همشهری آنلاین: مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد، با بیان این که بیش از هفت هزار و ۵۷۵ نشریه مجوز فعالیت دارند، گفت: یک سوم این نشریات دولتی یا از بودجه عمومی استفاده می‌کنند.

روزنامه ایران؛۱۶ تیر

به گزارش ايرنا؛ حسن محرابی در رابطه با صدور مجوز نشريات گفت: با مجموعه اقدامات در نظر گرفته شده در این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدور مجوزها به کمترین زمان ممکن در صف انتظار رسیده است.

او از در نوبت بودن یکهزار و 256 درخواست نشریه خبر داد و پیش بینی کرد: تا پایان سال جاری این تعداد به 9 هزار نشریه افزایش یابد.

محرابی اضافه کرد: بر اساس آمار موجود هم اکنون 66 روزنامه به صورت روزانه و اغلب به صورت سراسری منتشر می‌شود که از این تعداد 18 روزنامه دولتی یا بیشتر از بودجه عمومی استفاده می کنند.

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد در ادامه با بیان این که دستگاه اطلاع رسانی دولتی باید روابط عمومی‌ها باشند و با ابزاری اطلاعات و اخبار را در اختیار عموم قرار دهند، گفت: آنها می‌توانند علاوه بر این، از طریق سایر رسانه‌ها اقدام به اطلاع رسانی کنند.

به گفته او، در قانون نیز پیش بینی شده اگر دستگاه دولتی در صدد انتشار اطلاعات خود است؛ باید از طریق بولتن داخلی اقدام به این عمل کند که این نیز (انتشار بولتن داخلی) نباید انتشار عمومی داشته باشد، 48 صفحه باشد، قیمت گذاری نشود و رنگی هم نباشد.

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های وزارت ارشاد تصریح کرد: هدف از این اقدام‌ها این است که هزینه اضافی به دولت تحمیل نشود یا امور از طریق بخش غیردولتی و خصوصی انجام شود.

محرابی به مطالعه سابقه چاپ نشریات در گذشته هم اشاره کرد و گفت: در گذشته نشریات دولتی کمتر داشتیم و اکثر نشریات خصوصی اداره می‌شدند؛ از این رو تعداد نشریات دولتی فعلی قابل مقایسه با گذشته نیست.

او در ادامه به بودجه‌های در نظر گرفته شده توسط دولت برای این گونه نشریات اشاره کرد و گفت: هم اکنون دولت خود یک بودجه از طریق کمک یارانه در نظر می‌گیرد و بودجه‌ای نیز از سوي ذی حساب‌های برخی دستگاه‌های دولتی برای نشریات در نظر گرفته می شود لذا میزان بودجه تخصیص داده شده مشخص نیست.

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد در ادامه به برخی چالش‌های رسانه داری توسط دولت اشاره کرد و گفت: با توجه به حجم انبوه کارهای دولت و مشغله فراوان دولت یازدهم، فرصتی برای رسانه داری برای دولت باقی نمی‌ماند.

محرابی در ادامه با بیان این که کثرت و فراوانی رسانه‌های دولتی خیلی مناسب نیست، گفت: توجیه برخی از درخواست کنندگان دریافت مجوز رسانه و نشریه دولتی این است که آنها درصددند اخبار و اطلاعات مجموعه خود را از طریق رسانه‌شان منتشر کنند که این هم برای همه دستگاه‌های موجود عملی نخواهد بود.

او گفت: براین این باوریم که رسانه برای انتشار عمومی باید استقلال عمل داشته باشد لذا رسانه‌ای که در اختیار یک دستگاه باشد دیگر استقلال و آزادی عمل بویژه در انتشار اخبار و اطلاعات ندارد و باید براساس مصلحت اندیشی دستگاه مربوط اقدام به انعکاس اخبار و اطلاعات دستگاه خود نماید.

به گفته او، چنانچه روابط عمومی ها فعال باشند و ارتباط خود را با رسانه ها حفظ نمایند و به تقویت این ارتباط فکر کنند، به طور یقین اخبار و اطلاعات خیلی سریع تر در اختیار عموم قرار می گیرد و در این صورت نیازی به نشریه و رسانه مستقل وجود نخواهد داشت.

به گفته محرابی، خیلی‌ها علت درخواست خود را برای راه اندازی نشریه حمایت و کمک مالی دولتی عنوان کرده یا گاهی علت درخواست خود را برای راه‌اندازی نشریات دولتی دریافت یارانه بیشتر و تضمین دار شدن فروش و توزیع نشریه خود عنوان می کنند.

محرابی، استفاده نکردن از کادر و نیروهای متخصص، توانمند و آموزش دیده در این گونه نشریات را از دیگر آسیب‌ها برشمرد و گفت: به عنوان مثال در نشریات متعلق به وزارتخانه‌ها عموما کادر رسانه ای آن نشریه را کارکنان خود دستگاه مربوطه به جای کادر حرفه‌ای و متخصص تشکیل می دهند از این رو حداقل استفاده از این گونه نشریات می‌شود و مخاطب خود را رفته رفته از دست می دهند و به ناچار آنها نشریه خود را در داخل مجموعه یا در جاهای خاص و دستگاه‌های مختلف توزیع می‌کنند که فقط نامی از نشریه وجود داشته باشد.

به گفته محرابی، خیلی از نشریات امروز فقط نامی از آنها هست و وجود خارجی و فیزیکی بر روی کیوسک‌های روزنامه فروشی از آنها دیده نمی شود.

امروز با بروز و ظهور شبکه‌های ارتباطی بویژه شبکه‌های اجتماعی دیگر افراد نیاز خبری و دسترسی به اطلاعات را از این طریق به دست می‌آورند و لذا رفته رفته نقش نشریات در کشور کم‌رنگ‌تر می‌شود و در نتیجه کثرت نشریات فقط هزینه تراشی برای دولت خواهد بود.

کد خبر 304881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha