جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه از گسترش آتش سوزی در سه هزار هکتار از تالاب هورالعظیم بعد از سه روز از شروع آتش سوزی خبر داد.

تالاب هورالعظیم

موسی مدحجی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: این آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم در غرب دایک مرزی (قرینه جاده امام رضا) در داخل این تالاب اتفاق افتاده است.

مدحجی دلیل آتش سوزی در تالاب هورالعظیم را خشکسالی در این تالاب عنوان کرد و گفت: تصاویر ماهواره‌ای تالاب نشان می‌دهد که پهنه‌هایی در عمق تالاب در عراق هنوز آبگیری نشده‌اند و یکی از این پهنه‌ها به وسعت حدود سه هزار هکتار است که دچار آتش سوزی شده است.

وی توضیح داد: در زمان خشکسالی و با کاهش آب، تالاب به مانداب تبدیل می‌شود و گاز متان یا گاز مرداب از آن متصاعد می‌شود که در مقابل اشعه آفتاب دچار حریق خواهد شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه با بیان اینکه آب ورودی از رودخانه کرخه به هورالعظیم به حداقل رسید، اظهارکرد: حقابه این تالاب هم در بخش ایرانی و هم در بخش عراقی تامین نشده است و با کاهش شدید رهاسازی آب از سد کرخه و افزایش برداشت‌های کشاورزی، آب کافی به تالاب نمی‌رسد و بارندگی‌های اخیر نیز موثر نبوده است.

تالاب هورالعظیم در تابستان امسال نیز بارها دچار آتش سوزی شده بود.

تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم در عراق است.

هورالعظیم آخرین بازمانده تالاب‌های بین‌النهرین است که برنامه محیط زیست سازمان ملل در سال 2002 خشک شدن آن را یکی از دو فاجعه زیست محیطی قرن اعلام کرد و نسبت به تبعات آن به کشورهای ایران و عراق هشدار داد.

بخش ایرانی تالاب هورالعظیم از یک طرف با کاهش شدید آب روبه روست و از سوی دیگر با اکتشافات نفتی دچار خسارت شده است.

این تالاب از زمان خشک شدن به عنوان یکی از کانون‌های اصلی تولید گرد و غبار معرفی شده است.

کد خبر 323237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha