران برمی گردد به طوری که دو نفر از نمایندگان استان‌های مختلف علیه هم طرح دعوا کردند اما هنوز چیزی اثبات نشده است.

بر اساس این گزارش، ابوالقاسم جراره نماینده مردم بندر عباس در ادامه، طی گفت‌وگوی زنده تلفنی گفت: از رئیس قوه قضاییه به دلیل تلاش‌های بی شائبه قدردانی می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه باید فضای عمومی مناسبی شکل بگیرد افزود: در سایه این امر می‌توان با مشکلات برخورد کرد.

در ادامه این برنامه ابوالقاسم جراره نماینده مجلس شورای اسلامی به بحث زمین خواری در استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: ما در این شهرستان هم بحث زمین خواری را داریم و هم بحث دریا خواری را، به طور مثال در بحث دریاخواری شاهد هستیم که در شهر درگهان در شهرستان قشم دریا بدون توجه به بحث حریم دریا و بدون توجه به مسائل زیست محیطی خشک می شود.

وی اضافه کرد: هم چنین در شهر بندرعباس نیز چیزی بالغ بر 14 هزار متر مربع ساخت و ساز داریم که متاسفانه این موضوع توسط شهرداری بندرعباس شکل گرفته است و متاسفانه برخوردی هم نمی شود.

جراره در خصوص قضیه فرودگاه بندرعباس که فردی مدعی مالکیت این فرودگاه شده نیز اظهار داشت: فرودگاه بندرعباس در سال 50 افتتاح شده اما اخیرا فردی پیدا شده که مدعی است زمین فرودگاه برای اوست و به دنبال این است که از دولت خسارت بگیرد.

  • دولت پذیرفته 17 میلیارد تومان خسارت به مالک زمین فرودگاه بندرعباس بدهد

نماینده مردم بندرعباس در مجلس با بیان اینکه در راستای حل این موضوع دولت پذیرفته که 17 میلیارد تومان به مالک زمین فرودگاه بندرعباس خسارت بدهد گفت: آن چیزی که برای دستگاه قضا ملاک است اسناد است و چیزی که می‌توان در این مورد به آن ایراد گرفت ناهماهنگی‌هایی است که دیده می‌شود. 

پورمختار نیز درباره این که چه طور می‌شود فردی ادعای مالکیت فرودگاهی را داشته باشد اظهار داشت: متاسفانه از این قبیل اتفاقات داریم که البته بخشی با تبانی با نهادی که صادر کننده سند است اتفاق می افتد و بخشی مربوط به جعل اسناد است.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس خاطر نشان کرد: مستند صدور رای اسناد است و این جزو مسائلی است که وجود دارد.

در ادامه اظهارات پورمختار، نماینده مردم بندرعباس درباره اینکه پرونده فرودگاه بندرعباس به کجا رسیده است گفت: ما به انواع مختلفی در حال پیگیری هستیم ضمن این که موضوع بارها و بارها به دستگاه های مرتبط منعکس شده اما متاسفانه آن برخورد جدی که باید شکل بگیرد تاکنون شکل نگرفته است.

جراره در ادامه به تخلفی که در شهر بندرعباس اتفاق افتاده گفت: این تخلف در خصوص بازارچه ماهی فروش هاست که در اینجا می بینیم یک دستگاه اجرایی که شهرداری است خود منشا تخلف شده و چهار هکتار زمینی که در اختیار او قرار داده بودند تا به فضای سبز تبدیل کند به شهری واگذار کرده که در آن 14 هزار متر بنا ساخته شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه این تخلف توسط یک دستگاه اجرایی صورت گرفته و چه کسی باید با او برخورد کند اظهار تاسف کرد و گفت: برخورد با زمین خواری در حد حرف و شعار باقی مانده است .

در بخش دیگری از برنامه پورمختار نیز با بیان اینکه در بحث زمین خواری در برخی مناطق ما اسامی را داریم و آن را به قوه قضاییه منعکس کرده ایم، گفت: در اطراف شهر تهران در حدود دو یا سه نفر را شناسایی کرده ایم و در سایر استان ها نیز این افراد شناسایی شدند که آنها را به دستگاه قضا معرفی خواهیم کرد. 

وی در خصوص اخبار دیگری از زمین خواری گفت: در استان تهران از جمله دماوند، فیروزکوه بیش از هزار هکتار زمین خواری وجود دارد ضمن این که در استان گیلان، مازندران نیز گزارش هایی از زمین خواری به ما واصل شده است.

  • جمع بندی کمیسیون اصل 90 در خصوص پرونده بورسیه‌ها به وزارت علوم ابلاغ شده است

پورمختار در انتهای این برنامه در خصوص خبر ارجاع پرونده بورسیه ها به قوه قضاییه گفت: جمع بندی مشترکی که با کمیسیون آموزش عالی و دیوان محاسبات داشتیم را به وزارت علوم اعلام کردیم که این نظر نهایی مجلس و دیوان محاسبات است که امیدواریم اجرایی شود.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر این نظر اجرایی نشود ذی نفعان می توانند به وزارت علوم مراجعه کنند و در صورت عدم اجرای وزارت علوم  می توانند گزارشاتی را ارائه دهند و آن زمان ما حتما موضوع را از طریق قوه قضاییه پیگیری خواهیم کرد.

کد خبر 308273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha