همشهری آنلاین: قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها در تشریح گام چهارم طرح تحول سلامت که در حوزه آموزش پزشکی اجرا می‌شود، گفت: مهمترین موضوع در این برنامه بحث سند آمایش سرزمینی است.

طرح تحول سلامت

به گزارش فارس، دكتر حسن امامی رضوی با بيان اين مطلب افزود: بر اساس سند آمايش سرزميني و تقسیم کشور به 10 منطقه بزرگ، توسعه رشته‌ها را دنبال خواهیم کرد. با توجه به این سند سعی می‌شود پیشرفت و توسعه متوازن رشته‌هاي حوزه سلامت در تمام کشور ایجاد شود و توسعه فقط به تهران و برخی کلانشهرها محدود نشود.

قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در امور دانشگاه‌ها ادامه داد: تحولات کیفی در حوزه آموزش پزشکی مطرح است و این موضوع در حیطه تخصصی بیشتر دنبال می‌شود به طوری که تغییرات و اصلاح برنامه‌های آموزشی دنبال خواهد شد.

امامی رضوی گفت: اصلاح مکانیزم‌های نظارتی در حوزه آموزش و اصلاح فرآیندهای ارائه خدمات آموزشی در بیمارستان‌ها از دیگر برنامه‌های طرح تحول سلامت در حوزه آموزش است.

وي ادامه داد: به تازگی معاونت آموزشی نیز برنامه اعتباربخشی آموزشی بیمارستان‌ها را ابلاغ کرد که مکمل برنامه اعتباربخشی در بخش درمان خواهد بود.

  • توسعه رشته‌هاي حوزه سلامت با تاكيد بر رشته‌های بین‌رشته‌ای

امامی رضوی تصریح کرد: همچنین نوع توسعه رشته‌ها در مناطق برنامه‌ دیگری است که دنبال می‌شود و با دیدگاه آمایش سرزمینی قرار است توسعه یابند. این توسعه به ویژه در حوزه رشته‌های بین‌رشته‌ای خواهد بود چرا که باعث توسعه علم و فناوری می‌شوند.

  • كاهش ظرفيت پذيرش دانشجو در برخي دانشگاه‌ها

وی در مورد توسعه کمی رشته‌ها نیز گفت: اینکه بگوییم افزایش کمی رشته‌ها اصلا دنبال نمی‌شود مطرح نیست چرا که توسعه کمی متوازن خواهد شد و اگر در برخی مناطق بخواهیم توسعه‌ای ایجاد کنیم رشته جدید راه‌اندازی خواهیم کرد. اما این راه‌اندازی با در نظر گرفتن نیاز تخصصی به رشته خواهد بود؛ به طوریکه ظرفیت‌ها را در برخی دانشگاه‌ها کم و به برخی دیگر خواهیم داد.

  • توقف پذيرش دانشجو در رشته محل‌هاي كم كيفيت

امامی رضوی تاکید کرد: نظارت بر کیفیت رشته‌ها بسیار موثر است حتی ممکن است پذیرش در برخی رشته‌ها را به دلیل کاهش کیفیت آنها تعطیل کنیم.

  • توقف توسعه كمي در مقطع كارشناسي رشته مامايي

قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها ادامه داد: به طور کلی در برخی حوزه‌ها مانند رشته‌های بین‌رشته‌ای باید افزایش ظرفیت داشته باشیم اما در برخی رشته‌هایی که تعداد زیادی نیرو تربیت شده است مانند رشته مامایی نیاز به توسعه کمی نیست و باید در مقاطع تکمیلی و کاربردی توسعه یابند.

امامی رضوی از اعطای تسهیلات جدید به اعضای هیات علمی دانشگا‌ه‌ها خبر داد و گفت: در حوزه بالینی و نظام پرداخت عملکردی تلاش شده عدالت در پرداخت‌ها ایجاد شود و در حوزه علوم پایه نیز در حال برنامه‌‌ریزی هستیم تا پرداخت‌ها به این اعضای هیات علمی تامین و رضایتمندی آنها فراهم شود.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها گفت: همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه آموزش پزشکی در نظر داریم رفاه اعضای هیات علمی تامین شود به طوری که در حوزه اخلاق حرفه‌ای، آموزش و ارتقای خدمات به آنها رشد قابل توجهی را داشته باشیم.

وی از بهبود حقوق دستیاران پزشکی خبر داد و گفت: هم اکنون حقوق دستیاران 20 درصد افزایش یافته است و بر اساس نظام پرداخت جدید، کارانه نیز به آنها اختصاص خواهد یافت که این افزایش کارانه به نوع رشته و میزان فعالیت دستیاران بستگی دارد.

کد خبر 300848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha