همشهری آنلاین: وزیر بهداشت برگسترش همکاری‌های ایران و افغانستان در حوزه‌های آموزش پزشکی، بهداشت عمومی و همچنین دارو و درمان تاکید کرد.

دکتر قاضی زاده هاشمی

به گزارش ايسنا، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم امضای تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و وزارت صحت عامه افغانستان که شب گذشته در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار داشت: تجربیات ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت می‌تواند در اختیار کشور افغانستان قرار گیرد.

وی با ابراز خرسندی از کسب رای بالای وزیر صحت عامه افغانستان در پارلمان این کشور تصریح کرد: وزیر صحت افغانستان برای ارتقاء خدمات بهداشتی و درمانی و همچنین دسترسی بیشتر مردم به دارو بسیار مصمم هستند.

وزیر بهداشت افزود: امیدواریم در قالب همکاری‌های G5 (گروهی متشکل از سازمان بهداشت جهانی، ایران، عراق، افغانستان و پاکستان) و همچنین همکاری دو طرفه بین وزارت بهداشت ایران و وزارت صحت عامه افغانستان در حوزه بیماری‌های واگیر که یکی از مشکلات اصلی است، بتوانیم کارگروهی را مشخص و بخشی از مشکلات این بخش را کاهش دهیم.

هاشمی اجرای این تفاهم نامه را فرصت بسیار مناسبی برای صنعت داروسازی دانست و گفت: با توجه به اعتماد مردم افغانستان به طب و داروی ایرانی، شرکت های دارویی ایران می توانند در بازار این کشور حضور پیدا کنند و این حضور می‌تواند در جهت توانمندسازی نیروی انسانی افغانستان باشد تا آنها در آینده علاوه بر تولید دارو، بتوانند در حوزه صادرات دارو نیز فعالیت کنند.

بنابر اعلام وب‌دا، هاشمی با تأکید بر ضرورت حضور بخش خصوصی ایران در افغانستان گفت: از بخش خصوصی تقاضا دارم تا علاوه بر در نظر گرفتن منافع اقتصادی، به منافع ملی نیز توجه داشته باشند. بنابراین سرمایه گذاری در افغانستان با توجه به گذر این کشور از شرایط سخت، مقرون به صرفه خواهد بود.

وزیر بهداشت از تشکیل کمیته‌ای مشترک برای پیشگیری از ورود بیماری‌های واگیر از طریق مرزها به ایران خبر داد و گفت: مقرر شده است تا افرادی که قصد ورود به ایران را دارند در خاک کشور افغانستان مسیر قرنطینه و ایمن‌سازی را طی کنند تا شاهد ورود بیماری‌هایی مانند سل، وبا و فلج اطفال به کشور نباشیم.

وی با اشاره به سابقه طولانی تربیت نیروی انسانی افغانستانی در قبل و بعد از انقلاب در ایران، خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از فرزندان افغانستان در رشته‌های مختلف مانند علم طب در ایران تحصیل کرده‌اند و در حال حاضر مشکلاتی در تامین هزینه‌های تحصیلی دارند که امیدواریم بتوانیم با تصمیم هیات امنای دانشگاه‌ها تسهیلاتی را برای آنها در نظر بگیریم.

هاشمی با بیان اینکه ما به منافع و مصالح بلند مدت دو ملت توجه داریم، ابراز امیدواری کرد: در این دوره شاهد اقدامات عملی در زمینه اجرای تفاهم نامه امضا شده باشیم.

وزیر بهداشت حضور هیات افغانی در ایران همزمان با روز پزشک را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد تا همکاری‌های متقابل دو کشور ادامه یابد و با اجرای این تفاهم نامه مشکلات مردم افغانستان را کاهش داد.

کد خبر 304873

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha