یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: همه تئاتری‌ها، شهرام کرمی را متولی جشنواره‌های تئاتر کــودک و تــئاتــر شهر می‌شناسند.

تئاتر

 او كه از كارگردانان باتجربه عرصه تئاتر هم به شمار مي‌رود، روزهاي بسيار شلوغ برگزاري جشنواره تئاتر شهر را به جشنواره تئاتر كودك و نوجوان در همدان پيوند مي‌زند. از پنجشنبه 26 شهريور سالن‌هاي نمايشي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و چند سالن تئاتري ديگر ميزبان گروه‌هاي حاضر در چهارمين جشنواره تئاتر شهر هستند. كرمي كه مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است، درباره ويژگي‌هاي امسال جشنواره تئاتر شهر مي‌گويد.

  • هميشه وقتي نام جشنواره ‌مي‌آيد،‌ اما و اگر و نقدهايي به برگزاري آن وارد مي‌شود.

درست است. برگزاري جشنواره‌هاي مختلف تئاتري موافق و مخالف دارد اما بايد بدانيم جشنواره تئاتر در دنيا به عنوان يك رويكرد شناخته مي‌شود. البته برخي معتقدند مي‌توان هزينه برگزاري جشنواره‌هاي تئاتر را صرف توليد و اجراي عمومي نمايش‌ها كرد. من اين نظر را قبول دارم اما وقتي يك جشنواره مي‌تواند به توليد تئاتر برسد و از گروه‌ها در اجراي عمومي حمايت كند، چرا برگزار نشود؟ جشنواره‌اي كه به تثبيت گروه‌هاي نمايشي، آموزش، توليد و اجراي عمومي نمايش‌ها منجر شود، حضوري موثر در جامعه تئاتري دارد.

  • فكر مي‌كنيد ‌جشنواره تئاتر شهر به اهداف خود رسيده است؟

جشنواره تئاتر شهر از متنوع‌ترين جشنواره‌هاي تئاتري ايران است و توانسته جاي خود را ميان اهالي تئاتر به عنوان یک رویداد مؤثر بازکند. از همان نخستين دوره هدف ما توليد نمايش و حمايت از اجراي عمومي بود و در اين زمينه گام‌هايي هم برداشته‌ايم. چنانچه در يك سال اخير نمايش‌هاي جشنواره سوم اجراي عمومي داشته‌اند. نكته ديگر اينكه جشنواره تئاتر شهر ويژه جوانان است. در حوزه نمايش 2 جشنواره براي گروه‌هاي جوان وجود دارد؛ يكي تئاتر دانشجويي و ديگري تئاتر شهر.

  • البته گروه‌هاي زيادي در جشنواره‌ها شركت مي‌كنند ‌اما كمترين گروه‌ها مورد حمايت قرار مي‌گيرند.

جشنواره يك برآيند و خروجي هنري و فرصتي است براي به محك گذاشتن آثار نمايشي. گروه‌هاي زيادي در جشنواره حضور دارند اما بسياري از نمايش‌ها قابليت اجراي عمومي ندارند و برخي نمايش‌ها بسيار تخصصي هستند. در طول يك جشنواره ممكن است نمايش‌هايي اجرا شود كه در اجراي عمومي كمترين ارتباط را با تماشاگر برقرار نكند. در جشنواره تئاتر شهر سعي كرده‌ايم آثاري را كه در مرحله داوري معرفي مي‌شوند براي اجراي عمومي حمايت كنيم. به طور حتم بايد به مخاطب اهميت بدهيم و هر نمايشي كه در جشنواره حضور دارد، نمي‌تواند اجراي عمومي داشته باشد.

  • برخي معتقدند سازمان‌ها و نهادها نبايد براي خود جشنواره برگزار كنند.چگونه مي‌توان در اين عرصه از موازي‌كاري جلوگيري كرد؟

اين موضوع را قبول دارم اما بايد واقع‌بين بود. هر يك از سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط با فرهنگ و هنر با بودجه‌اي كه دارند، اقدام به برگزاري جشنواره مي‌كنند. تنها ضعف موجود، ناهماهنگي در بخش اجرايي سازمان و نهادها با يكديگر است. در شرايط امروز تئاتر ايران، برگزاري جشنواره‌ها البته با اهداف معين مي‌تواند به توسعه تئاتر كمك كند.

کد خبر 307838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha