یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه همه تالاب‌های کشور عقب‌تر از حد نرمال هستند، از ساخت کانالی با همکاری وزارت نیرو برای انتقال آب کارون به تالاب شادگان خبر داد و افزود: این کانال در آستانه نهایی شدن است.

شادگان

مسعود باقرزاده كريمي در گفت‌وگو با ايسنا با اعلام اين خبر، افزود: ورودي تالاب شادگان كه منبع اصلي آن سد مارون بوده قطع شده و علاوه برآن 15مترمكعب بر ثانيه هم كه سهم آب تالاب بوده ديگر وارد تالاب نمي‌شود. به گفته وي، كاهش سهم آبي تالاب شادگان در نتيجه سد‌سازي‌‌ها، گسترش كشاورزي و توسعه بهره‌برداري بوده است. از سوي ديگر سيلاب‌هاي كارون را نيز به‌دليل سدسازي‌ها از دست داده‌ايم و ديگر رودخانه طبيعي وجود ندارد كه سيلابي هم وجود داشته باشد.

به گزارش همشهري، منطقه تالابي شادگان با بيش از 32هزار هكتار مساحت در شمال خليج‌فارس و در استان خوزستان واقع شده و در معيشت مردم محلي و تلطيف هوا نقش مؤثري دارد. اين منطقه در سال 51 به‌عنوان پناهگاه حيات وحش و در سال 54در فهرست تالاب‌هاي بين‌المللي رامسر ثبت شد. فراهم آوردن زمينه مناسب براي زيست و زادآوري گونه‌هاي متنوعي از پرندگان و ماهيان نقش مهمي در حفظ ذخاير ژنتيك منطقه دارد با وجود اين، انواع آلودگي‌هاي نفتي، زهاب‌هاي كشاورزي و ساخت وسازهاي غيرمسئولانه اين تالاب را با تهديد جدي مواجه كرده است. علاوه براين، كمبود آب شيرين از سمت كارون و سرشاخه‌هاي مارون اين تالاب را تهديد مي‌كند اما از نظر آب دريا كه سمت خورموسي به اين تالاب وارد مي‌شود مشكلي ندارد. باقرزاده كريمي در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينكه بخش‌هاي شمالي تالاب شادگان كه متشكل از جريان‌هاي ورودي به مارون و سيلاب‌هاي كارون است بخش شيرين تالاب را تشكيل مي‌دهد، افزود: در حد فاصل آب شيرين و آب شور پهنه وسيعي به آب لب شور اختصاص دارد. بنابراين، اين تالاب از جنوب به شمال از 3نوع آب شور، لب شور و شيرين برخوردار است.

  • ساخت كانال انتقال آب به تالاب شادگان

آنطور كه اين مقام مسئول گفته است، سازمان حفاظت محيط‌زيست از چند سال گذشته اقدامي را با هماهنگي وزارت نيرو شروع كرده كه هم‌اكنون در حال ايجاد كانالي است تا بخشي از آب كارون را به قسمت آب شيرين تالاب شادگان منتقل كند. اين كانال در آستانه نهايي شدن است و انتظار مي‌رود از اين طريق بخشي از سيلاب‌هاي بهاره به اين تالاب برسد تا بخش شيرين آن براي هميشه آبدار شود.

معاون امور تالاب‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست با بيان اينكه زهاب‌هاي كشت نيشكر دومين منبع تأمين‌كننده آب تالاب ‌شادگان است، گفت:‌ اين زهاب‌ها به مرور زمان خاك شور را آبشويي كرده و خاك شيرين شده است. بنابراين به لحاظ شوري، شوري چندان بالايي ندارد و اگربه بخش شيرين تالاب شادگان وارد شود خسارت زيادي در پي نخواهد داشت. بنابراين اگرچه اين منبع آب شيرين مناسبي نيست ولي از خشك شدن آب تالاب شادگان جلوگيري مي‌كند.

کد خبر 322630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha