همشهری آنلاین: رییس گروه انرژی و محیط زیست سازمان ملل خواستار تسریع در اجرای برنامه‌های حفاظت از تالاب بین‌المللی شادگان شد و گفت که مهم‌ترین چالش برنامه مدیریت این تالاب تاخیر اجرای برنامه‌های آن است.

اجرای برنامه‌های حفاظت از تالاب شادگان تسریع شود

به گزارش ایرنا علی نظری دوست در حاشیه سفر هیات بین‌المللی متشکل از سفیران و نماینده سازمان ملل در ایران، در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به تدوین برنامه مدیریت تالاب بین‌المللی شادگان، مهم‌ترین اولویت برای احیای این تالاب بین‌المللی را تامین آب مورد نیاز آن دانست.

وی با اشاره به طرح انتقال آب به تالاب شادگان برای تامین بخشی از حقابه آن، افزود: برنامه‌هایی برای احیای تالاب در حال اجراست اما حجم مشکلات این تالاب به اندازه‌ای است که این اقدامات به تنهایی کافی نیست و لازم است همه برنامه‌های طرح اجرایی شود.

نظری دوست اظهار کرد: در راستای توسعه گردشگری و ایجاد معیشت پایدار همکاری‌های مسئولان و جوامع محلی شکل گرفته و مرکز بازدیدکنندگان و اسکله‌های گردشگری کوچک راه‌اندازی شده است.

به گفته وی، تجربه برنامه مدیریت تالاب شادگان با وجودی که هنوز تکمیل نشده در کشور در حال تعمیم است و این مدل اکنون در تالاب‌های ارومیه و پریشان نیز اجرا شده است.

وی اظهار کرد: سازمان ملل 15 سال است که در دریاچه ارومیه کار می‌کند اما هنوز وضع آن مناسب نیست.

رییس گروه انرژی و محیط زیست سازمان ملل همچنین با اشاره به شناسایی و بررسی مشکلات مشابه رودخانه کارون در سایر کشورها افزود: با دولت محلی ژنو در سوییس هماهنگی شده و قرار است که هیاتی از این شهر آبان ماه امسال از رودخانه کارون بازدید کنند.

وی تصریح کرد: این اقدام البته همه مشکلات رودخانه کارون را مرتفع نمی‌کند و به صورت نمونه آزمایشی خواهد بود که در صورت موفقیت تعمیم داده می‌شود.

نظری دوست، بررسی کارشناسی مشکلات کارون را پیش نیاز حل مشکلات آن و انجام پروژه‌های مشترک بین‌المللی دانست و اظهار کرد: برای اجرایی شدن این برنامه قطعات دولت نیز باید پشتیبانی لازم را انجام دهد.

به گفته وی، دعوت از هیات نروژی بعد از هماهنگی با استانداری، اداره کل حفاظت محیط زیست و سازمان آب و برق بوده و دولت نیز به دنبال حل مشکل رودخانه کارون است.

بر اساس این گزارش، در دومین سفر گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل در ایران به خوزستان در اردیبهشت ماه امسال، نظری دوست پیشنهاد اجرای طرح "باز طبیعی سازی" رودخانه کارون را با استفاده از تجارب موفق بین‌المللی همچون ژنو مطرح کرده بود.

نخستین گردهمایی حامیان بین‌المللی حفاظت از تالاب‌های ایران یکشنبه شب در هتل پارس اهواز برگزار شد. در این نشست معاون سفیر اتریش، سفیر استرالیا، سفیر بلژیک، سفیر سوئد، سفیر نروژ و جمعی از مدیران سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار خوزستان حضور داشتند.
این هیات بین‌المللی دوشنبه در دومین روز سفر خود، از تالاب بین‌المللی شادگان بازدید کرده و سفر خود را با دیدن آبادان به پایان برد.

برنامه عمران سازمان ملل با همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست، از سال 88 برنامه مدیریت و طرح حفاظت از تالاب شادگان را آغاز کرده است. این طرح بعد از تدوین در پنج ساله اول، اکنون وارد مرحله دوم و بخش اجرایی شده است.

تالاب بین‌المللی شادگان، با وسعت بیش از 500 هزار هکتار در جنوب خوزستان، بزرگ‌ترین تالاب بین‌المللی کشور است.

این تالاب به دلیل مشکلات بسیار همچون کمبود آب، آلودگی و تغییر کاربری اراضی بیش از 20 است که در لیست تالاب‌های در معرض خطر قرار دارد.

کد خبر 308110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha