محمد باریکانی: اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و جمعی از استادان معماری و شهرسازی به همراه دوستداران میراث فرهنگی کشور همزمان با آغاز دور سوم تخریب‌ها در بافت تاریخی شیراز که از شنبه شب آغاز شده است در نامه‌ای خواستار جلوگیری از ادامه تخریب بافت تاریخی شیراز شدند.

بافت تاریخی شیراز

اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها در اين نامه كه خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشته‌شده اعلام كردند: «اينجانبان، اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها تقاضا داريم درصورت صلاحديد ضمن صدور دستور جلوگيري از ادامه تخريب‌هاي عجولانه و بدون پشتوانه علمي و فني و برخلاف نظر دستگاه‌هاي قانوني مسئول، مانند سازمان ميراث فرهنگي و شوراي‌عالي شهرسازي‌، مقرر كنند از ادامه‌ تخريب بافت تاريخي شهر شيراز جلوگيري و اقدام علمي و فني لازم براي ترميم صدمات وارده به بافت تاريخي اين شهر براساس ضوابط و استانداردهاي رايج به عمل‌ آيد.»

  • تخريب پنهاني

دور سوم تخريب‌ها در بافت تاريخي شيراز از 2شب پيش با تخريب خانه‌هاي تاريخي درهمسايگي مسجد عتيق شيراز آغاز شده است. تخريب‌كنندگان بافت تاريخي شيراز كه بدون توجه به مسائل فني و بدون توجه به قوانين مصوب سازمان ميراث فرهنگي هر از گاهي به دل بافت تاريخي شيراز مي‌زنند و بخشي از اين بافت را به بهانه‌هاي مختلف تخريب مي‌كنند، 2شب پيش براساس اطلاع خبرگزاري ايسنا بار ديگر به بافت تاريخي شيراز رفته‌اند و شبانه اقدام به تخريب بخشي از بناهاي كنار مسجد عتيق شيراز كرده‌اند.

تخريب بافت تاريخي شيراز بيش از 2سال است كه در اطراف حرم مطهر شاهچراغ(ع) صورت گرفته است. رئيس سازمان ميراث فرهنگي به همراه معاون ميراث فرهنگي اين سازمان بارها تلاش كردند تا تخريب‌كنندگان بافت تاريخي شيراز را متقاعد به رعايت قوانين و ضوابط بافت‌هاي تاريخي كنند اما اين تلاش‌ها بي‌نتيجه مانده است.

نزديك به 2سال پيش نيز رئيس دفتر بافت‌ها و بناهاي سازمان ميراث فرهنگي پس از مشاهده تخريب برخي خانه‌هاي متعلق به دوران زنديه در بافت تاريخي شيراز به سركشي از اين بافت پرداخت و با انتشار يادداشتي سرگشاده به تخريب بافت ارزشمند تاريخي شيراز بدون درنظر گرفتن قوانين ميراث فرهنگي در همسايگي حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) اعتراض كرد. او چندي پس از انتشار آن يادداشت استعفا داد اما از آن تاريخ به بعد نيز سازمان ميراث فرهنگي تلاش‌ها براي جلوگيري از تخريب بافت تاريخي شيراز را ادامه داده اما بار ديگر در 2شب گذشته تخريب‌كنندگان بافت تاريخي شيراز بدون توجه به رايزني‌ها و هماهنگي‌هاي صورت‌گرفته در سطوح بالاي تصميم‌گيري اقدام به تخريب بخشي از خانه‌هاي بافت تاريخي شيراز در همسايگي مسجد عتيق اصفهان كردند.

براساس آنچه در خبرگزاري ايسنا منتشر شده است تخريب‌كنندگان بافت تاريخي شيراز اين‌بار شبانه و از درون خانه‌ها اقدام به تخريب بناهاي موجود در اين بافت كرده‌اند و صبح هنگام ساكنان بافت تاريخي شيراز با زمين تسطيح شده در كنار مسجد عتيق شيراز روبه‌رو شدند.

  • درخواست توقف تخريب‌ها

بلافاصله پس از اين اتفاق جمعي از اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها، استادان و دوستداران ميراث فرهنگي در نامه‌اي خواستار توقف تخريب بافت تاريخي شيراز شدند.

در نامه‌ استادان معماري و شهرسازي دانشگاه‌هاي كشور آمده است: «در سال‌هاي اخير، به نام اقدامات عمراني‌، بسياري از شهرهاي دوران اسلامي ايران و بالاخص بافت تاريخي و با ارزش شهر شيراز‌، متحمل خسارت‌ها و آسيب‌هاي فراوان تخريب آثار با ارزش فرهنگي و تاريخي شده است. متأسفانه در سال گذشته بخش گسترده‌اي از بافت پيرامون حرم مطهر شاهچراغ‌(ع) به همين بهانه دستخوش عمليات تخريبي شد و هم‌اكنون نيز حجم وسيعي از بناهاي با ارزش در گونه‌هاي مختلف كه واجد الگوهاي اصيل معماري و برگرفته از مباني اعتقادي اسلامي‌اند، در دست انهدام است.»

در اين نامه آمده‌است: جاي بسي تأسف است كه در خانه پدري و در كشور اسلامي با توجيه توسعه اماكن مقدس‌، پا روي ارزش‌ها ودارايي‌هاي فرهنگي و اجتماعي بي‌نظير خود مي‌گذاريم و اعتقادات عميق و ريشه‌دار نياكان را به باد نسيان و فراموشي مي‌سپاريم.»

کد خبر 307944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha