انتشار تصاویر ویرانی آثار باستانی سوریه و عراق در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دنیا اعتراض‌های مردمی و همچنین موضع‌گیری‌های گسترده کشورهای غربی را به‌دنبال داشته اما در میان بحران‌های این روزهای خاورمیانه، تخریب آثار باستانی یمن در حمله‌های هوایی عربستان سعودی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

یمن

حمله ائتلاف كشورهاي عربي به رهبري عربستان به شهرهاي يمن در 6‌ماه گذشته ادامه داشته و طي اين مدت در كنار كشتار مردم، بسياري از ميراث فرهنگي و مذهبي اين كشور به‌شدت تخريب شده است. ليست آثار تخريب‌شده در يمن، سايت‌هاي متعددي را در‌بر‌مي‌گيرد؛ از موزه ملي در شهر ذمار كه بيش از 12هزار تكه از آثار كهن اين سرزمين را در پي سال‌ها كاوش دانشمندان يمني و غربي در خود جاي داده بود و در حمله جنگنده‌هاي سعودي با خاك يكسان شد، تا مساجد، مناره‌ها و بازارهايي كه تاريخ ساخت آنها به اوايل اسلام بازمي‌گشت، هدف حمله‌هاي سعودي‌ها قرار گرفتند و نابود شدند.

حمله جنگنده‌هاي عربستان در اواخر خردادماه به بافت تاريخي شهر صنعا كه به شهر قديمي، معروف است، واكنش شديد سازمان علمي، فرهنگي و تربيتي ملل متحد (يونسكو) را به‌دنبال داشت. يونسكو با محكوم‌كردن تخريب بافت قديمي صنعا، اين بخش از پايتخت يمن را «قديمي‌ترين جواهر در ميان بافت‌هاي شهري و معماري اسلامي» توصيف كرد و خواستار توقف حمله به آثار تاريخي يمن شد؛ درخواستي كه بارها طي ماه‌هاي بعد از سوي اين نهاد بين‌المللي مطرح شد اما سعودي‌ها به آن توجهي نكردند و بر دامنه حملات خود به آثار كهن يمن افزودند.

سد باستاني مأرب كه يك شاهكار مهندسي در تاريخ باستان است و ساخت آن به 2هزار و 800سال پيش بازمي‌گردد تا‌كنون 4بار از سوي جنگنده‌هاي عربستان مورد حمله قرار گرفته است. طبق اعلام يونسكو، با آغاز حمله سعودي‌ها به سايت‌هاي تاريخي يمن، اين سازمان ليستي از ميراث ثبت‌شده جهاني در يمن براي عربستان ارسال و از اين كشور خواسته به اين مناطق حمله نشود اما سعودي‌ها بدون توجه به اين خواسته، همچنان آثار باستاني يمن را هدف قرار مي‌دهند.

دولت‌هاي غربي در رابطه با تخريب آثار باستاني سوريه و عراق بارها موضعگيري كرده اما در مورد تخريب‌هاي صورت‌گرفته در يمن سكوت كرده‌اند؛ چرا كه به گفته ناظران، پاي متحد خاورميانه‌اي آنها يعني عربستان و برخي كشورهاي حاشيه خليج‌فارس در اين تخريب‌ها در ميان بوده است.

  • مذاكره مستقيم طرف‌هاي درگير تا پيش از عيد قربان

همزمان با ادامه حمله‌هاي هوايي عربستان و امارات به شهرهاي يمن، اين كشورها به همراه قطر طي روزهاي اخير نيروهاي زميني خود را براي حمله به پايتخت يمن وارد خاك اين كشور كرده‌اند؛ اقدامي كه با اعتراض اسماعيل ولد الشيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن روبه‌رو شده است. او روز گذشته در واكنش به اعزام نيروي زميني به يمن گفت: «يمن نياز به تلاش براي خروج از بحران دارد، نه اعزام نيروي بيشتر.» ولد الشيخ احمد همچنين با شركت در جلسه شوراي امنيت از برگزاري مذاكره مستقيم ميان طرف‌هاي درگير در يمن طي روزهاي آينده خبر داد.

به گفته او، اين مذاكرات پيش از عيد قربان (2مهر) انجام خواهد شد و منصور هادي، رئيس‌جمهور مستعفي يمن و همچنين حوثي‌ها براي شركت در اين مذاكرات اعلام آمادگي كرده‌اند. فرستاده سازمان ملل همچنين اعلام كرد: حوثي‌ها و حزب كنگره سراسري به رهبري علي عبدالله صالح رئيس‌جمهور پيشين يمن با بررسي عقب‌نشيني از مناطق مرزي عربستان موافقت كرده‌اند.حمله‌هاي هوايي ائتلاف كشورهاي عربي به رهبري عربستان تاكنون نزديك به 5هزار كشته و بيش از 20هزار زخمي به جا گذاشته است.

کد خبر 306857

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha