سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت دهلی‌نو ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) دستور داد ۱۰۰۰ تخت اضافی در بیمارستان‌ها به درمان بیماران تب دنگی اختصاص داده شود.

dengue

این در حالی است که پایتخت هند گرفتار بدترین شیوع این بیماری منتقل‌شونده به‌وسیله پشه در پنج سال گذشته شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه دولت هند به دنبال خودکشی یک زوج، پس از مرگ پسر هفت‌ساله‌شان به علت بیماری تب دنگی که ظاهراً شماری از بیمارستان‌های دهلی از درمانش خودداری کرده بودند، دستور این اقدام را داد.

ساتیندر جین، وزیر بهداشت دهلی، علاوه بر افزایش تخت‌ها،‌ دستور داد که «درمانگاه‌های تب» برای کمک بیمارستان‌هایی که با شمار بیش‌ازحد بیماران روبرو هستند، در آن‌ها برپا شوند و به خبرنگاران گفت: «دلیلی برای وحشت‌زدگی وجود ندارد.»

او گفت: «من دستور داده‌ام که بیمارستان‌های دولتی نباید از پذیرش بیماران دنگی خودداری کنند، حتی اگر مجبور شوند دو بیمار را روی یک تخت درمان کنند.»

مقامات هندی گفتند، 1714 مورد بیماری در سال جاری تابه‌حال و عمدتاً در هفته‌های اخیر، در شهر گزارش شده‌اند ،‌ درحالی‌که در تمام طول سال 2010 فقط 1695 مورد بیماری گزارش شده بودند.

وای کی مان، رئیس تعاونی شهرداری دهلی گفت:‌ » این بدترین شیوع تب دنگی در پنج سال گذشته است و با تداوم آب‌وهوای مرطوب دارای شدت بیشتری پیدا می‌کند.»

تب دنگی که «تب استخوان‌شکن» هم نامیده می‌شود و واکسن یا علاج شناخته‌نشده‌ای ندارد، هنگامی در فصل باران‌های موسمی شیوع پیدا می‌کند، باعث وحشت شهروندان دهلی می‌شود.

هشت مورد مظنون به مرگ ناشی از دنگی در سال جاری گزارش شده است.

بیمارستان در سراسر پایتخت در مواجه با شمار زیاد بیماران دچار مشکل شده‌اند و تصاویر تلویزیونی بیمارانی را نشان می‌دهد که روی یک تخت خوابیده‌اند و در برابر تأسیسات بهداشتی دولتی برای آزمایش رایگان تب صف‌کشیده‌اند.

اقدامات اخیر دولت پس از آن اعلام می‌شود که هفته پيش، یک زوج سوگوار دو هفته پس از مرگ پسرشان به علت تب دنگی با پریدن از یک ساختمان چهار طبقه در دهلی خودکشی کردند.

دولت ملی هند پس از گزارش رسانه‌ها در این آخر این هفته درباره پذیرش نشدن این پسر در چند بیمارستان خصوصی که ظرفیتشان تمام شده بود و اعتراض عمومی، دستور تحقیقاتی درباره این تراژدی را داده است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، ویروس تب دنگی- که برای نخستین بار در دهه 1950 در فیلیپین و تایلند شناسایی شد- هرسال دو میلیون نفر را در سر جهان مبتلا می‌کند،‌ و شمار موارد ابتلا به آن در 50 سال گذشته تا 30 برابر افزایش یافته است.

این ویروس که به‌وسیله جنس ماده پشه  Aedes aegypti به انسان‌ها منتقل می‌شود،‌ باعث تب شدید،‌ سردرد، خارش و در مفصل می‌شود که حدود یک هفته طول می‌کشد.

کد خبر 307436

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha