محمد باریکانی: تلاش دوباره برای کشیدن خیابان ۲۴متری در بافت تاریخی شیراز با هدف ایجاد راه دسترسی به حرم مطهر شاهچراغ(ع) و حل مشکل ترافیک آغاز شد

بافت تاریخی شیراز

و قرار است امروز جلسه‌ای برای بررسی نحوه اخذ مجوز‌های قانونی جهت احداث راه‌های دسترسی به حرم مطهر شاهچراغ و نامگذاری شهرداری بافت تاریخی شیراز به شهرداری حرم‌های مطهر در شورای شهر شیراز تشکیل شود.

آيت‌الله اسدالله ايماني، امام جمعه شيراز و توليت آستان شاهچراغ(ع) اصرار زيادي براي ايجاد اين خيابان دارند و در سوي ديگر شوراي‌عالي معماري و شهرسازي و سازمان ميراث فرهنگي معتقدند از آنجا كه بافت تاريخي شيراز از بافت‌هاي ارزشمند كشور است و پرونده ثبت جهاني آن نيز به نيمه راه رسيده است، ايجاد اين خيابان منجر به تخريب بيشتر بافت تاريخي مي‌شود.

سال گذشته پس از جلسه بررسي وضعيت ترافيك در محدوده حرم مطهر شاهچراغ(ع) كه در استانداري فارس برگزار شد، استاندار فارس دستور احداث خيابان ٢٤متري در بافت تاريخي شيراز را صادر كرد. همان زمان كارشناسان ميراث فرهنگي اعلام كردند اين خيابان از قلب بافت تاريخي شيراز عبور مي‌كند و نه‌تنها تعداد زيادي خانه و بناي تاريخي را از بين مي‌برد كه مجموعه «بصير‌السلطنه» را هم كه يكي از آثار ارزشمند شهر شيراز است، تهديد مي‌كند. حتي نماينده ميراث فرهنگي نيز به‌دليل مخالفت با اين تصميم از جلسه خارج شد.

حالا با گذشت يك سال از اين تصميم بار ديگر كميسيون عمران شوراي شهر شيراز امروز قرار است نشست بررسي راهكارهاي مجوز احداث اين خيابان را برگزار كند و دوستداران ميراث فرهنگي شهر شيراز نگران هستند تا با گرفتن مصوبه براي احداث خيابان 24متري در قلب بافت تاريخي شيراز در كميسيون عمران شوراي شهر شيراز بافت تاريخي اين شهر دستخوش تخريب شود.
بافت تاريخي شيراز حدود يك هزار سال قدمت دارد و تدفين‌هاي به‌دست آمده از قرن نخست دوره اسلامي در نزديكي اين بافت تاريخي و در همسايگي حرم مطهر شاهچراغ بيانگر تاريخ طولاني اين بافت ارزشمند در كشور است.

ترافيك ايجاد شده در محدوده حرم مطهر شاهچراغ(ع) چنان سنگين است كه هنوز مسئولان شهري شيراز موفق به مهار آن نشده‌اند و پليس راهور نيز آنطور كه بايد نتوانسته ترافيك اين محدوده را كنترل كند. همه اينها به گفته امين طباطبايي از فعالان ميراث فرهنگي شهر شيراز موجب شد كه متوليان حرم مطهر شاهچراغ(ع) به فكر احداث خيابان جديد در بافت تاريخي شيراز بيفتند.

آيت‌الله ايماني، امام جمعه شيراز اما اصرار دارد كه راه دسترسي به حرم مطهر شاهچراغ بايد براي زائران تسهيل شود و معتقد است كه اين اقدام تنها با ايجاد خيابان 24متري از درون بافت تاريخي ممكن است. اما امين طباطبايي فعال ميراث فرهنگي در شيراز معتقد است كه احداث خيابان در بافت تاريخي شيراز 2مشكل ايجاد مي‌كند؛ نخست آنكه اكثر بناهاي تاريخي داخل بافت در اطراف حرم مطهر شاهچراغ كه از آثار ثبتي و غيرثبتي هستند، تخريب مي‌شوند و ديگر آنكه اگر خيابان ايجاد شود فرم تاريخي بافت از بين مي‌رود و جداره‌هاي خيابان جديد نيز تبديل به مجموعه‌هاي تجاري و مغازه مي‌شود كه هويت و بافت ارگانيك بافت تاريخي را از بين مي‌برد.

آيت‌الله ايماني، نماينده ولي فقيه و امام جمعه شيراز كه از مدافعان اصلي ايجاد خيابان در بافت تاريخي شيراز براي تسهيل دسترسي به حرم مطهر شاهچراغ(ع) است در گفت‌وگوي مفصل خود با همشهري درخصوص چرايي اصرار بر ايجاد خيابان 24متري در بافت تاريخي شيراز مي‌گويد: بافت تاريخي شيراز 370هكتار است كه نگهداري آن به تعارف شبيه است تا واقعيت.

به گفته او، همه‌ساله قسمتي از بافت تاريخي شيراز تخريب يا تسطيح مي‌شود و از بين مي‌رود. خانه‌هاي اين بافت از خشت و گل هستند و بافت تاريخي متولي ندارد. اعتباري نيز براي نگهداري آن درنظر گرفته نشده و به‌دليل آنكه بناهاي موجود در اين بافت تاريخي مشمول مرور زمان مي‌شوند به‌دليل باد و باران و آفتاب از بين مي‌روند و تاكنون نيز همين اتفاق افتاده است.امام جمعه شيراز ادامه داد: بهتر است براي چيزي كه قرار است فردا از بين برود، همين امروز بيايند حساب شده يك خيابان در آن براي رفاه و آسايش مردم ايجاد كنند.

آيت‌الله ايماني با اعلام اينكه شهرداري شيراز قسمت‌هاي مختلفي از بافت تاريخي اين شهر را تخريب كرده و به جاي آن مغازه و مراكز تجاري ساخته يا بخش‌هايي را تسطيح كرده است گفت: اگر اين اتفاق بد است بايد براي همه بد باشد. چطور وقتي مي‌خواهيم يك خيابان براي نجات مردم بكشيم داد همه بلند مي‌شود، ولي زماني كه در بافت تاريخي پشت يك امامزاده را مي‌گيرند و مغازه احداث مي‌كنند يا مجتمع تجاري ايجاد مي‌كنند هيچ‌كس اعتراض نمي‌كند. حرف ما اين است كه اين تبعيض‌ها كار غلطي است.

امام جمعه شيراز كه بر ساخت خيابان 24متري از داخل بافت تاريخي شيراز اصرار دارد به همشهري گفت: بارها به آقايان ميراث فرهنگي و ديگران گفته‌ايم كه بياييد بخش‌هايي از بافت تاريخي 370هكتاري را حفظ كنيد و براي حفاظت از آنها اعتبار بگذاريد. گذر‌ها را حفظ كنيد و ساماندهي كنيد و خانه‌هاي تاريخي واقع در گذرهاي مختلف را يا خودتان يا بخش خصوصي نگهداري كند و آن را به‌عنوان نمادي از بافت تاريخي شيراز در 10يا 20هكتار نگهداري كنيد. بارها به آنها گفته‌ايم لقمه را به اندازه دهانتان برداريد كه بتوانيد هضم كنيد و پاسخگوي آن باشيد. متأسفانه هيچ‌كدام ترتيب اثر ندادند و دنبال اين طرح نيامدند. وگرنه مي‌شود بخش‌هاي تاريخي بافت را انتخاب كرد و همان‌ها را براي بازديد گردشگران مرمت و آماده‌سازي كرد و درآمدي هم كسب كرد.

آيت‌الله ايماني با اشاره به اينكه بخش زيادي از بافت 370هكتاري شيراز بافت فرسوده است تأكيد كرد: بناهاي فرسوده بافت تاريخي شيراز محكوم به نابودي هستند چون به مركز اعتياد و مواد‌مخدر، اجتماع قمه‌كش‌ها و انجام مسائل خلاف اخلاق و عفت عمومي تبديل شده است.

وي افزود: مجموعه‌اي از اتباع بيگانه بدون مجوز در بافت تاريخي شيراز ساكن شده‌اند و با اين اوضاع كانون چركيني در قلب شهر شيراز نگهداري و حفظ شده است كه اين كانون چركين آبروي شهر و استان و همه را برده است.
امام جمعه شيراز اما درخصوص اينكه آيا طرح جايگزين براي كاستن از ترافيك موجود در اطراف حرم مطهر شاهچراغ(ع) وجود ندارد كه بايد از دل بافت تاريخي اين شهر يك خيابان جديد عبور كند كه منجر به تخريب بناهاي تاريخي مي‌شود، گفت: بايد يك راهي باشد كه پليس راهور در آن دخالت كند يا خير؟ از جنوب شهر شيراز به طرف حرم تنها يك گذر تاكسي رو وجود دارد كه خودروهاي سواري هم نمي‌توانند از آن مسير تردد كنند.

او همچنين در پاسخ به اين سؤال كه آيا هوادار حفظ ميراث فرهنگي و بافت تاريخي شيراز است يا خير؟ گفت: بنده يكي از بزرگ‌ترين مدافعان فرهنگ در اين كشور بوده و هستم. آن‌روز كه هيچ‌كس به فكر حفظ آثار تاريخي نبود اجازه ندادم در اسفندماه 57 آثار باستاني بيشاپور را برخي روستاييان سودجو غارت كنند و نيرو فرستادم و جلوي آنها را گرفتم و حتي شعار مرگ بر ايماني عليه من سر دادند. در زمان وزارت آقاي ميرسليم در وزارت ارشاد نيز بارها اصرار كردم كه براي حفظ نقش‌برجسته‌هاي ابتداي تنگه شاپور كازرون كه داستان اسارت والرين امپراتور روم را روايت مي‌كند و گذر زمان و رطوبت در حال نابود كردن اين آثار بود اعتبار بگذارد كه گوش شنوايي نبود. حالا چگونه است كه بنده مخالف حفظ و صيانت از آثار تاريخي هستم؟ نقش‌برجسته بيشاپور افتخاري براي تمام ايرانيان بود كه والرين، امپراتور روم مقابل پادشاه ساساني به زانو درآمده بود و اسراي رومي هدايا به‌دست در مقابل شاه ساساني ايستاده‌اند. امروز هم معتقد به همين هستم. همين خيابان 9دي كه ساخته شد به كوچه 7پيچ شبيه‌تر است تا خيابان مي‌دانيد چرا؟ به‌دليل حفظ همين خانه‌هاي تاريخي است. وگرنه مگر آن زمان تخريب اين خانه‌ها كار سختي بود؟ اما زخم زبان‌ها و حق‌كشي‌هايي كه الان از طرف يك عده‌اي به نام فرهنگ عليه ما مطرح مي‌شود، قابل‌قبول نيست.

آيت‌الله ايماني تأكيد كرد: معتقدم راهي براي نگهداشتن ميراث فرهنگي در بافت تاريخي شيراز نيست جز آنكه غني‌ترين قسمت ميراثي اين بافت را حفظ كنند و آن‌را به بخش خصوصي واگذار كنند تا بازسازي شود و نمادي از ميراث فرهنگي شهر شيراز شود و بخش‌هاي ديگر از اين بافت نيز محكوم به نابودي است. چون خانه‌هاي خشت و گلي و گذرگاه‌هاي دومتري با رطوبت و زلزله نابود مي‌شود و در طول سال نيز مرمت نمي‌شود. حتي برخي افراد خانه‌هاي ارزشمند در بافت تاريخي كه ملك شخصي بوده ترك كرده‌اند و رفته‌اند و ميراث فرهنگي نيز هيچ اقدامي براي نگهداري آنها نكرده است.

کد خبر 376876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha