جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: چند روز از ضرب‌الاجل مدیرکل هنرهای نمایشی به پیمانکار بازسازی مجموعه تئاتر شهر می‌گذرد و حالا به‌نظر می‌رسد با بازدید وزیر ارشاد از روند اجرای این پروژه فرسایشی، هنرمندان در آینده نزدیک بتوانند دوباره پا به سالن‌های نونوار شده بگذارند.

وزیر ارشاد در بازدید اخیر خود بر سرعت بخشیدن به بازسازی تئاتر شهر تأکید کرد.

هر چند، زمزمه‌هايي مبني بر بازسازي سالن اصلي هم به گوش مي‌رسد كه بايد ديد درصورت اجرايي شدن، نتيجه كار موردپسند هنرمندان و كارشناسان قرار مي‌گيرد يا نه.

  • بازسازي در 3فاز

مهدي شفيعي، مديركل هنرهاي نمايشي معاونت هنري وزارت ارشاد درباره روند بازسازي مجموعه تئاتر شهر به همشهري مي‌گويد: بازسازي اخير شامل چند فاز مي‌شود كه فاز اول آن بازسازي تالارهاي سايه، قشقايي و همچنين تبديل كردن كارگاه نمايش به فضاي ورودي و ايجاد دو پلاتو تمرين است. فاز دوم به بازسازي فضاي داخلي و راهروهاي مجموعه اختصاص دارد و فاز سوم كه در پايان انجام مي‌شود، مربوط به ساختمان استوانه‌اي تئاتر شهر است.

  • بازسازي بدون برنامه

وي با انتقاد از طولاني شدن بازسازي تئاتر شهر مي‌افزايد: متأسفانه بازسازي فاز اول درست انجام نشد، ‌چراكه قبل از پايان مطالعات و طراحي نقشه‌ها كار اجرايي آغاز شد و حين كار هم اختلاف‌نظرهايي پيش آمد كه اين اختلاف‌ها از يك‌سو و مشكلات مالي و تأمين نشدن اعتبار از سوي ديگر كار بازسازي را به تأخير انداخت. شفيعي با بيان اينكه بخشي از اين تأخير‌ها بي‌مورد بوده، مي‌گويد: شتابزدگي در كار و قطعي‌ نشدن‌ طرح‌ها باعث شد تأخير بيشتر از آنچه بايد، اتفاق بيفتد اما از يك‌ماه گذشته در جلسه‌هايي كه با دفتر طرح‌هاي عمراني وزارت ارشاد داشتيم، كار جدي‌تر و با حضور وزير بيشتر موانع برطرف شد. در حال حاضر سرعت انجام پروژه قابل‌قبول است.

  • وعده مرداد و شهريور

مديركل هنرهاي نمايشي از نهايي شدن بازسازي دو پلاتو تمرين و تالار سايه تا 10روز آينده خبر مي‌دهد و مي‌افزايد: تجهيزات نور و صداي تالار سايه در همين مدت به ايران مي‌رسد و نصب مي‌شود. به اين ترتيب، اوايل مردادماه سالن سايه و پلاتوهاي تمرين در اختيار گروه‌هاي نمايشي قرار مي‌گيرد. وي درباره روند بازسازي تالار قشقايي هم‌چنين اظهارنظر مي‌كند: اختلاف‌نظرهايي درباره دكور اين تالار وجود داشت كه در جلسه با انجمن طراحان صحنه خانه تئاتر رفع شد و با رسيدن به يك نتيجه قطعي، كار بازسازي ادامه پيدا كرد. تالار قشقايي هم شهريورماه فعاليت خود را از سر مي‌گيرد.

  • صندلي‌هاي استاندارد

يكي از تجهيزات سخت‌افزاري سالن‌هاي تئاتر شهر، صندلي‌هاي آن است كه شفيعي درباره تغيير صندلي‌ها تأكيد مي‌كند: تمام تلاش ما اين است كه صندلي‌ها استانداردهاي لازم را داشته باشند. البته قيمت تجهيزات هم مهم است. در حال حاضر، مهندس معمار مشغول برآورد قيمت و نوع تجهيزات هستند كه با بازگشت وي از سفر، نتيجه نهايي اعلام مي‌شود.

  • بازسازي اصلي پس از تئاتر فجر

مديركل هنرهاي نمايشي درباره بازسازي تالار اصلي و بازسازي كلي تئاتر شهر مي‌گويد: براي بازسازي تالار اصلي هم برنامه داريم كه با پايان كار مشاوران و تحويل نقشه‌ها به دفتر طرح‌هاي عمراني، درصورت نياز و تأمين اعتبار، كلنگ بازسازي سالن اصلي بعد از جشنواره تئاتر فجر به زمين مي‌خورد. هر سال بر عمر مجموعه تئاتر شهر اضافه مي‌شود و بايد تا آنجا كه مي‌توانيم ترافيك اجرا را از دوش اين مجموعه تاريخي برداريم. نخستين راهكار، تاسيس سالن‌هاي نمايش دولتي و خصوصي است كه متناسب با رشد نيروي تئاتري نيست. در اين راستا، طرحي به دفتر وزير ارائه داده‌ايم كه بخشي از آن، به حمايت از بخش خصوصي براي ايجاد سالن‌هاي تئاتر اختصاص دارد.

کد خبر 300653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha