همشهری آنلاین: اکونومیست نوشت: چین با به رخ کشیدن قدرت نظامی خود در رژه بی سابقه ارتش خود در هفته گذشته، به جهان پیام داد: چین و نیروهای مسلح آن تحت امر رئیس جمهور این کشور، طغیان کرده است.

اکونومیست: پیام رژه نظامی چین، پکن طغیان کرده است

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این هفته نامه انگلیسی در تفسیری به ارزیابی رژه نظامی اخیر چین از زوایای گوناگون پرداخته است و می نویسد:
به دنبال لرزه ای که چین در هفته های اخیر بر پیکر اقتصاد جهان وارد کرد « شی جین پینگ» رئیس جمهور چین هفته گذشته دست به یک نمایش قدرت دیگر زد و مردان یونیفورم پوش کشورش در یک نمایش نظامی کاملا هماهنگ و منسجم جان فشانی خود را برای رئیس دولت به منصه ظهور رساندند.

امروزه دیگر کشورهای جهان تمایلی به برپایی مراسم رژه نظامی به مناسبت های گوناگون از خود نشان نمی دهند اما کشورهای آسیایی در این زمینه یک استثنا هستند و همچنان با اشتیاق علاقه مند به برگزاری این آئین اند.

متعاقب نمایش توان نظامی کشورهای هند، پاکستان ، روسیه و تایوان که چند ماه قبل صورت گرفت ؛ چین هم به اندیشه افتاد پرافتخارترین رژه نظامی خود را در سوم سپتامبر ( 12 شهریور) زیر سقف آسمان آبی در میدان «تیان آنمن» برگزار کند .

این رویداد به مناسبت «روز پیروزی» برگزار شد که از سال2014 در چین تعطیلی ملی است و مصادف با روز پایانی جنگ ایستادگی مردم چین علیه ژاپن در جنگ جهانی دوم است .

از سال 2009 تاکنون این اولین رژه نظامی چین در ابعاد بسیار گسترده بود؛ همچنین نخستین بار بود که به جز حاکمیت حزب کمونیست، همه مناسبتهای ملی چین در آن جشن گرفته شده بود و اولین رژه ای بود که با حضور سربازان خارجی برگزار شد.

برگزاری این رژه نظامی نا به هنگام بود و از همین روی قدری تأمل برانگیز است.

رییس جمهور چین نیازی به برگزاری این مراسم نداشت چون همه ساله به مناسبت سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین که در اول اکتبر سال 1949 اتفاق افتاد این مراسم برگزار می شود . امسال دولت چین کمی زودتر چنین مراسمی را برگزار کرد . چرا؟

دولت چین این مراسم را به مناسبت هفتادمین سالگرد یک پیروزی «متحد» یک جشن بین المللی می خواند.

روزنامه خلق ارگان حزب کمونیست چین، هدف از برپایی این رژه نظامی را بازدارندگی ژاپن و به رخ کشاندن قدرت و توان نظامی چین خواند و نوشت :این مراسم حامل این پیام به جهان است که چین آماده جان فشانی برای حفظ و حراست از نظم بین المللی ایجاد شده بعد از جنگ جهانی دوم است ، نه به چالش کشاندن آن .

چین معتقد است آنچه که وضع موجود بین الملل را تهدید می کند, تصمیم «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن است که قصد دارد قانون اساسی صلح طلب این کشور را از نو تدوین کند.

در مراسم رژه نظامی چین 30 تن از رهبران کشورهای جهان از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز حضور داشتند .

این رهبران عموما از کشورهای آسیای میانه که تحت فرمان قوی چین قرار دارد و یا آسیای جنوب شرقی شامل ویتنام ، لائوس و کامبوج و نیز آفریقا شامل کشورهای افریقای جنوبی ، مصر و سودان و نیز از شرق اروپا بودند.

نکته شگفت آور این مراسم حضور «پارک گئون - های» رئیس جمهور کره جنوبی در این مراسم بود که کشورش به تازگی تنشی جدیدی با کره شمالی پیدا کرد .

پارک برای حضور در این مراسم مقابل فشار آمریکا ایستاد و دعوت چین برای حضور در این مراسم را پذیرفت .شاید دلیل حضور رهبر کره جنوبی در این آئین این بوده است که وی چین را متقاعد سازد که از قدرت نفوذش بر کره شمالی استفاده کند و رفتارهای آن را تعدیل سازد.

غیبت رهبران دمکراسی های جهان نظیر آمریکا و متحدان غربی اش در این مراسم نمایان بود.

اکونومیست سپس اشاره می کند:
میدان تیان آنمن محل برگزاری این مراسم 26 سال پیش صحنه سرکوب اگر نه هزاران بلکه صدها تن از مطالبه کنندگان دمکراسی بود که ارتش آنها را قتل عام کرد.

رییس جمهور چین در این مراسم دوشادوش پوتین ایستاد که به مبارزه با غرب برخاسته است. حزب کمونیست اصولا غرب را دشمن سرسخت قدرت چین معرفی و وانمود می کند که غرب کمر همت بسته است چین را ضعیف نگاه دارد.

شی و سایر رهبران چین به محض تکیه زدن بر قدرت ، از نمایشگاه «به سوی شکوفایی مجدد» که در موزه ای در اطراف میدان تیان آنمن برپا شده بود بازدید کردند.

در این نمایشگاه نشان داده شده بود که مردم چین که از زمان جنگ تریاک در سال 1840 به یک نیمه مستعمره و یک جامعه نیمه فئودالی تبدیل شده بود چگونه توانستند با ایستادگی از زیر یوغ تحقیر و نگون بختی رها شوند.

در این موزه نشان داده شد که به دنبال یک قرن تحقیر، مقاومت در برابر ژاپن، اولین پیروزی بود.

رئیس جمهور چین در سخنرانی اش در مراسم رژه هفته گذشته اشاره ای به این نکته داشت و گفت : آمریکا و شوروی بابت اعمالشان در جنگ لقب ابرقدرت گرفتند اما نقش چین در زمان جنگ , چین را بار دیگر به عنوان یک کشور مهم تثبیت کرد.

چین در این مراسم انواع جنگ افزارهای پیشرفته خود را به نمایش گذارد و ضمن آن دوازده هزار سرباز رژه رفتند و 70 فروند بالگرد تهاجمی در نظمی مثال زدنی غرش کنان در آسمان به پرواز در آمدند.

چین در این مراسم برای اولین بار تانکهای جدید ،جت های جنگی و بمب افکن های جدید و موشکهای جدید خود را به جهانیان نشان داد.

این جنگ افزارها شامل موشکهای میان برد بالستیک مدل DF-16 ، دو موشک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته ای مدل DF-5B و DF-31A و موشک DF-21D بود که به نام «قاتل ناوهواپیمابر» مشهور است و قادر است با یک ضربه ناو هواپیمابر را در هم بشکند.

همه این توان نظامی چین از زمینه های نگرانی امریکاست.

چین ضمن آن در این مراسم گرایش برای اصلاح طلبی را با صیقل دادن دستاوردهایش در دوران جنگ نیز به نوعی به تصویر کشید.

همواره گلایه مورخان چینی از این است که جان فشانی های سربازان و مردم چین در طول جنگ دوم جهانی در هیچ کجای صفحات تاریخ درج نشده است.

این گلایه موجه است.

در طول جنگ جهانی دوم تعداد 14 میلیون چینی به دست سربازان ژاپنی به هلاکت رسیدند و یا از فرط گرسنگی جان باختند . کمونیست ها هم وارد جنگهای پارتیزانی شدند و یک میدان جنگ پارتیزانی در حاشیه جنگ به وجود آمد.

مراسم رژه پکن عرصه اثبات وجود خود «شی » هم بود.

بعد از سه سال تکیه زدن بر مقام ریاست جمهوری چین، شی این رژه را فرصتی مغتنم برای مطرح کردن خود که مبارزه ای جدی با فساد را در پیش گرفته است ؛ برشمرد.

رئیس جمهور چین در این سه سال ثابت کرده است که فقط دلواپس اقتصاد نیست بلکه به موضوع رسیدگی به فساد در کشور هم مصمم است.

در مقایسه با رهبران اخیر چین، شی ارتباط تنگاتنگی با ارتش دو میلیون و سیصد هزار نفری چین دارد و در اوان دوره زندگی سیاسی اش منشی شخصی وزیر دفاع بود و به محض کسب مقام ریاست جمهوری، بر خلاف مقامات سلف خود فرماندهی کمیسیون مرکزی نظامی را که ابزار اصلی حزب برای کنترل نیروهای مسلح بود شخصا برعهده گرفت.

وی حتی از بعضی از فرماندهان نظامی هم زهر چشم گرفته است و در اقدامی بی سابقه و برخلاف رویه مقامات سلف خود تعدادی از امرای ارتش را به فساد متهم کرده است ازجمله دو نظامی که در دوره رییس جمهور قبلی از امرای ارتش بودند شامل «شو کایهو» که امروز مرده است و نیز «کوئو بوشیونگ» .

وی افراد مورد وثوق خود را در رده های بالای نظامی منصوب کرد و برای اولین بار به فرمانده گروه شبه نظامی «پلیس مسلح خلق » مقام ژنرال کامل اعطا کرد.

شی به رغم مبارزه جدی اش با فساد در همه شئون کشور از جمله در نیروهای مسلح , می کوشد پشتیبانی تام و کمال ارتش را برای خود به دست آورد و به نظر نمی رسد قصد کاستن از هزینه های جاری نیروهای مسلح داشته باشد اما در مراسم رژه اعلام کرد که قصد دارد 39 هزار نفر از پرسنل نیروی نظامی بکاهد.

اکونومیست در پایان اشاره می کند: در مجموع؛ پیام مستتر در نمایش قدرت نظامی چین که هفته گذشته برگزار شد، پیامی است به شفافی آسمان محل برگزاری مراسم با این مضمون که : چین طغیان کرده است و نیروهای مسلح آن که شی فرمانده بلامنازع قوا در آن است نیز همین طور.

کد خبر 306289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha