همشهری آنلاین: بیش از ۳۰۰ میلیون کارگر و کارمند بخش‌های مختلف هند روز چهارشنبه اعتصاب سراسری ۲۴ ساعته‌ای را در اعتراض به اصلاحات اقتصادی دولت نارندرا مودی نخست وزیر این کشور آغاز کردند.

 اعتصاب ۳۰۰ میلیون کارگر هندی در اعتراض به اصلاحات اقتصادی دولت

به گزارش ایرنا؛ کارگران اعتصاب کننده که بعد از شکست مذاکرات اتحادیه کارگری هند با 'آرون جیتلی' وزیر دارایی ؛ اعتراض خود را آغاز کردند معتقدند که طرح های دولت به نفع بخش کارفرمایی دولت و به ضرر کارگران است.

اتحادیه های کارگری هند از دولت مودی درخواست کرده اند از پروژه های خود برای فروش سهام شرکت های عمومی به منظور تامین اعتبار صندوق های دولتی خودداری کند، کارخانه های فرسوده را تعطیل کند و حقوق کارگران را افزایش دهد.

بنا به اعلام اتحادیه های کارگری هند ، نزدیک به 150 میلیون کارگر هندی در بخش بانکی، کارخانه ای، بخش ساخت و ساز و صنعت معدن در اعتصاب 24 ساعته ای که از امروز آغاز می شود، شرکت خواهند کرد.

جنبش اعتراض آمیز کارگران هندی بخش حمل و نقل این کشور را نیز تحت تاثیر قرار خواهد کرد.

صبح روز چهارشنبه در ایستگاه های اتوبوس صف های طولانی تشکیل شده بود و شمار زیادی از مسافران نیز در فرودگاه ها بلاتکلیف مانده اند چرا که رانندگان تاکسی و ریکشاها ( گاری مخصوص حمل مسافر در کشورهای جنوب شرق آسیا) دست از کار کشیده اند. بسیاری از بانکها نیز به این جنبش اعتراض آمیز سراسری پیوسته و صبح امروز درهای خود را به روی مشتریان باز نکرده اند.

اتحادیه های کارگری هند از کارگران روزمزد بخش های مختلف و همچنین خرده فروشان خواسته اند به جنبش اعتصاب ملحق شوند.

طبق تصاویری که تلویزیون سراسری هند صبح امروز پخش کرد در ایالت بنگال غربی که اتحادیه های کارگری پایگاه محکمی دارند، خیابان های کلکته ، مرکز ایالت، بسیار خلوت بود و مغازه ها و فروشگاه ها بسته بودند.

'نارندرا مودی' که در انتخابات پارلمانی مه سال 2015 به پیروزی رسید، به مردم هند قول داده است به منظور جذب هرچه بیشتر سرمایه های خارجی اصلاحاتی در بخش های اقتصادی و مالی کشور ایجاد کند اما جناح مخالف هند از تصویب برخی اصلاحات کلیدی مربوط به تعیین مالیات بر ارزش افزوده ملی و همچنین تملک اراضی توسط سرمایه گذاران ممانعت به عمل می آورد.
رشد اقتصاد هند در سه ماهه اول امسال کمتر از پیش بینی هفت درصدی بود و کارشناسان اقتصادی هند معتقدند برای بهبود رشد اقتصادی،اجرای برخی اصلاحات به منظور ایجاد مشاغل برای میلیونها جوان اجتناب ناپذیر است.
تظاهرات گسترده ای که پیش از این در اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت هند در شهرهای بزرگ این کشور برگزار شد، اختلالات زیادی در زندگی شهروندان و اقتصاد هند به وجود آورد و میلیونها دلار در بخش تولید به این کشور زیان وارد کرد.

شبکه خبری 'زی نیوز' نیز در وب سایت خود نوشت: روز چهارشنبه، در یکی از بزرگترین اعتصاب های تاریخی هند، بیش از 300 میلیون کارگر در بخش های خصوصی و دولتی از جمله بخش مالی، بانک ها، موسسه های مالی، و جامعه روستایی و کشاورزی به مدت یک روز اعتصاب کردند.

یکی از برگزارکنندگان این اعتصاب در مصاحبه با خبرنگاران گفت: قشر کارگر و کارمند هند امروز در اعتراض به سیاست های ضدکارگری دولت اعتصاب کردند.

این اعتصاب سراسری سبب توقف امور عادی در بخش های مالی و تجاری که تمام درآمد تجاری هند به ان وابسته است، شده است.

اتحادیه کارمندان بانک در هند در بیانیه ای اعلام کرد: اعتصاب در خدمات بانکی و مالی آغاز شده است. اتوبوس های دولتی و کارگران و کارمندان در بندر های دولتی نیز اعتصاب کرده اند.

همچنین یک ونیم میلیون کارمند دولتی در ایالت 'ماهاراشترا' نیز در اعتراض به سیاست های دولت اعتراض کرده اند. پس از این ایالت های دهلی ، کارناتاکا ، تامیل نادو و سایر ایالت های هند به این اعتصاب سراسری پیوسته اند.

'باندرو داتاتریا' وزیر کار هند با انتقاد از این اعتصاب سراسری اعلام کرد که این اعتصاب تاثیر کمی خواهد داشت و از اعتصاب کنندگان خواست که برای حفظ منافع ملی به اعتصاب خود پایان دهند.
در بخش خصوصی نیز کارمندان شرکت ها دست به اعتصاب زده اند.

این اولین اعتصاب سراسری هند در زمان دولت 'نارندا مودی' است که کارگران و کارمندان تمام بخش ها در ان شرکت کرده اند.

در پایان اعتصاب امروز صدها هزار کارمند اتحادیه ها و نمایندگان آنها، با شرکت در راهپیمایی بزرگ در بمبئی، صدای خود را به مقامات دولتی خواهند رساند.

کد خبر 305909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha