مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

الهام مصدقی راد: ایجاد مراکز مخصوص شیردهی و نظافت کودک در مراکز تفریحی و پارک‌ها و پایانه‌های اتوبوس، مترو، قطار و دیگر فضاهای عمومی شهری یکی از بخش‌های مصوبه شهر دوستدار کودک است.

مترو-اتاق کودک

پاييز امسال ايستگاه متروي امام خميني صاحب نخستين اتاق مادر و كودك شد و بعد از آن هم 2 ايستگاه صادقيه و چها‌رراه وليعصر. اين اتاق‌ها مكاني آرام و مناسب براي مادراني است كه در سفر زيرزميني خود با مترو، كودكان شيرخوارشان نيازمند لحظه‌اي آرامش و برآورده شدن نيازهاي اوليه‌اند.

اتاق‌هاي مادر و كودك كارشان را از 7:30صبح آغاز مي‌كنند و معمولا ميانه روز بيشترين مراجعه‌كننده را دارند. اتاق ايستگاه امام خميني شناخته شده‌تر است و آمد و شدها در روزهاي پاياني سال به‌دليل همسايگي با بازار هم افزايش يافته. مبلماني براي راحتي مادران، اسباب بازي و وسايل سرگرمي، فضاي جداگانه شست‌و‌شو با تجهيزات لازم و تزئيناتي كه در هر ايستگاه با رنگ آميزي شاد و كودكانه‌اي همراه شده و چيزي كه در نخستين نگاه به چشم مي‌آيد پاكيزگي مكاني است كه قرار است آرامش را در شهر شلوغ زير زمين، به مادران و كودكان بدهد. لبخند و آرامش بر چهره همه مادراني كه همراه كودك خسته و گرسنه، پا در اتاق مي‌گذارند مشهود است.

در دفتر نظرخواهي از مراجعه‌كنندگان چيزي جز اعلام رضايت و درخواست گسترش اين اتاق‌ها در باقي ايستگاه‌ها وحتي ديگر فضاهاي عمومي شهر مثل مراكز خريد، كلينيك‌ها و درمانگاه‌هاي ويژه كودكان و همچنين اطلاع‌رساني بيشتر، ديده نمي‌شود. باوجود اينكه حدود 4‌ماه از آغاز فعاليت نخستين اتاق مي‌گذرد اما هنوز بسياري از مسافران مترو با آن غريبه‌اند. تابلوهاي راهنماي داخل ايستگاه، استيكرهاي چسبانده شده روي زمين و نمايش تصاوير تبليغي از مانيتورهاي داخل قطارها توانسته برخي مادران را با اين مكان آشنا كند. اين اتاق‌ها فعلا تا ساعت 17:30خدمات دهي دارند اما به گفته محمد صائبي، معاون فرهنگي شركت بهره‌برداري متروي تهران قرار است به‌زودي فعاليت آنها تا 10شب افزايش يابد. به غيراز نشريه تخصصي حوزه كودك كه به مادران مراجعه‌كننده به اتاق داده مي‌شود، مشخصات آنها در دفتري ثبت مي‌شود تا محصولات توليدي ويژه آموزش‌هاي شهروندي در حوزه مترو و ويژه كودكان برايشان ارسال شود.

راه‌اندازي اتاق‌هاي مادر و كودك فعلا در ايستگاه متقاطع همچون بهشتي، دروازه دولت، دروازه شميران، آزادي و... در برنامه قرار دارد چراكه مسافران بيشتري در اين ايستگاه‌ها رفت‌وآمد مي‌كنند، اما قرار است تا پايان سال در 2ايستگاه پايانه جنوب و شهرري نيز داير شود. صائبي با تأكيد بر شعار ايستگاه محوري به همشهري مي‌گويد: ايستگاه‌ها براي راه‌اندازي اتاق مادر و كودك كاملا نيازسنجي خواهند شد اما ايستگاه‌هاي بخش جنوبي اولويت بيشتري دارند. به گفته وي قرار است بعد از اين هم در ايستگاه‌هاي در حال ساخت، از ابتدا جايي مشخص براي راه‌اندازي اتاق مادر و كودك درنظر گرفته شود.

  • خاطره خوش كودكان

مسئولان اتاق مادر و كودك خاطرات شيريني از حضور چندماهه خود دارند. شيرخواراني كه از گرسنگي بي‌تابند اما به محض ورود، تزئينات و اسباب بازي‌هاي موجود سرحالشان مي‌كند و گرسنگي را از يادشان مي‌برد. كودكان 5 و 6ساله‌اي كه در همراهي با مادر و خواهر و برادر كوچك‌شان لحظات شادي را در اتاق سرگرم بوده‌اند و به سختي از آنجا دل مي‌كنند و خانم‌هايي كه كودكي همراهشان ندارند و مي‌خواهند براي تعويض لباس يا مرتب كردن وضعيت ظاهري خود وارد اتاق مادر و كودك شوند كه البته اين مورد با پاسخ منفي مسئولان اتاق روبه‌رو خواهد شد.

کد خبر 323425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha