آیدا ابوترابی: تابستان است و اوقات فراغتی داریم و فرصتی برای کارهای جدید!

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۷

اصلاً تابستاني كه در آن تصميم‌هاي جديد نگيريم و تغييرات كوچك و بزرگ در نگاه و زندگي‌مان به‌وجود نياوريم كه تابستان نمي‌شود! يكي از مهم‌ترين آن‌ها، كارهايي ساده براي طبيعت و محيط‌زيست است، تصميم‌هايي براي يك تابستان سبز و داغ! خيلي هم سخت نيست؛ هر چند روز يك‌بار، يكي از اين كارها را انجام مي‌دهيم و كم‌ترين فايده‌اش هم اين است كه شب‌ها راحت‌تر مي‌خوابيم و آرامش داريم! چرا؟! چون براي زمين كاري كرده‌ايم! بله، زمين دوست داشتني ما كه همتا ندارد! پس پيش به سوي تغييرات سبز و كوچك، اما مهم!

قمقمه‌اي براي تمام فصول

گرماي هوا مي‌طلبد كه خيلي جاها با خودمان بطري آب داشته باشيم. تصميم امروز، تهيه‌ي قمقمه به جاي بطري پلاستيكي است. اصلاً به ما كه دوستدار محيط‌زيستيم، مي‌آيد بطري پلاستيكي دست بگيريم؟!

سه‌راهي كليددار

به گوشه و كنار خانه سرك بكش؛ جاهايي را شناسايي كن و ببين كه چند تا وسيله‌ي برقي به پريز وصل است و ببيند سه‌راهيِ كليد‌دار، دارند يا نه؟! با خاموش كردن دكمه‌ي اين سه‌راهي‌ها وقتي كه به دستگاه‌ها نياز نداريم، از مصرف برق جلوگيري مي‌شود.

سردوشي سبز

اگر امروز تصميم داري دوش بگيري، حتماً در برنامه‌ات بگذار كه درباره‌ي سردوشي‌هايي كه باعث صرفه‌جويي آب مي‌شوند، تحقيق كني. يك جايگزين مهم براي خانه و طبيعت!

رسيدگي به كولر

خانه‌ي شما از چه سيستم‌ تهويه‌اي بهره‌ مي‌برد؟! گاهي با يك سرويس ساده مثل تعويض فيلتر يا ساختن محفظه براي كولر، هم راحت‌تر خنك مي‌شويم، هم در مصرف برق و آب صرفه‌جويي مي‌كنيم.

وارسي لامپ‌ها

امان از اين چراغ‌ها! كجاي خانه هنوز لامپ كم‌مصرف ندارد؟!‌ اول براي تعويض آن‌ها برنامه‌ريزي كن و بعد جاهايي كه بيش‌ترين مصرف را دارند، شناسايي كن تا با لامپ ال‌اي‌دي جايگزين شوند. آن‌وقت حواست به قبض آخر ماه باشد تا به همه بگويي چه تغييري به‌وجود آمده است!

كادو و سبد سبز خانواده

امروز بايد مهماني بروي؟ كادو بايد ببري؟ يك انتخاب خوب، خريد محصولات دوستدار محيط‌زيست است! از شارژر خورشيدي گرفته تا كيف‌هاي پارچه‌اي و...

به‌جز اين كار مي‌تواني خريدهاي ماهانه‌ي خانه را بررسي كني و ببيني چه محصولاتي در سبد خريد هستند كه چندان محيط‌زيستي نيستند و بايد آن‌ها را جايگزين كرد؟

پيش به سوي پشت يخچال

فعاليت امروز خيلي ساده، اما مهم است! تميز كردن پشت يخچال! به مرور زمان پشت و زير يخچال گرد و خاك مي‌نشيند كه باعث بالا‌رفتن مصرف برق يخچال  مي‌شود. امروز با جاروبرقي پشت و زير يخچال را تميز كنيم.

وقت عايق‌كاري

به  آب‌گرم‌كن خانه نگاه كنيم، امروز نوبت آن است! در صورتي كه لوله‌هاي آب گرم خانه به صورت روكار نصب شده‌اند، حتماً آن‌ها را عايق‌كاري كنيم. با عايق‌كردن بدنه‌ي آب‌گرم‌كن هم كلي در مصرف انرژي صرفه‌جويي خواهيم كرد.

به اين مي‌گن درزگيري

نگو حالا كو سرما! از الآن بايد به فكر فصل زمستان بود. درزهاي زير درب‌ها و لاي پنجره‌ها را شناسايي كنيم و آن‌ها را بگيريم. با اين كار از هدر‌رفتن هواي خنك هم جلوگيري مي‌كنيم و اتاقمان سريع‌تر خنك مي‌شود.

نه، به كاغذ بيش‌تر

قبض موبايل آمده است؟! خب، پس امروز وقت نه‌گفتن به كاغذ اضافي است! به‌جاي اين كه قبض برايمان بيايد، از پيامك‌هاي تلفن همراه يا اي‌ميل استفاده كنيم. وقتي هم به رسيدِ بانك نيازي نداريم، آن را نگيريم! به همين سادگي!

محصولات سبز

خيلي از محصولات، استانداردهايي دارند كه هميشه رعايت نمي‌شوند. با گشت‌و‌گذاري در اينترنت مي‌توانيم از مواد شيميايي مصرف شده در محصولات شوينده آگاهي پيدا كنيم و از اين به بعد از نمونه‌هاي كم‌خطر براي محيط‌زيست خريداري كنيم.

زماني براي كاشتن

چه كار خوب و دلپذيري! كاشتن گياه! درباره‌ي گياهان آپارتماني تحقيق كن و براي گوشه و كنار خانه به فكر يك گياه باش. براي ساختن گلدان‌هاي خلاقانه از مواد بازيافتي هم مي‌توان استفاده كرد. از آن كارها كه با ديدنِ نتيجه‌اش، خستگي از بدنت بيرون خواهد رفت!

کد خبر 304987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha