شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کودکان در کارگاه آمبولانس کتاب که با هدف آموزش، نگهداری، حفاظت و نحوه مرمت آسیب‌های سطحی کتاب طراحی و برگزار شد آموختند که چگونه از کتاب‌های خود مراقبت کنند.

کودکان در کارگاه آمبولانس کتاب

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری لیلا کفاش زاده مدیر دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام این خبر تصریح کرد که این کار گاه با استفاده از انجام بازی و ایجاد نشاط به کودکان آموخت که چرا باید کتاب را دوست داشت و به آن احترام گذاشت.

وی افزود: در این کارگاه کودکان دریافتند چه مراحلی برای ساخت یک کتاب طی شده و چه کسانی دست اندرکار تهیه آن هستند.

به گفته کفاش زاده در کارگاه یاد شده، ابتدا از کودکان سوال شد که چه وقت نیاز به آمبولانس حس می شود، سپس نام بیماری‌های اورژانسی نظیر ناراحتی قلبی، سکته، تنگی نفس و... به عنوان نمونه عنوان شد.

وی با بیان اینکه در این کارگاه به کودکان آموخته شد که کتاب ها ازنظر سنی و بیماری مثل آدم‌ها هستند تصریح کرد: مثلا یک کتاب 10 صفحه ای که جلد مقوایی دارد یک نوزاداست که هنوز یاد نگرفته به تنهایی بنشیند و برای نشستن نیاز به بالشت و یا آغوش بزرگتر ها دارد.

همچنین یک کتاب جوان کتابی است که جلد گالینگور دارد و تازه چاپ شده و پاره هم نیست و می تواند به تنهایی بایستد و حسابی قوی است.

کتاب‌های پیر هم کتاب هایی هستند که کمر درد و پا درد دارند و جلد هایشان کنده شده و یا ورق هایشان پاره شده و نای ایستادن ندارند.

به گفته کفاش زاده در این کارگاه کودکان آموختند بیماری کتاب ها هم مثل آدمها می تواند مسری باشد و نباید کتاب‌های بیمار را در کنار کتاب‌های سالم قرار داد.

مدیر دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: پس از بیان این مقدمه ها از کودکان سوال شد که چرا باید به کتاب ها احترام گذاشت و با آنها بد رفتاری نکرد.

وی ارایه مطالب علمی ،افزایش دانش، زحمت زیاد چاپ و... را از دلایل اهمیت کتاب عنوان کرد که در کارگاه آمبولانس کتاب آموزش داده شد.

به گفته کفاش زاده درادامه این کارگاه به کودکان گفته شد که برای تهیه یک کتاب به یک نویسنده نیازاست که باید در یک خانواده متولد شده درس بخواند و حرفه نویسندگی را در گرایش‌های مختلف انتخاب کند.

او افزود:در ادامه کارگاه کودکان دریافتند که طراحی روی جلد، عکاسی، گرافیک، مجوز چاپ، چاپخانه، صحافی، بسته بندی، توزیع و فروش کتاب از مراحل بعدی تهیه یک کتاب بوده و هر بخش نیازمند فعالیت یک متخصص است.

کفاش زاده با بیان اینکه در کارگاه آمبولانس کتاب از کودکان پرسیده شد که چگونه از کتابهای خود نگهداری می کنند تصریح کرد: درادامه با ارایه راه کارهایی به کودکان آموزش داده شد که کتابها مانند انسانها نیازمند مراقبت هستند و هر یک ویژگی خود را دارند که باید برای مراقبت هر چه بهتر آنها را در نظر بگیرید.

به گفته او، در ادامه کودکان با نحوه مرمت سطحی یک کتاب با بهره‌گیری از یک ورقه کاغذ تمیز و چسب صحافی آشنا شدند و آموختند که پارگی کتابها نیز مانند زخم‌های روی پوست است که نیاز به پانسمان دارند.

مدیر دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه از دیگر آسیب‌های جدی کتاب حمله آفت ها ،موریانه ها و باکتری ها به آن است خاطر نشان کرد که در این قسمت با یک بازی جذاب، کودکان متوجه چگونگی تعذیه این موجودات میکروسکوپی از کتاب و نحوه مبازره با آنها شدند.

کفاش زاده خاطر نشان کرد که در پایان کارگاه آمبولانس کتاب به کودکان یادآور شدیم که اگر در گنجینه خانوادگی شان کتاب‌های قدیمی و باارزشی دارند آنها را هوادهی و غبار روبی کرده و در میحط‌های بسته و نمناک قرار ندهند و اگر امکان مرمت آن را ندارند، کتاب ها را در کاغذ‌های تمیز و نو بپیچند و نگهداری کنند.

کد خبر 304704

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha