الهام مصدقی‌راد: پاییز سال گذشته نخستین اتاق مادر و کودک مترو در ایستگاه متقاطع و پرتردد امام‌خمینی راه‌اندازی شد.

 در ميان انبوه جمعيتي كه به اين ايستگاه مراجعه كرده يا در آن خط مسير خود را تغيير مي‌دهند، زنان بسيار با كودكان كوچك و شيرخوارشان حضور دارند كه راه‌اندازي اين اتاق تا حدودي آرامش سفرهاي درون‌شهري را برايشان به همراه آورد. همان زمان توسعه اين اتاق‌ها در ديگر ايستگاه‌هاي پرتردد و متقاطع مطرح شد. تاكنون ايستگاه‌هاي امام خميني، صادقيه، بهارستان، ترمينال جنوب، تئاترشهر، عبدل‌آباد و تهرانپارس مجهز به اين اتاق‌ها شده‌اند و قرار است‌ ماه آينده هم هشتمين اتاق مادر و كودك در ايستگاه تجريش كار خود را آغاز كند. مادراني كه از اين اتاق‌ها استفاده كرده‌اند، در دفاتر نظرسنجي رضايت خود را اعلام كرده و خواهان افزايش آنها در ديگر ايستگاه‌ها هم شده‌اند.

ساعت كاري اتاق‌هاي مادر و كودك چندي پيش به‌دليل درخواست مادران افزايش يافت. به گفته محمد احمدي بافنده، مديرعامل شركت بهره‌برداري متروي تهران وقتي شرايط مناسبي براي مادران و كودكان آنها در پايانه‌هاي حمل‌ونقلي فراهم شود، مي‌توان انتظار داشت شهروندان حتي با داشتن فرزند كوچك و شيرخوار، بيشتر از وسايل نقليه عمومي استفاده كنند. وي البته اين را هم به همشهري مي‌گويد كه حتي اگر روزانه يك نفر هم از اين اتاق‌ها استفاده كند، باز هم آنها را توسعه خواهيم داد تا مادران با آرامش به سفر درون‌شهري بپردازند. استقبال از اتاق‌ها تا جايي افزايش يافت كه مسئولان مترو چند‌ماه قبل از احتمال راه‌اندازي مهدكودك در برخي ايستگاه‌ها خبر دادند. احمدي بافنده گفت: تلاش خواهيم كرد شرايط مناسبي براي مادران به‌ويژه آنهايي كه از اطراف و براي كار روزانه به تهران مي‌آيند فراهم كنيم تا با خيالي آسوده كودكان خود را به مهد مترو بسپارند. اين تجربه‌اي‌ است كه در برخي ديگر از كشورها همچون چين دنبال شده است. شهر پكن به‌عنوان شهري پيشرو در اين زمينه چند سالي است فعاليت مي‌كند و به جز مهد، ‌مدرسه نيز در برخي ايستگاه‌ها راه‌اندازي كرده است.

  • به‌دنبال مجوز بهزيستي

مسئولان مترو در راه‌اندازي و دايركردن مهد مصر هستند و به گفته محمد بني‌حسن، معاون فرهنگي بهره‌برداري مترو مدتي است مكاتبات خود را با سازمان بهزيستي آغاز كرده‌اند. همان چند‌ماه گذشته نيز بهزيستي استان البرز از چنين طرحي استقبال كرد؛ استاني كه بخش عمده‌اي از زنان شاغل در تهران ساكن در شهرهاي آن هستند و براي تردد از مترو استفاده مي‌كنند. راه‌اندازي مهدكودك نيازمند فضايي مشخص و با ويژگي‌هاي استانداردي است و لازم است سازمان بهزيستي آن را بررسي كرده و مجوز لازم را صادر كند اما به گفته مديرعامل بهره‌برداري مترو ظاهرا به‌دليل قرار داشتن ايستگاه‌ها زير زمين و در معرض آفتاب نبودن، بهزيستي هنوز موافقت خود را با اين طرح اعلام نكرده. احمدي بافنده مي‌گويد: «ما همچنان روي صحبت خود ايستاده‌ايم و آنچه را كه بهزيستي در مورد مكان عنوان كند، اجرا خواهيم كرد. اگر حتي بهزيستي عنوان كند مديريت مهد را واگذار كنيد ما نيز اين اقدام را انجام خواهيم داد هر چند در ميان كاركنان شركت مترو، متخصصاني براي اداره فضاهاي آموزشي و مهدكودك نيز داريم.»

بعضي ايستگاه‌هاي مترو مانند صادقيه، شوش و... داراي فضاهاي باز در روي زمين هستند و به خوبي نورگير بودن فضاي مورد نياز براي مهدكودك‌ها را هم تأمين مي‌كنند اما به گفته معاون فرهنگي مترو، تصميم اصلي براي راه‌اندازي مهدكودك مترو ايستگاه‌هاي مرزي مانند ترمينال جنوب، آزادگان و... است. «مهدكودك‌هاي داخل شهر به خوبي جوابگوي مادران شاغل است، اما در ايستگاه‌هاي مرزي اين نياز وجود دارد و براي آن تلاش مي‌كنيم به شرايط مورد نظر بهزيستي نزديك شويم.» وي بر اين موضوع نيز تأكيد مي‌كند كه اگر اين مهدكودك‌ها راه‌اندازي شوند، امكان نگهداري ساعتي كودكان نيز براي آنها درنظر گرفته شود. به گفته احمدي بافنده، تا رسيدن به نتيجه نهايي در مورد مهد مترو، ‌رويكرد توسعه اتاق‌هاي مادر و كودك همچنان در دستور كار قرار خواهد داشت.

  • امكان استفاده از سرويس بهداشتي كاركنان مترو براي مسافران كوچولو

به جز پايانه‌هاي اتوبوسراني برون‌شهري و برخي ايستگاه‌هاي مترو، اكنون در بسياري از مراكز خريد و فروشگاه‌ها كه عمدتا شهروندان به‌صورت خانوادگي مراجعه مي‌كنند هم اين اتاق‌ها راه‌اندازي شده و در حال گسترش است. حتي ديگر بخش‌هاي زيرنظر شهرداري تهران هم قدم‌هاي كوچكي در فراهم‌كردن شرايط آسودگي براي مادران و كودكان كوچك همراهشان برداشته‌اند. برج ميلاد تهران مدتي است پنل‌هاي تعويض كودك را در سرويس‌هاي بهداشتي نصب كرده تا مادران صاحب فرزندان خردسال هم كه به اين مجموعه مراجعه مي‌كنند، از آنها استفاده كنند. نبود سرويس‌هاي بهداشتي در ايستگاه‌هاي مترو نيز موضوعي براي نگراني مادراني است كه فرزند خردسال به همراه دارند. ‌به‌گفته مديرعامل شركت مترو، ‌تمامي ايستگاه‌ها موظفند درصورت درخواست مادران امكان استفاده از سرويس‌هاي بهداشتي كاركنان ايستگاه را براي استفاده مسافران خردسال مترو فراهم كنند.

کد خبر 358748

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha