سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

یاسمن رضاییان: وَ هُوَ الَّذِی مَرَ‌جَ الْبَحْرَ‌یْنِ هذا عَذْبٌ فُر‌اتٌ وَ هذا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَیْنَهُمَا بَرْ‌زَخًا وَحِجْرً‌ا مَحْجُورً‌ا

دوچرخه شماره ۷۹۷

و او کسی است که دو دریا را به هم پیوست. این یکی شیرین و گوارا و آن دیگری شور و تلخ، و میان آن دو، حایلی قرار داد تا از هم جدا باشند. (سوره‌ي فرقان، آیه‌ي 53)

نظم تو شگفت‌آور است. این‌که می‌گویند آفرینش تو بر پایه‌ی نظم است، منظور فقط ترتیب فصل‌ها و توالی زندگی نیست. تو نظمت را به چیزهایی بخشیده‌ای که عجیب‌اند. نظم تو دیواری نامرئی میان دریاها قرار داده. این‌که آب‌های دریاها با هم یکی نمی‌شوند و هر کدام حریم خاص خودشان را دارند، حکایت نظم شگفت‌آور توست. اسمش را می‌گذارم نظم خدایی. فقط تویی که می‌توانی چنین نظمی بر پا کنی.

در آسمان دنبال چه می‌گردم که گاه و بی‌گاه سرم را بالا می‌گیرم؟ بارها این سؤال را از خودم پرسیده‌ام. در قرآن خوانده‌ام از رگ گردن به من نزدیک‌تری و در قلب‌ها خانه داری، اما نمی‌دانم چرا دوست دارم تو را بالای قوس فیروزه جست‌وجو کنم. دلم می‌خواهد آن بالا باشی تا حفظ شود رسم بندگی. این‌که مخلوق برای دیدن خالق سرش را بالا بگیرد، این‌که خالق جایگاهی بالاتر دارد، همین‌ها زیباست.

نظمی خدایی میان من و توست تا جایگاه‌هایمان حفظ شوند. مرزی از جنس خودت مرا این‌جا و تو را آن‌جا نگه می‌دارد. من این مرز را، این حریم را، این نظمی که همه چیز را برایم روشن می‌کند، دوست دارم.

سیاره‌ها در مدار خودشان می‌چرخند. هر کهکشان هزار هزار ستاره‌ی خودش را دارد که در جاذبه‌اش نگه می‌دارد. دریاها در محدوده‌ی خودشان جای گرفته‌اند و هر گلی در سرزمین مخصوص به خودش می‌روید. آفتاب با شب تداخل پیدا نمی‌کند و  حق و ناحق نزد تو حریم محفوظ شده دارند. خواب‌ها و بیداری‌ها از مرز تو تبعیت می‌کنند و هیچ‌کس و هیچ‌چیز از نظم تو بیرون نیست. در پناه این نظم آرامشی هست که دل آدم را قرص می‌کند.

سرم را رو به آسمان تابستان تو بالا گرفته‌ام. چیز باشکوهی در این حالت است که دلم می‌خواهد همیشه با تو این‌گونه حرف بزنم. شاید در این حالت بیش‌تر از هر زمان دیگری نظم خالق و مخلوقی مشهود است. مرز باشکوهی که با تمام وجودم به آن احترام می‌گذارم؛ مرزی که ته دلم آن را دوست دارم.

دارم فکر می‌کنم طبق نظم خدایی تو امشب ماه در اوج مداری است یا سیاره‌ها در مقارنه قرار می‌گیرند؟* کدام پدیده‌ی نجومی اتفاق می‌افتد؟ از نظم عجیب دریاهای روی زمین به نظم خدایی تو در آسمان رسیده‌ام. همیشه از زمین راهی برای رسیدن به آسمان هست. کافی است پله‌هایش را پیدا کنم. دریاها و آسمان‌هایت و نظم فیروزه‌ای رنگی را که در آبی‌هایت است، تمام آن‌ها را دوست دارم.

* از پدیده‌های نجومی

کد خبر 304788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha