شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

شواهد و مدارک تازه از حملات شیمیایی در عراق و سوریه، شورای امنیت سازمان ملل را وادار کرده تا سرانجام کمیته‌ای تحقیقاتی برای بررسی و تحقیق بین‌المللی در این‌باره تشکیل بدهد.

داعش شیمیایی

ابتدا قرار بود اين كميته تخصصي بين‌المللي درباره حملات شيميايي فقط در سوريه تحقيق كند اما به گفته ديپلمات‌هاي سازمان ملل، با درخواست مسكو، كار اين كميته گسترش يافته و حملات شيميايي اخير در عراق را هم دربرمي‌گيرد. اين در حالي است كه شبكه خبري بي‌بي‌سي به نقل از منابع خبري در واشنگتن، از تحركات گروه تروريستي داعش در عراق و سوريه براي ساخت تسليحات شيميايي خبر داده‌است.

براساس اين گزارش، مقامات آمريكايي گفته‌اند، اطلاعاتشان نشان مي‌دهد ظن و گمان‌هاي اوليه درباره تحركات شيميايي داعش در خاك عراق و سوريه درست بوده‌است. به‌گفته اين منابع، واشنگتن 4موقعيت در 2سوي مرز عراق و سوريه را شناسايي كرده كه داعش در آنجا از مواد تشكيل‌دهنده ماده شيميايي خردل استفاده كرده است. اين مواد شيميايي به‌صورت پودر و در ساخت مواد منفجره معمولي مثل خمپاره به‌كار مي‌روند.

به گمان منابع آمريكايي، اين گروه مكاني براي ساخت اين سلاح‌ها در اختيار دارد. ارزيابي اطلاعاتي آمريكايي‌ها نشان مي‌دهد كه داعش يك محل كوچك براي تحقيقات سلاح‌هاي شيميايي دارد كه در آنجا روي اين مواد كار و تلاش مي‌كند تا به نتيجه بهتري برسد. البته ادعاي ديگري هم وجود دارد مبني بر اينكه داعش اين تسليحات را از انبارهاي تسليحاتي عراق و سوريه به‌دست آورده‌اند. منابع آمريكايي كه بي‌بي‌سي در اين گزارش به نقل قول آنها اشاره و استناد كرده، ناشناس مانده‌اند چون اجازه اظهارنظر رسمي دراين باره را ندارند.

اما مدعي‌شده‌اند كه اكنون شواهد و مدارك محكمي در دست آمريكايي‌هاست كه استفاده و در اختيار داشتن تسليحات شيميايي توسط داعش در عراق و سوريه را تأييد مي‌كند.2سال پيش در همين روزها حمله شيميايي در حومه دمشق صورت گرفت كه منابع غربي، دولت بشار اسد را مسئول اين حمله اعلام كردند. اگرچه هيچ سند و مدركي براي اثبات اين ادعا ارائه نشد، اما مانور روي اين ادعا، آمريكا را تا مرز حمله نظامي عليه دولت بشار اسد پيش برد.

اين حمله به‌دليل مخالفت پارلمان‌ها در چند كشور هم‌پيمان آمريكا ازجمله پارلمان انگليس، صورت نگرفت. در 2سال گذشته دولت سوريه همه تسليحات شيميايي خود را تسليم سازمان ملل كرد. اكنون اما گزارش‌ها نشان مي‌دهد، تروريست‌هاي داعش نه‌تنها سلاح شيميايي در اختيار دارند و در چند نمونه از آن استفاده كرده‌اند، بلكه احتمالا به‌كار توليد آن هم مشغول هستند.

کد خبر 306858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha