همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت بهداشت تسهیلات ویژه‌ای برای محمدرضا شجریان تدارک دیده و درمان وی در ایران ادامه دارد.

حسین نوش‌آبادی

به گزارش ایسنا، نشست خبری «حسین نوش‌آبادی»، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران در حالی پیش از ظهر امروز (دوشنبه 29 شهریور) برگزار شد که وی در این نشست درباره موضوعاتی چون لغو مجوز نشریه "یالثارات"، حضور نشریه‌های تحریم‌کننده نمایشگاه مطبوعات سال گذشته در دوره جدید، امیدواری به درخشش «فروشنده» در جوایز اسکار، پیگیری حقوق قربانیان فاجعه منا، معافیت مالیاتی ناشران و چاپخانه‌داران و ... صحبت کرد.

  • تسهیلات ویژه‌ وزارت بهداشت برای شجریان

«نوش‌آبادی» در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره آخرین وضعیت محمدرضا شجریان بیان کرد: طبق پیگیری خانواده ایشان و رضایت پزشکان در آمریکا، آقای شجریان به تهران منتقل شد و با توجه به تسهیلات ویژه‌ای که وزارت بهداشت تدارک دیده، درمان‌شان در کشور ادامه دارد.

او درباره اینکه آیا در صورت بهبود حال این هنرمند امکان برگزاری کنسرت فراهم می‌شود یا خیر؟ گفت: شرایط جسمانی ایشان اجازه چنین کاری را نمی‌دهد که چنین چیزی مطرح شود و البته درخواستی هم نبوده است. در حال حاضر سلامتی ایشان بسیار مهم است و خانواده هم همین را دنبال می‌کنند. هرچند همایون شجریان با توجه به شایستگی‌های خود در مجامع هنری حضور دارد و این نقش را خوب ایفا می‌کند. او توانسته نماینده خوش‌نامی برای موسیقی ایران و ادامه راه پدرش باشد.

  • "یالثارات" مجوزی برای فعالیت ندارد

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین در این نشست گفت: موضع وزارت ارشاد درباره هتاکی‌های نشریه یالثارات قبلا اعلام شده و همان نظر هیات نظارت بر مطبوعات است که مجوز انتشار این نشریه را لغو و از فهرست نشریات دارای مجوز خارج کرده است. لذا این نشریه را به لحاظ قانونی جزو نشریات دارای مجوز نمی‌دانیم.

او ادامه داد: این لغو مجوز در هیاتی صورت گرفته که اعضایش متشکل از نمایندگان سه قوا و حوزه علمیه هم است و این موضع را همچنان اعلام می‌کنیم. البته برخی هنرمندان با توجه به هتک حرمت صورت گرفته شکایت کرده‌اند که براساس وظایف قوه قضاییه به آن رسیدگی خواهد شد.

  • از تعطیلی سایت‌ها استقبال نمی‌کنیم

نوش‌آبادی درباره موضع وزارت ارشاد درباره فیلترشدن برخی سایت‌های خبری گفت: وزارت ارشاد اصولا از تعطیلی و فیلتر کردن سایت‌ها استقبال نمی‌کند، اما نهادهای دیگر هم بنا به وظایف داتی اقداماتی انجام می‌دهند، به ویژه در بحث تخلفات در فضای مجازی و دستگاه قضا براساس قانون این اختیار را دارد. این تصمیم مربوط به شورای عالی مجازی نبوده است.

  • رشد ۲۵ درصدی برای حضور در نمایشگاه مطبوعات

وی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری نمایشگاه مطبوعات هم اظهار کرد: امسال رشد ۲۵ درصدی برای شرکت در نمایشگاه داریم و با توجه به استقبال نشریات محلی استان‌ها، نمایشگاه در دو طبقه برگزار می‌شود و مطمئنم امسال از نظر استقبال، حضور مردم رکورد می‌زند. ضمن اینکه اکثر رسانه‌هایی که در سال قبل جشنواره را تحریم کرده بودند، امسال ثبت‌نام کرده‌اند.

نوش آبادی درباره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران نیز گفت: اصولا وزارت ارشاد با توسعه تشکل‌ها مخالف نیست و بستری را برای توسعه کمّی و تقویت آنها فراهم می‌کنیم.

  • «فروشنده» با دست پر از اسکار برمی‌گردد

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره معرفی فیلم «فروشنده» به اسکار گفت: انتخاب این فیلم توسط هیات انتخاب با اکثریت آرا صورت گرفته و ما از آن خوشحالیم. امیدواریم این فیلم بتواند نماینده شایسته‌ای برای سینمای ایران در بزرگترین رقابت سینمایی جهان باشد و با دست پر از این رویداد برگردد.

او خاطرنشان کرد، این انتخاب به معنای نادیده گرفتن ارزش‌های سایر فیلم‌هایی که نامزد بودند نیست.

  • اولویت ما برای ارکستر ملی «آقای فخرالدینی» است

نوش‌آبادی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به اینکه آیا کنسرت ملی منحل شده است؟ گفت: براساس تفاهمنامه‌ی حدود یک سال و نیم قبل، مدیریت ارکستر ملی و سمفونیک به بنیاد رودکی واگذار شد. در این راستا مسایل و مشکلات ارکستر سمفونیک زودتر حل و فصل و مدیریت آن به شهداد روحانی سپرده شد.

او افزود: در رابطه با ارکستر ملی مذاکراتی با آقای فخرالدینی صورت گرفت، ولی نتیجه قطعی هنوز اعلام نشده است؛ هرچند اولویت ما ایشان است. با این حال فعلا مدیریت هر دو ارکستر به طور مستقل زیر نظر بنیاد رودکی است و برای ارکستر سمفونیک تهران 60 نوازنده و ارکستر ملی 40 نوازنده انتخاب شده‌اند و قرارداد هم بسته شده است.

وی ادامه داد: به فراخور برنامه‌ها، نوازنده مهمان هم دعوت خواهد شد، اما بودجه هرکدام مستقل است.

  • واکنش به اعتراض‌ها برای انتقال آثار هنری به خارج از کشور

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه نشست درباره اعتراض برخی هنرمندان هنرهای تجسمی برای ارسال تعدادی از آثار موزه هنرهای معاصر به خارج از کشور و بررسی نشدن این موضوع در مجلس شورای اسلامی گفت: من نامه تعدادی از این هنرمندان و انتقاداتی که نسبت به ارسال آثار موزه هنرهای معاصر به خارج از کشور داشتند را دیدم. این برنامه براساس تفاهم‌نامه‌ای با موزه هنرهای معاصر و دو موزه رم و برلین انجام می‌شود تا بخش‌هایی از گنجینه موزه در آذر و دی‌ماه امسال در آنجا به نمایش گذاشته شود.

او با اشاره به اینکه در مجموع 30 اثر از این موزه به دو کشور آلمان و ایتالیا ارسال خواهد شد، گفت: از این مجموع، 30 اثر ایرانی و 30 اثر خارجی است که البته در تفاهم‌نامه تضمین‌های لازم برای صیانت از آثار اخذ شده و با توجه به دغدغه بجایی که هنرمندان دارند، تأکید می‌کنم که تفاهم‌نامه کاملا جدی است و هرگونه تعرض، ضبط و تبدیل آثار به بدل منتفی است.

  • اجازه فراموشی حادثه منا را نمی‌دهیم

نوش‌آبادی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به مسئولیت نپذیرفتن عربستان نسبت به فاجعه منا و به نتیجه نرسیدن پیگیری‌های انجام شده، دولت قرار است چه کاری برای قربانیان این حادثه انجام دهد، اظهار کرد: در این راستا کارگروهی به ریاست وزارت امور خارجه و با همکاری سازمان حج و زیارت و سایر نهادهای ذی‌ربط تشکیل شده و از همه ظرفیت‌ها برای پیگیری حقوق قربانیان این حادثه استفاده می‌شود. تاکنون 450 وکالت‌نامه از طرف خانواده قربانیان حادثه منا ارائه شده و رایزنی‌های فراوانی هم برای معرفی وکلایی در عربستان صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه شکایتی از طرف نیروی انتظامی ایران به پلیس اینترپل برای تأمین حقوق ناشی از این حادثه صورت گرفته افزود: سازمان حج و زیارت 800 مصاحبه را با شاهدان عینی این حادثه انجام داده و دولت مصمم است تا از هر وسیله و امکانی برای پیگیری حقوق جان‌باختگان این فاجعه استفاده کند و به هیچ‌وجه اجازه فراموشی این اتفاق را نمی‌دهیم.

  • درباره ضوابطِ حوزه نشر هیچ مسامحه‌ای نمی‌شود

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره انتشار کتاب «تمشک‌های خیس» از یکی از اساتید دانشگاه فردوسی که ادعا شد محتوای غیراخلاقی دارد، گفت: اصولا ضوابط و مقرراتی که در حوزه نشر وجود دارد، همچنان مانند گذشته اعمال می‌شود و هیچ مسامحه‌ای در خصوص عدول از این چارچوب‌های دینی و اخلاقی نباید صورت بگیرد. وزارت ارشاد هم در اجرای قانون اهل مسامحه نیست و طبق قانونی که مصوب شده با تقویت ممیزی کتاب کارها دنبال می‌شود.

او اضافه کرد: اگر گزارشی مبنی بر تخلف دریافت شود رسیدگی می‌شود.

  • معافیت مالی چاپخانه‌داران و ناشران

نوش‌آبادی درباره معافیت مالی چاپخانه‌داران هم گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت اقتصاد و دارایی تفاهم‌نامه‌ای داشت تا تشکل‌های فرهنگی از مالیات معاف شوند. این اتفاق علیرغم فراز و نشیب‌هایی که داشت به صورت رسمی اجرا می‌شود، اما در این رابطه حقوق ناشران نادیده گرفته شده بود که قرار است چاپخانه‌داران و ناشران هم به این فهرست معافیت اضافه شوند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد درباره تصویب قانون مطبوعات در مجلس که پیش از این اخبار مربوط به آن منتشر شد، اظهار کرد: در آیین‌نامه جدید، چند موضوع اهمیت بیشتری دارد که یکی از آن‌ها به بحث رسانه اجاره‌ای اشاره شده و بر این موضوع تأکید شده است که اگر صاحب امتیازی می‌خواهد رسانه‌اش را اجاره دهد، باید به صورت کتبی درخواست دهد و اگر تصویب شد، اجاره‌کننده هم اختیارات و وظایف صاحب امتیاز را به طور کامل و مشخص خواهد داشت.

  • اهدای نخستین جایزه نشان ایثار و رسانه

حسین نوش‌آبادی در این نشست که ابتدا با اعتراض اهالی رسانه نسبت به تأخیر در شروع آن همراه بود چند خبر را اعلام کرد که از آن جمله به اهدای نخستین جایزه نشان ایثار و رسانه در دو بخش رسانه برتر و آثار برتر می‌توان اشاره کرد.

به گفته او تمام رسانه‌های مکتوب و مجازی می‌توانند تا پایان آذر آثار خود را در حوزه ایثار به معاونت مطبوعاتی ارسال کنند.

او همچنین خبر داد که در همین راستا جشنواره دائمی فیلم و عکس علوی به صورت مجازی برگزار می‌شود که این جشنواره مردمی و رسانه‌ای خواهد بود.

نوش‌آبادی علاوه‌بر این گفت: میان وزارت ارشاد و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس تفاهم‌نامه‌ای امضا شده که در آن به حفظ و بهره‌برداری از آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و ثبت حماسه‌های ماندگار اقدام خواهد شد.

همچنین از دیگر توافقات این تفاهم‌نامه حمایت از نهضت ترجمه آثار مکتوب دفاع مقدس، حمایت از فعالیت‌های فرهنگی تشکل‌های مردم نهاد، حمایت مادی و معنوی خبرنگاران و خبرگزاری دفاع مقدس و حمایت از خرید و توزیع کتب و محصولات فرهنگی حوزه دفاع مقدس گنجانده شده است.

  • برگزاری اولین نمایشگاه لباس عاشورایی

او در پایان با اشاره به فرارسیدن ماه محرم اعلام کرد: نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس همزمان با دهه دوم ماه محرم در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

کد خبر 346885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha