همشهری آنلاین: مدیر طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران گفت: دولت سالانه به میزان قیمت اتوبوس‌های بین‌شهری به آنها یارانه سوخت می‌پردازد.

به گزارش ایسنا، دکتر فتح الله امی در جلسه کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران با تاکید بر این که نباید یارانه سوخت در کشور پرداخت شود، افزود: قیمت هر لیتر بنزین در کشور یک چهارم یک لیتر آب معدنی است، از سوی دیگر دولت در سال 85 بابت سوخت هر خودرو سواری یک میلیون و 800هزار تومان یارانه سوخت پرداخت کرده است.

وی با اشاره به اثرات سهمیه‌بندی بنزین گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به آمار کنونی در صورت ادامه سهمیه‌بندی طی یکسال 25 تا 35 درصد کاهش انتشار آلاینده‌های هوا در تهران و ایران، 800 میلیارد تومان صرفه جویی در خسارت زیست‌محیطی و 3350 میلیارد تومان صرفه‌جویی در پرداخت یارانه انرژی کشور داشته باشیم.

مدیر طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران تصریح کرد: یکسال سهمیه‌بندی بنزین در کل 4150 میلیارد تومان در کل برای کشور منافع دارد.

وی در ادامه گفت: پیش‌بینی می‌شود طی یک سال اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، 3 میلیون تن آلاینده هوا در کشور و 600 هزار تن آلاینده هوا در تهران کاهش یابد.

مدیر طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران در خصوص اثرات زیست‌محیطی یکماه پس از سهمیه‌بندی بنزین اظهار داشت: طی یکماه در تهران، 620 میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین، 2790 میلیارد ریال صرفه‌جویی، 258 هزار تن کاهش انتشار آلاینده‌های هوا در کل کشور و 660 میلیارد تومان خسارات زیست‌محیطی داشته‌ایم.

وی گفت: مصرف هر لیتر بنزین 430 گرم آلاینده CO و HC و هر لیتر گازوئیل 86 گرم آلاینده NOX ، HC و SO تولید می‌کند که بدین ترتیب باید گفت که هر خودرو در کشور به طور متوسط روزانه 5 کیلوگرم آلاینده وارد هوا می‌کند.

مدیر طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران با اشاره به ضرورت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور گفت: در حالی که باید بر اساس استانداردهای جهانی، در تهران 12 هزار و در کل کشور 70 هزار دستگاه اتوبوس باشد، این رقم به ترتیب 5 هزار و 16 هزار دستگاه است.

مهندس بزرگیان، مدیر کل محیط زیست استان تهران نیز در این جلسه اظهار نظرهای نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با آلودگی هوای تهران را جمع‌بندی کرد و گفت: سهمیه‌بندی بنزین در کل کشور در آلودگی هوا تأثیر گذاشته است اما در کاهش ترافیک نتوانسته است تأثیر بگذارد.

وی افزود: سهمیه‌بندی بنزین می‌تواند با رعایت سایر روش‌هایی چون توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی کشور در کاهش آلودگی هوا تأثیر بگذارد.

مهندس اردلانی، نماینده شرکت ملی پالایش پخش فرآورده‌های نفتی نیز با اشاره به این که مصرف بنزین در مرداد ماه سال گذشته 5/77 میلیون لیتر بوده است، گفت: این رقم با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین با 21 درصد کاهش به 5/61 میلیون لیتر رسید که در صورت عدم سهمیه‌بندی پیش‌بینی می‌شد این رقم به 3/85 میلیون لیتر برسد

کد خبر 30610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز