مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

سید محمد فخار: بزرگ‌ترین پروژه شهری کشور در سال‌جاری، دیروز به بهره‌برداری رسید. رئیس‌جمهور، شهردار تهران، تعدادی از اعضای هیأت دولت و اعضای شورای شهر تهران در این مراسم که در ایستگاه قائم برگزار شد، حضور داشتند.

مترو-روحانی

رئيس‌جمهور در مراسم افتتاح نيمه‌شمالي خط3مترو از زحمات مديريت شهري و دست اندركاران آن تشكر كرد. حسن روحاني با بيان اينكه اكنون تهران شهري تميز و زيباست، گفت: هركس وارد تهران مي‌شود از اين زيبايي و تميزي لذت مي‌برد. تهران آبروي ماست زيرا مركز ايران است، ان‌شاءالله گردشگر تهران هم در آينده بيشتر مي‌شود. وي اظهار كرد: امروز ملت ما در همه صحنه‌ها با مقاومت‌شان حماسه آفريدند. به گفته وي، در سال‌هاي اخير در بخش صنعت و مديريت شهري كار بزرگي انجام شده است. از شهردار، شوراي شهر و مديرعامل مترو و از همه مهندسان و كارگران وهمه آنها كه كمك براي توسعه مترو مي‌كنند تشكر مي‌كنم. رئيس‌جمهور با ذكر خاطره‌اي درباره مترو گفت: نخستين روزي كه راجع به مترو صحبت كرديم، در آغاز مجلس دوم بود كه من نماينده مجلس بودم. آن زمان در اينكه بودجه مترو را از بودجه عمومي بدهيم يا نه بحث بود كه آنجا تصميم گرفته شد بحث متروي تهران به جد دنبال شود. امروز قدم‌هاي خوبي برداشته شده و احساس مي‌كنم در كلانشهرها واقعا نمي‌شود مشكل حمل ونقل را روي زمين حل كرد. از طرفي مترو در دنيا بيش از يك قرن پيش به‌كار گرفته شده است. وي با بيان اينكه احداث مترو هم موجب صرفه جويي در زمين مي‌شود و هم سرعت تردد را بيشتر مي‌كند، گفت: اين بدان معنا نيست كه روي زمين كاري نكنيم بلكه بهترين راه براي حمل ونقل شهري در كلانشهرها؛ باصرفه‌ترين، سريع‌ترين و عادلانه‌ترين راه براي تردد است. روحاني با تأكيد بر عادلانه بودن سيستم مترو اظهار كرد: در بزرگراه تفاوت خودروها باعث مي‌شود همه يكسان از بزرگراه استفاده نكنيم و عادلانه نمي‌شود اما در مترو عادلانه همه كنار هم از هر قشري قرار دارند.

  • مترو؛ حامي محيط‌زيست

در حمل ونقل عمومي بهترين سيستم مترو ست كه هم ارزان است و هم براي محيط‌زيست خيلي مطلوب. در حال حاضر يكي از مشكلات ما محيط‌زيست است و از منكرات خطرناك آلودگي هوا. رئيس‌جمهور ادامه داد: پس نهي از منكر يعني تلاش كنيم آلودگي‌ها را در اين موارد از بين ببريم. از معروف‌ها هم سالم‌سازي‌ هواست كه يكي از راه هايش توسعه متروست. روحاني تأكيد كرد: اينكه مي‌گويند خدا به عمرتان بركت دهد در مترو مصداق مي‌يابد. از طريق تردد با مترو خدا به عمر انسان بركت مي‌دهد چون در وقت صرفه‌جويي مي‌شود.

  • دست به‌دست براي توسعه مترو

روحاني با بيان اينكه بايد بتوانيم بابهره‌مندي از بهترين معماري ايراني اسلامي مترو را تزيين كنيم، گفت: خارجي‌ها وقتي به ايستگاه مترو سر مي‌زنند مترو معرف فرهنگ و تمدن ماست. نحوه استفاده از بليت، پله برقي‌ها و... به‌عنوان سبك زندگي مهم است كه صدا وسيما، دولت، مردم و شهرداري بايد دراين فرهنگ‌ سازي‌ ياري دهند. روحاني همچنين بيان كرد: شهردار تهران مي‌گويد كمك كنيم مترو را گسترش دهيم. كاملا درست است. بايد دست به‌دست هم دهيم و مترو را توسعه دهيم. حداقل 7خط مترو را تكميل كنيم. مترو براي ما صنعت مي‌آورد. اشتغال مي‌آورد و تنها موضوع حمل ونقل نيست. ورودي‌هاي اطراف مترو هم حتي فرصت است. مهم است درست استفاده كنيم و از همه مهم‌تر مردم را راضي كنيم. حسن روحاني خاطرنشان كرد: از شوراي شهر، شهردار و مسئولان مترو متشكرم. كار در عمق 40يا 60متري زمين كار سختي است. من از طرف مردم به شما تبريك مي‌گويم. دولت هر كمكي لازم باشد انجام مي‌دهد. اميدواريم از طريق بند« ق» كه مجلس باز كرده است مشكلات بودجه مترو رفع ‌شود.

  • اميد به افزايش گردشگري

رئيس‌جمهور در بخش ديگر سخنانش با بيان اينكه كشور ما كه به تعبير بيگانگان در حال توسعه است، توانست با 6كشور جهان بنشيند و حقش را بگيرد، اظهاركرد: به قول يكي از مذاكره‌كنندگان ما براي كلمه به كلمه اين مذاكرات جنگيديم. روحاني ادامه داد: اين مذاكرات حتما از مذاكرات افتخار آميز تاريخ ايران است. در دنيا يك كشور پيدا نمي‌شود كه بگويد سر ايران كلاه رفته حتي دشمنانمان مانند صهيونيست‌ها هم به‌دليل دشمني‌شان تأكيد دارند ايران همه‌‌چيز گرفته است. البته از عصبانيت‌شان.

رئيس‌جمهور ادامه داد: ما شوراي امنيت را مجبور كرديم كه درهفتادمين سال عمرش در اين قطعنامه اخير كه پيرو مذاكرات بود حقوق رسمي ملت ايران را به رسميت بشناسد. تاكنون سازمان ملل به هيچ كشوري نگفته حق غني‌سازي داريد اما به ايران حق رسمي داد و 6قطعنامه ظالمانه قبل در اين خصوص را لغو كرد. روحاني تأكيد كرد: دولت نماينده مردم اگر نباشد هيچي نيست و هرچه دارد از پشتيباني مردم دارد. بنابراين بايد گفت در اين مذاكرات ملت ما توانست خواسته‌هايش را به كرسي بنشاند. ما در دفاع‌مقدس در جنگ و با مذاكرات بر جنگ پيروز شديم. اين براي توسعه، اشتغال و راحتي مردم بود. در مترو نيز هم فناوري است و هم صنعت صورت مي‌گيرد و همين وضعيت است و يعني براي راحتي و اشتغال و توسعه صنعت فعاليت مي‌شود. صحبت شهردار تهران مهم است كه مي‌گويد ما امروز مي‌توانيم صادرات فني مهندسي مترو داشته باشيم و تحصيلكرده هاو قشر دانشگاهي و جوانان ما از اين طريق پيشرفت كاري داشته باشند.

شهـــردار تهــــران در مراسم افتتاح بلندترين خط متروي خاورميانه با تبريك هفته دفاع‌مقدس كه مايه افتخار و عزت كشور است، از كارگران و مهندسان مترو كه در شرايط سخت با كار شبانه روزي مترو را ساختند تشكر كرد.

محمدباقر قاليباف با بيان اينكه پول مترو را نمي‌سازد، گفت: عشق و غيرت مهندسان ايراني كار را پيش برد و ما با اتكا به اين همت توانستيم در يك هفته صدها متر‌ عمليات لاينينگ انجام دهيم و اين حاصل مجاهدت كارگران عزيز بوده است. وي با اشاره به زحمات پيش‌آمده براي اهالي شهرك قائم و سوهانك و ساير ايستگاه‌ها كه به‌منظور ساخت ايستگاه‌هاي مترو متحمل شدند، از همراهي آنها تشكر ‌و بابت مشكلات پيش آمده‌ عذرخواهي كرد.

  • حمل ونقل عمومي يك حق است

حمل ونقل عمومي در شهرها و به‌خصوص كلانشهرها يك حق اجتماعي و عمومي شهروندان است. شهردار تهران در اين‌باره گفت: همانطور كه مي‌گوييم آزادي و امنيت حق همه مردم است، حمل ونقل عمومي در كلانشهرها نيز جزو حقوق عمومي جامعه است و مجموعه مسئولان و دولتمردان در تمامي سطوح، از شهرداري تا دولت وظيفه داريم‌ تلاش كنيم اين حق جامعه را ادا كنيم. قاليباف با اشاره به پرداخت يارانه حمل‌ونقل عمومي در كشورهاي توسعه يافته به تجربه سفر اخير خود به بوداپست اشاره كرد كه در آنجا مردم با وجود همه برخورداري و سطح اقتصادي بالا، تنها 30درصد هزينه ‌ حمل‌ونقل عمومي را پرداخت مي‌كنند و 70درصد ‌اين هزينه بر عهده دولت است. به گفته وي، ‌بايد توجه داشت كه در حمل‌ونقل عمومي موضوع محيط‌زيست، اقتصاد، آسايش، رفاه، ايمني و امنيت وجود دارد، حتي در زمان‌هاي بحران نيز مهم‌ترين محل براي دفاع و امنيت مردم به شمار مي‌رود كه در كنار آن براي شهروندان آسايش رواني به همراه دارد. از همه مهم‌تر توجه به حمل‌ونقل عمومي موجب صرفه‌جويي در وقت مردم است چرا كه وقت براي هيچ‌كس قابل جبران نيست.

  • تمركز بودجه بر حمل ونقل

با همراهي مثبت شوراي اسلامي شهر، هم‌اكنون بخش اعظم بودجه صرف توسعه حمل ونقل عمومي مي‌شود. شهردار پايتخت درباره اولويت حمل‌ونقل عمومي در برنامه‌هاي شهرداري تهران عنوان كرد: در تهران 30درصد بودجه سالانه صرف هزينه نگهداشت شهر مي‌شود اما در مقابل 70درصد بودجه را به موضوعات توسعه‌اي تخصيص داديم. همچنين از بين بودجه توسعه شهرداري تهران حداقل 58و حداكثر 62درصد از بودجه متمركز بر حمل ونقل عمومي با محور توسعه بزرگراه‌ها، مترو و اتوبوسراني بوده است. با برنامه‌هاي صورت‌گرفته در يك دهه گذشته توانستيم اين اتفاق را درشهر رقم بزنيم.

  • تعامل با دولت

محمدباقر قاليباف در بخشي از سخنان خود درخصوص تعامل مديريت شهري با دولت تأكيد كرد كه تا اين لحظه هيچ عدم‌همكاري بين وزراي دولت يازدهم با شهرداري تهران نداشتيم و اگر موضوعي وجود داشته است با گفت‌وگو حل و فصل شده است و به‌عبارتي منطق بركار حاكم بوده است. به گفته وي، ساخت يك كيلومتر مترو به قيمت فهرست بهاي سال قبل 150ميليارد تومان و با قيمت فهرست بهاي سال94، 230ميلياردتومان هزينه دربردارد. از اين ميان بودجه مصوب دولت براي متروي تهران 275ميلياردتومان بوده است كه 109ميليارد تومان آن پرداخت شده است. اين در شرايطي است كه ساخت يك كيلومتر مترو 150ميلياردتومان هزينه داشته است. قاليباف خاطرنشان كرد: ما دقيقا مشكلات دولت را درك مي‌كنيم. هميشه به ما فشار مي‌آورند كه مطالبه‌گري كنيم اما ما معتقديم مطالبه‌گري هم بايد منطق داشته باشد. مي‌فهميم كه دولت در شرايط سختي قرار دارد، اما در حال حاضر بدون اينكه از جايي اعتباري كسب شود، بودجه‌اي كم شود و يا پروژه‌اي معطل بماند مي‌توانيم اين فرصت را فراهم كنيم. وي افزود: در اين زمينه وزير نفت نيز همراهي كردند و اين فرصت براي گشايش ال سي خطوط مترو فراهم شده است. اين موضوع به كميسيون اقتصاد رفته و احتياج به تصميم‌گيري شخص رئيس‌جمهور دارد. به اين ترتيب با حل اين مشكل مي‌توانيم در 6ماهه اول سال 96ظرفيت حمل ونقل مترو را از 3ميليون نفر فعلي به 10ميليون نفر در روز برسانيم.

به گفته شهردار، براي كار نكردن مي‌توانيم ده‌ها دليل بياوريم و از ما بپذيرند، اما براي كار كردن تنها يك دليل كافي است و آن هم خدمت به مردم است و اينكه بدانيم خداوند ما را مي‌بيند. وي يادآورشد: همانطور كه اين ملت، مسئولان و دولت توانستند با همدلي در يك اقدام، تحريم ظالمانه آمريكا را بشكنند، امروز نيز مجموعه مديريت شهري در كلانشهرها و مراكز استان‌ها مي‌تواند با همدلي و همراهي بار متعددي را از دوش دولت بردارد و به دولت كمك كند. اين در حالي است كه مديريت شهري در دولت‌هاي متعدد شناخته نشده است. قاليباف تأكيد كرد: همه مردم از ما توقع دارند كه معضل اقتصادي را حل كنيم اما آنها زماني خوشحال خواهند شد كه آثار رفع اين ظلم ظالمانه جهاني را در زندگي خود ببينند. به همين منظور مي‌توانيم با روحيه جهادي بر مشكلات فائق بياييم و از آنها عبور كنيم.

شهردار تهران حضور رئيس‌جمهور در مراسم افتتاح خط 3متروي تهران را موجب قوت قلب براي مديريت شهري و مردم تهران توصيف كرد و خطاب به وي گفت: در آغاز دولت شما در يك جلسه دونفره باهمه وجودم عرض كردم كه به‌عنوان بچه انقلاب باور دارم اگر دولت يازدهم به هر دليلي در كارش موفق نباشد اول مردم، دوم انقلاب و بعد مسئولان آسيب مي‌بينند. اين درحالي است كه ما هرگز حاضر نيستيم به مردم و انقلاب صدمه وارد شود. قاليباف در پايان تأكيد كرد: با همه وجود براي موفقيت دولت تلاش مي‌كنيم و اميدواريم بتوانيم با اقتصاد مقاومتي كه تنها راه براي مقابله با استكبار جهاني است همراه دولت باشيم.

  • تدبير براي توسعه مترو به شهرهاي اقماري

سرعت توسعه مترو در تهران مي‌تواند به‌عنوان يك الگو در ساير كلانشهرهاي كشور مورد استفاده قرار گيرد. حسن روحاني در جمع خبرنگاران گفت: دولت مصمم است تا با كمك مديريت شهري مترو را در تهران به‌عنوان پايتخت كشور توسعه دهد. رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار شهرنوشت مبني بر اينكه مشكل منابع مالي متروي شهرهاي اقماري اطراف تهران چه زماني حل خواهد شد؟ تأكيد كرد: يكي از موضوعات مهمي كه اكنون در مجموعه دولت در حال پيگيري است، مسئله راه‌آهن حومه شهرهاي اطراف تهران است. امكان استفاده از حمل‌ونقل عمومي بايد براي تمامي مردمي كه چه در تهران و چه در اطراف آن زندگي مي‌كنند، فراهم شود. در اين زمينه نيز تدابيري درنظر گرفته شده تا با رفع مشكلات مالي متروي شهرهاي اقماري، اين امكان حمل‌ونقلي دراختيار شهرهاي اطراف پايتخت نيز گذاشته شود.

  • قول درويش براي تكميل مترو

«با كمك دولت به مترو، قول تركي مي‌دهم كه مي‌توان خطوط 6، 7و فرودگاه امام خميني(ره) را به طول 122كيلومتر تا پايان سال 95به اتمام رساند.» اين جمله‌اي بود كه هابيل درويش مديرعامل شركت مترو اعلام كرد. به گفته وي، خط3يكي از دستاوردهاي اقتصاد مقاومتي است كه در شرايط ويژه و تحريم ساخته شد. ساخت اين خط از ارديبهشت سال 93، 14ماه طول كشيد و 37كيلومتر طول دارد. اين پروژه با فرهنگ جهادي ساخته شده كه بيش از 4هزار ميلياردتومان هزينه داشته است و شهرداري با 3200ميليارد تومان آن را به سرانجام رساند. درويش خطاب به روحاني گفت: بهتر است بدانيد ما توانسته‌ايم هفته‌اي 500متر تونل بسازيم و قادريم ماهانه بيش از 2كيلومتر تونل مترو در شهر تهران بسازيم. وي با صنعتي خواندن ساخت مترو در تهران تصريح كرد: 80درصد تجهيزات اين پروژه ايراني است. بيش از 20هزار نفر به‌طور مستقيم و غيرمستقيم فعاليت مي‌كنند و شاهديم در پايتخت كشورمان به‌طور همزمان 200كيلومتر مترو در حال ساخت است. به گفته مديرعامل شركت مترو، ساخت خطوط 6، 7و فرودگاه امام خميني 12هزارميليارد تومان هزينه دارد اما مي‌دانيم دولت مشكلاتي دارد و اگر 10هزار ميلياردتومان داشته باشيم، اين پروژه‌ها را تا سال 95به اتمام مي‌رسانيم. وي با اشاره به 3فاينانس خطوط مترو كه بايد با دستور رئيس‌جمهور به سرانجام برسد، گفت: ما در دولت‌هاي قبل مشكل پيش پرداخت فاينانس داشتيم اما امروز با طرف‌هاي خارجي به تفاهم رسيده‌ايم كه بدون پيش‌پرداخت به فاينانس دست پيدا كنيم.

  • تحويل 34 كيلومتر‌مترو به شهرداري در سال 84

شهردار تهران‌در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه 2سيما اعلام كرد: كار ساخت مترو در سال 1365آغاز شد و تا سال 1384كه ما در شهرداري تهران توفيق خدمت پيدا كرديم، 34كيلومتر مترو تحويل گرفتيم، اما از سال 84تا امروز با احتساب خط 3متروي تهران، 170كيلومتر مترو بهره‌برداري مي‌شود. در كنار اين كارهاي نهايي 60كيلومتر ديگر از خطوط مترو نيز در حال انجام است تا آماده بهره‌برداري شود.

محمد باقرقاليباف گفت: وقتي به تجربه دنيا نگاه مي‌كنيم، آنها متمركز بر 2موضوع جدي شده‌اند به‌گونه‌اي كه اقدامات ايجابي و سلبي را در كنار يكديگر انجام مي‌دهند و در اقدامات سلبي نيز محدوديت‌هاي زيادي براي خودروهاي شخصي اعمال مي‌كنند. وي با تأكيد بر ضرورت انجام اقدامات ايجابي در شهر تهران، گفت: البته مديران دلسوز مديراني هستند كه اول اقدامات ايجابي را انجام دهند و در گام بعدي اقدامات سلبي را دنبال كنند. در اقدامات ايجابي نيز مهم‌ترين بحث، توسعه حمل‌ونقل عمومي است.

  • آغاز پذيرش مسافر در شمال خط 3

ايستگاه قائم، نوبنياد و شهيد زين‌الدين وايستگاه تقاطعي شهيد بهشتي در خط3مترو تهران بلافاصله پس از مراسم افتتاحيه كار خود را آغاز كردند. در گام نخست ايستگاه‌هاي قائم، نوبنياد، شهيد زين الدين در ساعات 10تا 15هر روز خدمات ارائه مي‌دهند و فاصله گذر قطار در اين بخش هر 30دقيقه يك‌بار است؛ همچنين در آينده نزديك با افزايش امكانات سطح خدمات نيز افزايش مي‌يابد‌. فاصله بين ايستگاه‌ها به‌طور متوسط يك كيلومتر است؛ اما در فاصله ۲ ايستگاه محلاتي و اقدسيه كه مراحل ساخت را طي مي‌كند، فاصله به ۲۲۰۰متر مي‌رسد.

کد خبر 308206

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha