همشهری آنلاین: طرح خرید نشریات برگشتی، اشتراک نیم بها و سایر طرح‌هایی که معاونت مطبوعاتی از سال گذشته تا کنون پیگیر اجرای آنها بوده است در نهایت به اقتصاد مطبوعات کشور بویژه نشریات بخش خصوصی کمک بسیاری می‌کند.

ندا عابد، مدیر مسئول ماهنامه «آزما» و دوهفته نامه «خانه بخت» درباره طرح خرید مجلات برگشتی که معاونت مطبوعاتی اجرای آن را از اواخر سال گذشته شروع کرد، اظهار داشت: هربار شرکت های توزیع حجم مجله های برگشتی را به ما می دهند از هدر رفت بخشی از زحمات خود و همکارانم ناراحت می شدم اما با اجرای این طرح دیگر این نگرانی وجود ندارد و اطمینان داریم این زحمات در مکان هایی که امکان و فضای مطالعه وجود دارد در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه هنوز برای ارائه ارزیابی کلی از آثار و نتایج اجرای این طرح در جامعه زود است، تصریح کرد: بخشی از آنچه مدنظر معاونت مطبوعاتی بوده، بهبود فضای فکری جامعه است که یقینا اتفاق خواهد افتاد اما اینکه اهداف طرح تاکنون به چه میزانی محقق شده است را باید از مخاطبان و جامعه هدف این طرح پرسید.

به گفته مدیرمسئول مجله آزما، برای اینکه هر مجله به تناسب موضوع و تخصصی که دارد به مخاطبان واقعی خود برسد بهتر است در ابتدا نظرسنجی و فضاسنجی های لازم انجام و مراکز هدف طبقه بندی شده و در نهایت مجلات برای آن ها ارسال شود. در این صورت است که هم به مخاطبان احترام بیشتری گذاشته می شود و هم هزینه ها به هدر نمی رود.

این فعال مطبوعاتی در پایان با اشاره به اینکه هر طرحی در ابتدا ممکن است نقص ها و ناپختگی هایی داشته باشد اظهار کرد: در صورتیکه تعامل و هماهنگی بین مدیران رسانه ها و سیاستگذاران مطبوعات کشور بیشتر شود چنین طرح هایی با کمترین میزان خطا تدوین و به اجرا در خواهد آمد و باید امیدوار بود با نگاه حمایتی دولت، این طرح ها که هم کمک به اقتصاد مطبوعات است و پرداخت غیرمستقیم و هدفمند یارانه ها و هم کمک به توسعه مطبوعات و ترویج فرنگ مطالعه در میان مردم، تداوم داشته باشد و روز به روز بهتر و فراگیرتر شود.

شایان ذکر است در حال حاضر 560 نشریه در طرح اشتراک نشریات کشور حضور دارند که در سال گذشته اعتباری بالغ بر 11 میلیارد تومان برای خرید و توزیع این نشریات هزینه شد ضمن اینکه ٣٥١ هزار اشتراک در حال حاضر بر روی سایت اشتراک ثبت شده است.

همچنین در طرح خرید مجلات برگشتی، بالغ بر 250 هزار نسخه از نشریات عضو با اعتباری بالغ بر 240 میلیون تومان خریداری و به صورت رایگان در اختیار مراکز عمومی - فرهنگی قرار گرفته است. تا پایان اسفند ماه 105 نشریه در این طرح ثبت نام کرده اند.

کتابخانه ها، کانون های فرهنگی هنری مساجد، پایانه های مسافربری ریلی جاده ای، خوابگاههای دانشجویی، زندان ها و ندامتگاه ها و کانون های اصلاح و تربیت، سالن انتظار بیمارستان ها و مراکز درمانی، کمپ های ترک اعتیاد، بهزیستی، خیریه ها و... از جمله مراکزی هستند که در اولویت دریافت این بسته های فرهنگی رایگان هستند.

کد خبر 331042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha