الهام مصدقی‌راد: اگرچه تاکنون ۶ اتاق مادر و کودک در ایستگاه‌های خطوط مختلف متروی پایتخت راه‌اندازی شده و مورد توجه شهروندان قرار گرفته است اما باید به این مهم اشاره کرد که اولین اتاق مادر و کودک سال۸۷ در پایانه جنوب در پایتخت راه‌اندازی شد.

مترو-اتاق کودک

حالا در ابتداي سال 95 در مجموع 10 اتاق مادر و كودك در پايانه‌هاي جنوب، شرق، غرب و بيهقي و ايستگاه‌هاي پرتردد مترو داير شده است. ضرورت راه‌اندازي اين اتاق‌ها كه به مادر كمك مي‌كند كودك خود را در آسايش و آرامش تغذيه كرده و تعويض كند آنقدر زياد بود كه بعد از آن به عنوان يكي از بندهاي مصوبه شهر دوستدار كودك قرار گرفت و شوراي شهر دراين قانون اعلام كرد كه در ايستگاه‌هاي مترو، بوستان‌ها و فضاهاي پرتردد شهر بايد صاحب چنين اتاقي شوند.

  • درخواست توسعه و افزايش ساعت كاري اتاق‌هاي مادر و كودك

ايستگاه‌هاي مترو امام خميني، صادقيه، بهارستان، ترمينال جنوب، تئاتر شهر و اخيرا هم عبدل‌آباد به اتاق مادر و كودك مجهز شده‌‌اند. مادراني كه از اين اتاق‌ها استفاده مي‌كنند از خدمات و تجهيزات قرار داده شده در آنها رضايت دارند و البته خواستار افزايش ساعت كاري آنها تا پايان فعاليت مترو هستند. به گفته يكي از مادران كه به دفعات از اين اتاق‌ها استفاده كرده، برايش عجيب بوده كه در يك مورد با بسته بودن اتاق به دليل قرار داشتن در ساعت ناهار مواجه شده است. اين اتاق‌ها براي استفاده مادران در نظر گرفته شده است.

مسافران مترو در ساعات محدودتري مشغول سفرهاي درون‌شهري هستند اما مسافراني كه از ديگر شهرها به تهران آمده و از پايانه‌ها استفاده مي‌كنند شرايط سخت‌تري براي رفع نيازهاي اوليه كودكانشان دارند. پايانه جنوب به عنوان اولين مركز داراي اتاق، از استقبال بسيار زياد مسافران برخوردار است. با وجود رضايت‌هايي كه مادران از اتاق‌هاي پايانه‌ها دارند و به گفته خودشان كمك بزرگي به آنها شده اما ظاهرا در ماه‌هاي اخير، كاهش ساعت فعاليت اين اتاق‌ها مشكلاتي برايشان ايجاد كرده است. اتاق مادر و كودك بيهقي و پايانه شرق جمعه‌ها ديگر فعاليت نمي‌كند اين درحالي است كه سفرهاي برونشهري در آخرهفته افزايش مي‌يابد.

برخي مادران كه تجربه استفاده از اين اتاق‌ها را در پايانه‌هاي جنوب يا غرب داشتند نيز از كاهش ساعت آنها در پايان هفته ناراضي بودند. به جز افزايش ساعت كاري، بسياري از مادران خواستار راه‌اندازي اين اتاق‌ها در ديگر نقاط پرتردد شهر مانند بوستان‌ها و مراكز تفريحي و همچنين مراكز خريد هستند. در بسياري از مراكز بزرگ تجاري يا حتي راسته‌هاي شهري كه از قضا بورس عرضه پوشاك و وسايل كودك محسوب مي‌شوند و كودكان همواره همراه والدين خود هستند، خبري ازاين اتاق‌ها نيست و مادرها تغذيه و رسيدگي به فرزندشان را به سختي انجام مي‌دهند.

  • راه‌اندازي اتاق مادر و كودك در ديگر شهرها

رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر تهران كه وجود اين اتاق‌ها را يك ضرورت براي مادران و جزو حقوق كودكان مي‌داند، معتقد است تاكنون شهرداري تهران در اين خصوص خوب جلو آمده و لازم است در زيرمجموعه‌هاي اين نهاد مانند فروشگاه‌هاي شهروند و بوستان‌ها نيز اين مراكز با كيفيت مطلوب راه‌اندازي شوند.

فاطمه دانشور در گفت‌وگو با همشهري مي‌‌گويد: وقتي شهر تهران به مسئله توسعه گردشگري توجه مي‌كند بايد به مهمانان كوچك شهر هم توجه كرده و نياز آنها را برآورده كند. وي مي‌گويد: «تجربه شهرداري تهران الگوي مناسبي براي شهرهاي ديگر است و اگر اين اتفاق بيفتد مشكلات مادران در سفرهاي برونشهري نيز كاهش خواهد يافت.»

  • اتاق‌هايي شاد با تجهيزات ايراني

سال93 وزارت بهداشت طي مكاتبه‌اي از سازمان شهرداري‌ها خواستار راه‌اندازي اين اتاق در تمامي ترمينال‌ها شده است. مرجان مرتضوي طراح و مبدع اتاق‌هاي مادر و كودك و مدير سابق امور بانوان و بهداشت سازمان‌پايانه‌ها نيز به عنوان مشاور و طراح اصلي اين ايده، دستورالعمل لازم را به وزارت كشور ارائه داده و سپس اين دستورالعمل به تمامي شهرها ابلاغ مي‌شود. هم‌اكنون راه‌اندازي اتاق مادر و كودك در پايانه‌هاي شهرهاي شيراز، تبريز، اصفهان و... اجرايي شده است. مرجان مرتضوي با جمع‌آوري مستنداتي از مشقت رسيدگي به كودكان در فضاي شهري و بررسي اجراي اين طرح در ديگر كشورها، طرح خود را بومي‌سازي كرده و به سازمان پايانه‌ها ارائه داده است. رفع نيازهاي اوليه، استفاده از وسايل ايراني با كيفيت، توجه به رنگ و استفاده از رنگ‌هاي شاد و حتي نصب وسايل و شيرآلات مناسب براي شست‌و‌شوي كودك از مواردي است كه وي در راه‌اندازي اتاق‌ها به آنها توجه كرده است.

کد خبر 335251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha