همشهری آنلاین: یازدهمین زن برنده جایزه نوبل ادبیات که در اصل در شهر کرمانشاه ایران به دنیا آمده برای مدت بیش از بیست سال هدف جاسوسی‌های دولت انگلیس قرار داشته است.

lesing

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دوریس لسینگ، نویسنده زن انگلیسی که برنده جایزه نوبل ادبیات شد برای بیش از 20 سال هدف جاسوسی‌های دولت انگلیس قرار داشته است.

اسناد اطلاعاتی خارج شده از رده محرمانه نشان می‌دهند جاسوس‌های انگلیسی از گرایش‌های کمونیستی و فعالیت‌های «دوریس لسینگ» در زمینه مبارزه با نژادپرستی نگران بوده‌اند.

خانم «لسینگ» یازدهمین زن برنده جایزه نوبل ادبیات و مسن‌ترین برنده این جایزه در هنگام دریافت آن بود. او سال 1919 از پدر و مادری انگلیسی، در کرمانشاه ایران زاده شد و سال 2013، در سن 94 سالگی درگذشت.

بنا به گزارش رویترز، فعالیت‌های «لسینگ» اولین بار در سال 1943، در «رودزیای جنوبی»، یا «زیمباوه» کنونی که در آنجا بزرگ شد مورد توجه جاسوسان انگلیسی واقع شد. نویسنده رمان «دفترچه طلایی» از آن پس تا سال 1964 زیر ذره‌بین جاسوسان انگلیسی قرار گرفت.

MI5، سازمان اطلاعات داخلی انگلیس، یک پرونده محرمانه پنج جلدی بری لسینگ ایجاد کرده بود که اسناد آن در آرشیو اسناد ملی آن کشور موجود است و روز جمعه علنی شد.

در یکی از قدیمی‌ترین این اسناد، درباره دیدگاه‌های ضد سرمایه‌داری و ضد امپریالیستی او ابراز نگرانی شده است.

این سند، نامه‌ای است از یک مقام نیروی هوایی انگلیس، مربوط به سال 1944 است و در آن درباره فعالیت‌های یک انتشاراتی به نام «باشگاه کتاب چپ» که «لسینگ» همراه با دومین همسرش اداره آن را به عهده داشته، نگرانی‌های ابراز شده است.

در این سند نوشته شده «بیشتر موضوعات در آنجا معمولاً به دیدگاه‌های ضد سرمایه‌داری و ضد امپریالیستی ختم می‌شوند.»

کد خبر 304585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha