دکتر علی مرسلی: این ستون به سؤال‌ها و مشکل‌های نوجوانان و پاسخ آن‌ها به قلم دکتر‌جون اختصاص دارد. هرگونه کاشت، داشت، برداشت، بدآموزی، خوب‌آموزی، نیاموزی و... از این ستون بر عهده‌ی خودتان است و اصلاً به ما مربوط نیست!

سؤال: سامبولو بلیکم دکتر‌جون!... داداش، ما اسممون غضنفره و راننده‌ي ماشین ‌سنگین هستیم و صبح تا شوم توی جاده‌ها، هِلِک و تِلِک از این شهر به اون شهر می‌ریم و می‌آیم. شنيديم که شوما آقای دکتری و خیلی سرت می‌شه و جواب همه‌ي سؤالا رو بَلَتي. اگه راس می‌گی، بوگو بيبینم ماشین وقتی واشر سرسیلندر می‌سوزونه چی‌کار باس کرد؟ سؤال بعديم هم اينه كه چی‌کارکنيم که توی رانندگی خوابمون نبره؟ مخلص!

جواب: سلام بر تو راننده‌ي عزیز و زحمت‌کش. آقا غضنفر، ناز فرمونت! جامعه‌ي پزشکی به جامعه‌ي رانندگان علاقه‌ي زیادی دارد، چون راننده‌ها مرام دارند! راننده‌ها از روبه‌رو كه به هم می‌رسند، چراغ و بوق می‌زنند و اگر راننده‌ي ناشناسي در جاده، ماشینش خراب شود به او کمک می‌کنند. مرام چیز خوبی است و ما دکترها هم سعي مي‌كنيم مرام داشته باشيم و جان بیماران را نجات دهیم.

اما درباره‌ي سؤالتان: خدا نکند ماشین شما واشر سرسیلندر بسوزاند، چون در آن‌صورت فاتحه‌ي سیلندر و پیستون‌هایتان خوانده است! می‌دانم که البته ماشین‌ها هم قدیمی هستند و دچار مشکلات زيادي می‌شوند؛ درست مثل ما آدم‌ها كه گاهی در جاده‌ی زندگی دچار مشکل می‌شویم و حتی واشر سرسیلندرمی‌سوزانیم! در آن‌صورت باید مدتی در تعمیرگاه بمانیم تا سیلندر وجودمان تراش بخورد و صیقل پیدا کند و دوباره بتوانیم در جاده‌ی زندگی گازش را بگيريم و به‌پیش برويم. بعد از اين توضيحات بايد بگويم كه بهترین درمان براي مشكل شما پیشگیری است. نباید در جاده به ماشینتان زياد فشار وارد كنيد.

اما در جواب سؤال دوم بايد بگويم كه راه‌حل بسيار ساده است: وقتی خوابتان می‌آید، بخوابید؛ البته نه بلافاصله و درجا! ماشینتان را کنار بزنید، بخوابید و بعد از دررفتن خستگی، دوباره راه را ادامه دهید. ماشین شما بزرگ است و به هر ماشینی بخورد له‌ولورده‌اش می‌کند، پس هوای کوچک‌ترها را داشته باشید و با خواب‌آلودگی، جان ديگران را به‌خطر نيندازيد.

کد خبر 306599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha