سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
۰ نفر

پایانه‌های مسافربری و خیابان‌های اطراف آن، پاتوق تبهکار سابقه‌دار برای سرقت‌های سریالی بود. این مرد با نشان دادن کارتی جعلی، خودش را مأمور پلیس معرفی می‌کرد و با سد‌کردن راه رهگذران دست به سرقت اموالشان می‌زد.

سرقت‌های پلیس قلابی با کارت جعلی

متهم كه مردي 41ساله به نام ايرج است، 18شهريور‌ماه به دام پليس افتاد. آن روز وي سوار بر خودروي روآ نوك‌مدادي در بزرگراه امام رضا با سرعت زياد در حركت بود كه مأموران گشت پليس به او مشكوك شدند و دستور ايست دادند. متهم اما با ديدن خودروي پليس اقدام به فرار كرد و حتي به اخطار مأموران و شليك‌هاي هوايي هم توجهي نكرد. مأموران كه حدس مي‌زدند راننده خودرو از مجرمان حرفه‌اي باشد، اين بار چرخ‌هاي خودروي او را هدف گرفتند و پس از اصابت چند گلوله به چرخ‌ها، خودرو متوقف شد. اين اما پايان ماجرا نبود؛ چرا كه راننده تصميم گرفت با پاي پياده به فرار ادامه دهد كه مأموران او را هدف گرفتند و با شليك گلوله به پايش، وي را دستگير كردند.

مرد جوان به‌خودروي پليس منتقل شد و مأموران در بازرسي بدني او، يك كارت شناسايي جعلي با عنوان سرگرد پليس مبارزه با مواد‌مخدر كشف كردند. به اين ترتيب وي براي ادامه تحقيقات به اداره پنجم آگاهي منتقل و در همان بررسي‌هاي اوليه مشخص شد كه او از مجرمان سابقه‌دار در زمينه زورگيري و سرقت با لباس مأموران است.

ايرج كه چاره‌اي جز بيان حقيقت نداشت در بازجويي‌ها به سرقت‌هاي سريالي اعتراف كرد و گفت: در پايانه‌هاي مسافربري و خيابان‌هاي اطراف آن مي‌گشتم و افرادي را كه به‌نظر مي‌رسيد همراهشان پول زيادي دارند، شناسايي مي‌كردم. بعد سراغ‌شان مي‌رفتم و با نشان دادن كارت جعلي، خودم را پليس مبارزه با مواد‌مخدر يا افسر آگاهي معرفي مي‌كردم. سپس به طعمه‌هايم مي‌گفتم كه شما مظنون به حمل مواد‌مخدر يا سرقت هستيد و شروع به بازرسي بدني آنها مي‌كردم. وقتي محتويات جيب يا كيف‌شان را خالي مي‌‌كردم، به بهانه‌اي آنها را از ماشين پياده كرده و فرار مي‌كردم.

با اعترافات دزد حرفه‌اي، تحقيقات مأموران براي شناسايي افرادي كه هدف سرقت‌هاي اين مرد قرار گرفته بودند شروع شد. كارآگاهان با بررسي شكايت‌هاي مطرح شده در ادارات پليس و كلانتري‌ها، ده‌ها مالباخته را كه اموال‌شان توسط ايرج سرقت شده بود، شناسايي كردند.

يكي از آنها وقتي در اداره آگاهي سارق اموالش را شناسايي كرد، گفت: اوايل مرداد بود و در حال رفتن به خانه بودم كه اين مرد سوار بر روآ نوك‌مدادي مقابلم توقف كرد و گفت كه مأمور پليس مبارزه با مواد‌مخدر است. او مدعي شد كه بايد بازرسي بدني شوم و شروع به گشتن جيب‌هايم كرد. پس از آن هم گفت كه مرا اشتباهي گرفته و سوار ماشين شد و رفت. بعد از رفتن او فهميدم كه وي همه پول‌هاي نقد و يك چك بانكي را كه همراهم بود، دزديده است.

مالباخته ديگري نيز گفت: بعد از چند‌ماه كار كردن در تهران، حقوقم را كه 7ميليون تومان بود گرفتم و قصد رفتن به شهرمان را داشتم كه يك روآ نوك‌مدادي مقابلم توقف و راننده‌اش صدايم كرد. نزديك كه شدم، كارتي نشانم داد و گفت كه افسر آگاهي است و خواست سوار ماشين شوم. او مي‌گفت كه من مظنون به ارتكاب سرقت هستم و بايد با او به كلانتري بروم. من هم سوار شدم و در بين راه اين مرد خواست كه محتويات جيب‌هايم را خالي كنم. همه 7ميليون تومان پول نقد و 2گوشي تلفن همراه را روي داشبورد گذاشتم و در همين هنگام وي توقف كرد و خواست پياده شوم تا جيب‌هايم را خوب بگردد. وقتي پياده شدم، او پايش را روي پدال گاز گذاشت و فرار كرد. درحالي‌كه يكي از مالباختگان هم مدعي بود كه پليس قلابي هنگام سرقت اموالش او را كتك زده و بيهوش كرده است، متهم همه اتهاماتش را گردن گرفت و به سرقت‌ها اعتراف كرد.

سرهنگ داوودفـرد، معاون مبارزه با سرقت‌هاي خاص پليس آگاهي تهران با بيان اين خبر گفت: از آنجا كه احتمال مي‌رود متهم از افراد زيادي با اين شگرد سرقت كرده باشد، قاضي پرونده مجوز انتشار عكس بدون پوشش چهره او را صادر كرده و شاكيان احتمالي مي‌توانند براي شكايت به اداره پنجم پليس آگاهي تهران مراجعه كنند. وي با اشاره به اينكه كارت شناسايي كشف شده از متهم به طرز ناشيانه‌اي جعل شده است، افزود: مالباختگان اگر كمي با دقت كارت را بررسي مي‌كردند متوجه جعلي‌بودنش مي‌شدند. به همين دليل به شهروندان توصيه مي‌شود درصورت مواجه شدن با افرادي كه خود را مأمور پليس معرفي مي‌كنند، از آنها كارت شناسايي بخواهند و با دقت آن را بررسي كنند. شهروندان توجه داشته باشند كه تمامي مأموران موظفند هنگام ماموريت كارت شناسايي خود را در اختيار فرد قرار دهند تا هويت‌شان احراز شود و اين يكي از راه‌هاي شناسايي مأموران قلابي است.

کد خبر 308109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha