همشهری آنلاین: مدیرکل سازمان جهانی بهداشت طرح تحول نظام سلامت را الگویی بسیار مناسب برای ارائه به سایر کشورها خواند و ضمن اشاره به تحریم‌های ایران گفت: هرکاری که تحت اختیارمان باشد انجام می‌دهیم تا از بیماران ایرانی حمایت کنیم تا به داروهای لازم دسترسی داشته باشند.

فوچان

به گزارش خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر مارگارت فونگ فوچان در نشستی با وزیر بهداشت و معاونان وی به سوالات خبرنگاران ایرانی پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با ارزیابی‌اش از چگونگی اجرای طرح تحول نظام سلامت در ایران گفت: از دولت جمهوری اسلامی ایران بابت دعوت از من تشکر می‌کنم چراکه این سفر باعث شد که کارهای عالی ایران در حوزه سلامت را به چشم خود ببینم. دولت توجه زیادی به بخش سلامت و بهبود سلامت مردم به ویژه در مناطق روستایی از طریق آموزش‌های ابتدایی و ارائه خدمات مرتبط با سلامت دارد.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ادامه داد: برنامه تحول نظام سلامت که اخیرا در بخش‌های مختلف در ایران اجرا شده، واقعا مدل و الگوی خوبی برای سایر کشورهاست؛ البته تجربه به ما نشان داده که هر دولتی که برنامه اصلاحات در نظام سلامت را اجرا می‌کند باید تعهد سیاسی نیز در قبال آن برنامه‌ها داشته باشد. خوشبختانه ایران از این ظرفیت برخوردار است و رییس جمهور شما شخصا به مساله سلامت مردم توجه می‌کند.

فوچان با تاکید بر اینکه در این مسیر تنها مساله تعهد سیاسی کافی نیست و بودجه هم نیاز است، افزود: سلامت به منابع نیاز دارد تا به این ترتیب افراد بتوانند به خدمات پیشگیرانه و همچنین درمانی دسترسی داشته باشند. البته مهم آن است که چنین برنامه‌هایی به خوبی اجرا شده و خوب پیش برود.

وی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت از طرح تحول سلامت در ایران حمایت می‌کند، تصریح کرد: ما به این برنامه افتخار می‌کنیم. شاید دو سال آینده مجددا به ایران بیاییم و ارزیابی مجددی از این برنامه خواهیم داشت. هر دولتی که به تعهدات خود در حوزه سلامت عمل کند، بی‌تردید مزایای آن متوجه مردم آن کشور خواهد بود.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به سوالی درباره رتبه پزشکی ایران در منطقه مدیترانه شرقی گفت: همه می‌خواهند بدانند که عملکردشان چطور است. 149 کشور عضو سازمان جهانی بهداشت هستند که 22 کشور آن مربوط به خاورمیانه است. ایران در منطقه خاورمیانه رتبه بالایی دارد؛ به طوری که امید به زندگی در ایران افزایش یافته و وضعیت سلامت مردم بهبود یافته است.

فوچان در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا درباره عملکرد سازمان جهانی بهداشت در روزهای سخت دارویی در ایران به دنبال تحریم‌های اعمال شده، گفت: موضوع بسیار مهمی را مطرح کردید من به کشورهای دیگر هم رفته‌ام و مسائل مشابه به دلیل تحریم‌ها را شاهد بوده‌ایم. سازمان جهانی بهداشت صراحتا اعلام کرده که سلامتی حق همه مردم است. این موضوع در اساسنامه سازمان جهانی بهداشت نیز آمده است. دارو هم یک مساله جهانی است و حق دسترسی به دارو نباید از هیچ‌کسی در هیچ جای دنیا گرفته شود. بنابراین هرکاری که از دستمان بر بیاید در این باره انجام می‌دهیم.

وی تاکید کرد: ما از بیماران ایرانی حمایت می‌کنیم تا آنها به دارو دسترسی داشته باشند از طرف دیگر ایران ظرفیت‌های عظیمی در زمینه علوم دارویی دارد. محققان عالی در زمینه تولید دارو در ایران فعال هستند. بنابراین دولت باید از این مزیت استفاده کند و لازم است در زمینه توسعه تحقیق و پژوهش بیشتر برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ضرورت‌های طرح تحول سلامت در ایران گفت: در زمینه اصلاحات سلامت باید ببینیم که چه موضوعی برای مردم از همه مهم‌تر است تا براساس اولویت‌ها تصمیم‌گیری شود. دولت شما مسائل مهمی را مدنظرقرار داده است. به عنوان مثال سعی کرده هزینه‌های مردم را در امر سلامت کاهش دهد. همچنین به من گفته شده که منابع بیشتری را به حوزه سلامت اختصاص داده‌اند و میلیون‌ها نفر از افرادی که بیمه خدمات درمانی نداشته‌اند، تحت پوشش قرار گرفته‌اند. این دو موضوع بسیار مهم است.

فوچان افزود: براین اساس مشاهده می‌کنید که اکنون هیچ فردی وجود ندارد که به دلیل هزینه‌های درمانی دچار فقر شود. دولت شما در 18 ماه گذشته پیشرفت‌ها و دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته است. البته می‌دانم که وزیر بهداشت شما نیز فردی بسیار متعهد است تا به این ترتیب بتواند مدیریت بیمارستان‌ها را بهتر کرده و کارآیی‌شان را افزایش دهد.

وی در ادامه صحبت‌هایش افزود: از این فرصت استفاده می‌کنم و به مردم می‌گویم که سلامت وظیفه‌ای است فردی. دولت به تنهایی نمی‌تواند نیازهای سلامتی را برطرف کند. هر فرد و هر خانواده باید اقداماتی را انجام دهد تا بتواند خود را سالم نگه دارد. به عنوان مثال دخانیات و الکل نباید مصرف شوند. فعالیت بدنی باید افزایش یابد و افراد سبک زندگی اسلامی را در پیش بگیرند. می‌بینید که اینها اقدامات ساده‌ای است که هر فرد می‌تواند با انجام آنها سالم بماند. البته تغییرات رفتاری هم مهم هستند و این رفتارهای سالم باید به جامعه تزریق شود که این مسئولیت هم برعهده دولت است.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره هدفش از سفر به ایران گفت: به عنوان مدیرکل سازمان جهانی بهداشت وظیفه دارم به نقاط مختلف دنیا سفر کرده و مباحث مربوط به سلامت کشورها را ارزیابی کنم. سازمان جهانی بهداشت به عنوان آژانسی تخصصی می‌خواهد که تجربیات موفق کشورها را به عنوان الگو در اختیار دنیا قرار دهد. ما باید اقدامات کشورها را ببینیم و چالش‌های موجودشان را بشناسیم.

فوچان افزود: در مورد ایران باید بگویم که در تمام اسنادی که توانسته‌ام مطالعه کنم، مشاهده کردم که دولت ایران در مسیر درستی در زمینه سلامت حرکت می‌کند و برنامه تحول سلامت برنامه خوبی است. موضوعی که من را تحت تاثیر قرار داد آن است که دولت درک صحیحی از سیاست منسجم در قبال سلامت دارد. در این میان به فقرا و افراد کم درآمد توجه شده است. همچنین بیماری‌های غیرواگیر در این برنامه مورد توجه قرار گرفته‌اند چراکه 74 درصد مرگ‌ها در ایران به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های ریوی است. این در حالی است که با سبک زندگی مناسب می‌توان از بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: در زمینه آموزش نیز در کشور شما کارهای خوبی انجام شده است. بازهم تاکید می‌کنم سلامت و بهداشت فقط مربوط به وزارت بهداشت نیست و جامعه باید در آن دخیل باشد. اگر دولت‌ها در زمینه سلامت ضعیف عمل کنند بی‌تردید کل جامعه آسیب خواهد دید.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر که قرار است فردا با حضور رییس جمهور رونمایی شود، گفت: برنامه تحول سلامت یک نقشه راه برای ایران است و نشان می‌دهد که دولت باید در این حوزه چه کند. البته مهم‌تر آن است که دولت بتواند این برنامه را به خوبی اجرا کند. سند بیماری‌های غیرواگیرهم بسیار خوب است. دو سال آینده که به ایران بازمی‌گردم بی‌تردید چک خواهم کرد تا مشخص شود دولت به وعده‌هایش در این حوزه عمل کرده است یا خیر؟

فوچان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره موضع سازمان جهانی بهداشت در قبال کمک‌های بشردوستانه ایران به کشورهای یمن و سوریه گفت: ما در خاورمیانه 22 عضو داریم که بیش از سه کشور آن دچار بحران هستند. از ایران و دیگر کشورهای منطقه به دلیل حمایت‌های بشردوستانه به یمن، سوریه و عراق تشکر می‌کنم. این اقدامات در همبستگی با مردم این مناطق بسیار خوب است. سازمان جهانی بهداشت یکی از آژانس‌هایی است که تحت نظارت سازمان ملل اقداماتی را انجام داده و در نهایت سعی خود را انجام می‌دهیم که همه مردم به بهداشت و سلامت دسترسی داشته باشند. ما نقش بی‌طرفانه‌ای داریم و برایمان مهم نیست که کشورها چه وابستگی و چه نژادی دارند. مهم آن است که سلامت برای همه مردم در دسترس باشد. ما از تمام طرف‌ها درخواست کرده‌ایم که به سلامتی مردم احترام بگذارند.

به گزارش ایسنا در ادامه، دکتر علاء الوان مدیر منطقه‌ای مدیترانه شرقی در سازمان جهانی بهداشت نیز درباره طرح تحول سلامت در ایران گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در هر کشوری بهبود پوشش جمعیتی در زمینه درمان است. هدف نهایی هر کشوری همین موضوع است. برهمین اساس به نظر می‌رسد برنامه تحول نظام سلامت در ایران بسیار عالی است. به طوری که طی 15 ماه گذشته پوشش‌ها در حوزه درمان افزایش یافته است. این دستاورد بزرگ و ابتکار خوبی است که دولت به خرج داده و از آن حمایت سیاسی هم می‌شود.

مدیر منطقه‌ای مدیترانه شرقی در سازمان جهانی بهداشت طرح تحول نظام سلامت در ایران را الگویی برای دیگر کشورهای منطقه خواند و گفت: متخصصان برتر سازمان جهانی بهداشت در ایران حضور دارند و با شما کار می‌کنند. ما در اجرای این برنامه همکاری خوبی با وزارت بهداشت ایران داریم و تلاش می‌کنیم که در فاز دوم این برنامه که تمرکز در مراقبت‌های اولیه سلامت و بیماران سرپایی است، کمک‌های لازم را داشته باشیم. ایران در حوزه سلامت طی یک سال گذشته دستاوردهای بزرگی داشته و ما علاقه‌مند هستیم که با ایران کار کنیم.

کد خبر 301773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha