همشهری آنلاین: وجود نمک بالا در خاک، رشد و تولید محصولات کشاورزی را کاهش می‌دهد و محققان دانشگاه ملبورن، گروه پروتئینی را کشف کرده‌اند که می‌تواند به رشد گیاهان تحت شرایط شوری خاک کمک کند.

کمک به رشد گیاهان در محیط شور با پروتئین‌های جدید

به گزارش ایسنا، محصولات کشاورزی در سراسر دنیا به طور فزاینده‌ای با شرایط استرس، شوری ناشی از وجود نمک‌ بالا مواجه هستند و این موضوع بر 20 درصد گیاهان زمین و 33 درصد محصولات کشاورزی آبی اثر می‌گذارد.

تخمین زده می‌شود تا سال 2050 نیاز جهانی به افزایش غذا برای تغذیه ‌کردن بیش از 2.3 میلیارد نفر اضافه‌شده به جمعیت زمین، تا 70 درصد افزایش یابد.

شوری، مولفه محدودکننده‌ای برای این هدف به شمار می‌آید زیرا بیش از 50 درصد زمین‌های زراعی ممکن است تا سال 2050 تحت تاثیر فرآیند شوری قرار گیرند. بنابر این یافتن ژن‌ها و مکانیزم لازم برای ارتقای رشد گیاه تحت چنین شرایطی از اهمیت خاصی برخوردار است.

گروه پروتئینی ناشناخته‌ Companions of Cellulose synthase یا CC از مکانیزم تولید سلولز تحت شرایط فشار شوری پشتیبانی می‌کند.

دانشمندان نشان داده‌اند این مولفه‌ها بخشی از مجموعه آنزیم سلولز در طول تولید سلولز هستند. محققان دریافتند فعالیت ژن CC با قرارگرفتن گیاهان در معرض تراکمات بالای نمک افزایش یافت.

بنابر این، تیم تحقیقاتی درباره حضور این پروتئین‌ها در تحمل شوری گیاهان فرضیه‌بافی کرد.

به منظور تایید این فرضیه، دانشمندان چندین ژن خانواده CC را در مدل گیاه Arabidopsis thaliana حذف کردند و آن را در محیط‌های حاوی شوری رشد دادند. نتایج نشان داد این گیاهان جهش‌یافته در مقایسه با گیاهان طبیعی عملکرد ضعیفی داشتند.

جزئیات این تحقیق در مجله Cell ارائه شد.

کد خبر 306504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha