همشهری آنلاین: رئیس شورای حوزه‌های علمیه تهران گفت: امکانات و فضاهای حوزه‌های علمیه تهران بسیار محدود و کم است و قابل رقابت با دانشگاه درجه ۳ هم نیست، لذا برنامه‌ای برای ساخت ۵ مدرسه جامع در حاشیه تهران داریم.

به گزارش مهر، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در نشست خبری که به مناسبت آغاز سال تحصیلی در حوزه‌های علمیه برگزار شد، با اشاره به سابقه حوزه‌های علمیه استان تهران، گفت: حوزه‌های علمیه تهران یکی از قدیمی‌ترین و کهن‌ترین حوزه‌های علمیه شیعه تلقی می‌شود و عُلمای بسیاری در حوزه‌های علمیه استان تهران به ویژه در شهرری زندگی می‌کردند. مجموعه‌ این حوزه‌های علمیه همواره به عنوان یکی از حوزه‌های مطرح شیعیان محسوب می‌شد.

وی افزود: حوزه‌های علمیه تهران در حوادث و وقایع مهم کشور همیشه تاثیرگذار و مهم بودند اما در دوران رضاخان به دلیل فشارها و محدودیت‌هایی که ایجاد شد، حوزه‌های علمیه تهران و استان قم دچار محدودیت و کاهش فعالیت شدند. با حضور آیت‌الله بروجردی بار دیگر حوزه‌های علمیه به فعالیت‌های گذشته خود بازگشتند و به دلیل اقدامات آیت‌الله بروجردی، حوزه علمیه قم به عنوان مرکز و مرجع حوزه‌های علمیه مطرح شد.

  • آمار حوزه و مدارس علمیه استان تهران

رئیس شورای حوزه‌های علمیه تهران ادامه داد: در حال حاضر در استان تهران ۱۳۰ حوزه مستقل و مدرسه علمیه خواهران و برادران فعال هستند که از این تعداد ۶۵ مدرسه به برادران و ۶۵ مدرسه به خواهران اختصاص دارد؛ در صورتی که پیش از پیروزی انقلاب تنها یک مدرسه برای تحصیل خواهران طلاب وجود داشت.

آیت‌الله رشاد گفت: مجموعاً ۱۴ کرسی درس خارج فقه با حضور ۱۷۰۰ نفر در استان تهران وجود دارد و در حال حاضر ۱۰ مرکز و مؤسسه برای تدریس رشته‌های تخصصی درخواست مجوز کرده اند که ۵ مرکز شامل رشته‌های فلسفه، تفسیر، کلام، حقوق و اخلاق اکنون دایر شده‌‌اند و پنج مرکز دیگر در شرف تأسیس است. در حال حاضر ۲ مؤسسه و ۳ مرکز تخصصی داریم.

  • حوزه‌های تهران قابل رقابت با حوزه‌های مشهد، خوزستان، اصفهان و شیراز

وی حوزه‌های علمیه استان تهران را قابل رقابت با حوزه‌های علمیه دیگر استان‌ها دانست و گفت: حوزه‌ها و مدارس علمیه تهران بعد از استان قم با حوزه‌های علمیه مشهد، خوزستان، اصفهان و شیراز قابل مقایسه و رقابت هستند و امروز حوزه‌های علمیه تهران با رونق‌تر و قوی‌تر از بسیاری از مدارس و حوزه‌های علمیه فعالیت می‌کنند.

  • ورود ۲هزار و ۵۰۰ طلبه به حوزه‌های علمیه تهران

رئیس شورای حوزه‌های علمیه تهران ادامه داد: در سال جاری حوزه‌های علمیه تهران در پذیرش طلاب، رتبه اول را دارند و در سال تحصیلی جاری ۵۰۰۰ نفر داوطلب حضور در حوزه‌های علمیه بودند که پس از برگزاری آزمون و مصاحبه، از این تعداد ۲۵۰۰ نفر موفق به ورود به حوزه‌های علمیه در پایه یک شدند.

  • نظام جامع حوزه‌های علمیه تهران تدوین می‌شود

آیت‌الله رشاد با اشاره به اجرای طرح‌های تحول‌گرا در حوزه‌های علمیه تهران، گفت: نظام جامع حوزه‌های علمیه تهران در حال تهیه و تدوین است و شامل نظام‌نامه‌هایی در حوزه‌های آموزش، پژوهش، تحصیل و تدریس و اساتید می شود. این نظام جزء اولین نظام‌نامه‌های حوزه‌های علمیه تهران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به شاخص‌های مهم این نظام‌نامه، گفت: در این نظام‌نامه، آموزش پرورش معال و استعدادمحور مورد تاکید قرار گرفته که این موضوع برخلاف سیستم آموزش دانشگاهی یعنی حافظه‌محوری است. هدف از این نظام‌نامه، ایجاد یک شیوه صحیح و منسجم برای کشف و پرورش استعداد طلاب در زمینه‌های مختلف است. همچنین برنامه پژوهش تحصیلی برای طلاب در نظر گرفته شده که طلاب پس از قبولی در هر مقطع، پایان‌نامه‌ای را تهیه و از آن دفاع کنند.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه تهران با اشاره به ویژه برنامه آغاز سال تحصیلی جدید در حوزه‌های علمیه، گفت: برنامه آغاز سال تحصیلی جدید در روز ۲۹ شهریور ماه از ساعت ۸ تا ۱۲ با حضور آیت‌الله جوادی آملی در مصلی حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار می‌شود. البته این برنامه برای آغاز رسمی سال تحصیلی است، چراکه طلاب حوزه‌های علمیه از اوایل شهریور ماه در حوزه‌های علمیه خود تحصیل را شروع کرده‌اند.

آیت‌الله رشاد با اشاره به میهمانان ویژه برنامه آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه، گفت: همه عُلما، روحانیون، ائمه جماعات، مدیران مدارس، مدرسان حوزه‌ها و مدارس علمیه، مسئولان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، نمایندگان مجلس و اعضای مجلس خبرگان برای حضور در این مراسم دعوت شده‌اند.

وی با اشاره به افزایش پذیرش طلبه در سال جدید گفت: ۲۵۰۰ نفر از مجموع ۵۰۰۰ داوطلبی که ثبت‌نام کرده‌ بودند، پذیرش شده‌اند که این تعداد ۱۱ درصد طلاب کل کشور را تشکیل می‌دهد و در سال جاری ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته برای پذیرش دانشجو در تهران شاهد افزایش بوده‌ایم. البته این تعداد یک دهم نیازهایی است که جامعه و مردم استان تهران در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارند و برای پاسخگویی به این نیازها نیازمند ۳۰۰ هزار طلبه هستیم.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه تهران با بیان اینکه ظرفیت حوزه‌ها و مدارس علمیه تهران و امکانات آنها بسیار محدود است، گفت: در حال حاضر امکانات آموزشی مانند کتابخانه، سالن مطالعه و کلاس‌های درس در حوزه‌های علمیه تهران با محدودیت زیادی مواجه است و مساحت مدارس علمیه تهران کمتر از یک دانشگاه درجه سه تهران است.

آیت‌الله رشاد با اشاره به برنامه‌های شورای حوزه‌های علمیه تهران برای ساخت مدارس جدید، گفت: ما نیاز داریم چند مدرسه علمیه بزرگ در تهران بسازیم.

وی با اشاره به درآمد پایین طلاب گفت: یک طلبه اگر تمام شهریه مراجع را دریافت کند، این مبلغ ۱۵۰ هزار تومان می‌شود.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قصد داریم ۵ مدرسه جامع در استان تهران بسازیم، البته این موضوع نیازمند تامین بودجه‌های لازم و زمین‌های مورد نیاز است. یک مدرسه در منطقه ۱۲ یا مرکز تهران و ۴ مدرسه احتمالا در حاشیه تهران شامل مناطق ۲۲، ۲۰، ۱۹ و ۱۸ یا ۵ ایجاد می‌شود. البته محل دقیق این ۵ مدرسه هنوز مشخص نیست.

کد خبر 307233

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha